کد مطلب: 

281179

گسترش سرایت ویروس تنفسی با علائم عفونت ریه و سرفه شدید

کارشناسان می‌گویند ویروس تنفسی خطرناکی با نام HMPV که دارای علائم مشابه عفونت ریه پایینی، سرفه‌های شدید، آبریزش بینی، گلودرد و تب است، از آغاز بهار در حال گسترش بوده است و برخلاف کرونا و آنفولانزا، هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد اما شرکت آمریکایی مُدِرنا امیدوار است که بتواند به‌زودی واکسن آن را به بازار عرضه کند.
گسترش سرایت ویروس تنفسی با علائم عفونت ریه و سرفه شدید

به گزارش سیتنا، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بسیاری از کسانی که به «متاپنوموویروس انسانی» یا HMPV مبتلا شده‌اند، اصلا نمی‌دانند که دچار این بیماری شده‌اند، چرا که مبتلایان معمولا فقط در اورژانس یا بیمارستان تست می‌شوند.

برخلاف کرونا و آنفولانزا، هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به HMPV یا داروهای ضد ویروسی برای درمان این بیماری وجود ندارد. درعوض، پزشکان بیمارانی که به شدت بیمار هستند را بر اساس علائم آنها تحت مراقبت قرار می‌دهند.

متاپنوموویروس انسانی را شکارچیان ویروس هلندی در سال 2001 کشف کردند. آنها 28 نمونه از کودکان هلندی با عفونت‌های تنفسی غیر قابل توضیح داشتند. برخی از کودکان بسیار بیمار بودند و نیاز به تنفس مکانیکی داشتند، اما آزمایش هیچ بیماری خاصی را نشان نمی‌داد.

بررسی دقیق‌تر به کشف متاپنوموویروس انسانی و ارتباط آن با خویشاوندش در میان پرندگان، یعنی متاپنوموویروس ماکیان انجامید. دانشمندان بر این باورند که این ویروس احتمالاً در مقطعی از پرندگان به انسان‌ها جهش کرده و روند تکاملی خود را از آنجا پی گرفته است.

پژوهشی که در سال 2020 در مجله پزشکی علمی «لَنسِت» منتشر شد، تخمین زد که در سال 2018 در بین کودکان زیر پنج سال، بیش از 16 میلیون مورد ابتلا به HMPV، بیش از 600000 مورد بستری شدن در بیمارستان، و بیش از 16000 مورد مرگ وجود داشته است.

چند کمپانی داروسازی در حال حاضر روی واکسن متاپنوموویروس انسانی کار می‌کنند. شرکت آمریکایی مُدِرنا که واکسن مشهوری هم برای کرونا ساخته است، به تازگی یک پژوهش اولیه در این باره را به پایان رساند و امیدوار است بتواند به‌زودی واکسن آن را به بازار عرضه کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-06-02 21:58

افزودن دیدگاه جدید