کد مطلب: 

282326

مدیرکل ارتباطات استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با سیتنا: توسعه شبکه فیبرنوری در این استان به 1600 کیلومتر رسید

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، گفت: قریب به 1570 کیلومتر فیبرنوری در سطح این استان در حال اجرا می‌باشد که بیش از 310 کیلومتر آن طی سال 1401 اجرایی شده است و سبب پایداری ارتباط 190روستای استان شده است.
مدیرکل ارتباطات استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با سیتنا: توسعه شبکه فیبرنوری در این استان به 1600 کیلومتر رسید

نیک محمد بلوچ زهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان جزء معدود استان‌هایی است که در حال حاضر موضوع هوشمندسازی و اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داده است و در سال گذشته 2370 مدرسه در سطح استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است و تاکنون تعداد 6500 مدرسه استان با تامین مودم و ترافیک رایگان به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده اند.

وی، ادامه داد: با توجه به پراکندگی گسترده استان سیستان و بلوچستان و فواصل بسیار زیاد بین شهری و طولانی بودن جاده‌های مواصلاتی، متاسفانه آنچه به عنوان تعهد اپراتورها توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین شده است، در مقایسه با حجم کل جاده‌های استان عدد پایین­‌تری است.

بلوچ زهی، تاکید کرد: طول کل جاده‌هایی که در تعهد اپراتورها ذکر شده است 4280 کیلومتر می باشد و سالیانه به این طول، عدد ناچیزی تحت عنوان تعهد جدید افزوده می‌­شود. با این وجود در سال 1401 با احداث 25 سایت جاده ای پوشش ارتباطی بیش از 300 کیلومتر از جاده های سطح استان تکمیل و درصد پوشش جاده‌ای  استان نیز شش و نیم درصد افزایش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: در حوزه اپراتور همراه اول از 4280 کیلومتر تعهد این اپراتور، 300 کیلومتر باقی مانده است و اکنون به پوشش 90 درصدی جاده‌های تعهدی این اپراتور در سطح استان رسیده‌ایم، علاوه بر آن قریب به 7000 کیلومتر جاده آسفالته در سطح استان وجود دارد که نیازمند گنجاندن در تعهدات اپراتورها و تکمیل پوشش توسط آن­ها هستند.

وی، اشاره کرد: در سال 1401، با احداث سایت‌های جدید اپراتورهای مختلف از محل منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویس مکالمه به 105 روستای استان سیستان و بلوچستان شامل 5500 خانوار و 21 هزار نفر جمعیت ارائه شده است که موجب بهبود سه درصدی نرخ برخورداری روستاییان از ارتباطات صوتی شده است و 359 روستای بالای 20 خانوار فاقد ارتباط پایدار صوتی استان نیر به اپراتورهای ایرانسل و همراه اول ابلاغ شده است.

بلوچ زهی، بیان کرد: در روستاهایی که به شبکه ملی اطلاعات متصل نشده‌اند نیز با اسقرار سایت جدید این اتصال برقرار شده است و برخی روستاها نیز با ارتقاء تکنولوژی سایت­‌های مخابراتی موجود به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند. در مجموع 194 روستا در سطح استان با جمعیتی قریب به  12500 خانوار (48000 نفر) با احداث سایت مخابراتی جدید یا ارتقاء سایت موجود  به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، تشریح کرد: در صورتی که میانگین درصد برخورداری روستاییان از شبکه ملی اطلاعات در کشور 90 درصد است،  این رقم در پایان سال 1401 در استان سیستان و بلوچستان به 78.3 رسیده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: شبکه فیبرنوری برای پایداری ارتباطات و رساندن پهنای باند مناسب به نقاطی که فاقد بستر ارتباطی بوده‌اند، اختصاص یافته است و این پروژه از سال 1400 در استان آغاز شده است و 1200 کیلومتر فیبر در کنار 360 کیلومتر فیبر قبلی در حال اجرا است و در مجموع 1570 کیلومتر فیبر از سال 1397 تاکنون در حال انجام است و بالغ بر 90 درصد این پروژه پیشرفت دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، افزود: توسعه شبکه فیبرنوری شهری نیز یکی از اولویت‌­های وزارت در استان است که به پایداری ارتباطات شهرها منجر خواهد شد.

وی پیرامون توسعه ارتباطات ثابت در حوزه شهری در این استان، گفت: برای شهر زاهدان اپراتورهای ایرانسل، آسیاتک و های‌وب اعلام آمادگی کرده‌اند که با یاری خداوند تا پایان سال پروژه فیبر نوری شهر زاهدان تکمیل خواهد شد.

بلوچ زهی، در پایان اشاره کرد: در استان سیستان و بلوچستان قریب به 55 شهر وجود دارد و شهرهای دیگر به دلیل فواصل زیاد از یکدیگر و جمعیت کم، اپراتورهای ثابت تمایلی به اجرای پروژه فیبرنوری در این شهرها ندارند و طی مذاکراتی که با استانداری، معاون عمرانی استاندار و شهرداری‌ها و جلساتی که با ایرانسل و آسیاتک و های وب برگزار شده است، این موضوع به اپراتور های‌وب ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-07-03 11:18

افزودن دیدگاه جدید