کد مطلب: 

281112

کدام اپراتورهای ارتباطات ثابت و در کدام استان‌ها در اجرای پروژه‌ی ملی فیبرنوری حضور دارند؟

تاکنون اپراتورهای ارتباطات ثابت شاتل، های‌وب، فناپ، پیشگامان و آسیاتک، در اجرای پروژه ملی شبکه‌ی فیبرنوری ورود کرده‌اند و در استان‌های خراسان رضوی، قم، قزوین، مرکزی، گلستان، اصفهان، همدان، یزد، مازندران، کرمانشاه، لرستان و فارس در حال اجرای پروژه هستند که بر اساس اطلاعات دریافتی تا خردادماه جاری 3 میلیون و 215 هزار خانوار را تحت پوشش این طرح ملی قرار داده اند.
کدام اپراتورهای ارتباطات ثابت در اجرای پروژه‌ی ملی فیبرنوری حضور دارند؟

به گزارش سیتنا و بر اساس الزامات برنامه توسعه شبکه، شورای عالی فضای مجازی مصوب کرد که تا سال ۱۴۰۳ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌‌و‌کارها به اینترنت پهن‌باند ثابت با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ بر ثانیه دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌‌و‌کار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبرنوری شکل بگیرد.

با شروع و پیشبرد برنامه‌ی اجرایی این پروژه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تاکید کرد: با پیشبرد پروژه راهبردی فیبرنوری منازل و کسب و کارها در افق 1404 بالغ بر 80 درصد خانوارها به سرعت میانگین 25 مگابیت بر ثانیه دسترسی خواهند داشت، در همین حال، امکان دسترسی به اینترنت با سرعت 900 مگابیت بر ثانیه هم میسر است که این سرعت، 80 برابر بالاتر از سرعت اینترنت فعلی در اختیار مردم است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم هم پروژه ملی فیبرنوری را نسخه‌ای شفابخش برای افزایش سرعت اینترنت و جبران عقب‌ماندگی‌هایی اینترنت ثابت می‌داند و معتقد است برای این کار بزرگ، غیر از بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی همچون وزارتخانه‌های ارتباطات و نیرو و شهرداری‌ها و استانداری‌ها، همه اعضای خانواده بزرگ ارتباطات کشور نیز، از شرکت مخابرات ایران گرفته تا فراهم کنندگان ارتباطات ثابت (FCP ها) و اپراتورهای تلفن همراه، پای کار آمده اند و با اجرای تدریجی این پروژه، مردم عزیز ما سرعت‌های چند ده و بلکه صدمگابیت بر ثانیه را تجربه خواهند کرد و طعم شیرین استفاده از انواع خدمات را بر بستر این شبکه پرسرعت خواهند چشید.

وزیر ارتباطات همچنین بیان داشت که تا شبکه وجود نداشته باشد حرف از اقتصاد دیجیتال معنی ندارد، این پروژه بزرگ فیبر نوری حدود سه میلیون و دویست هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال، ٨ تا 10 میلیون و تا پایان سال 1404، بیست میلیون خانواده را تحت پوشش قرار دهیم نیازمند زیر ساخت امن و پرسرعت برای انواع فعالیت ها در بستر شبکه است که قطعا یکی از بهره برداران اصلی آن حوزه تجارت الکترونیک است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در گفت‌وگوی با سیتنا به مناسبت تشریح برنامه‌های سال 1402 در حوزه پروژه فیبرنوری تاکید کرد: سال 1402 سالی پر رونق برای این کار خواهد بود. دولت هشت واحد درصد از درآمدهای خود از اپراتور همراه را برای این کار اختصاص داده است. علاوه بر شرکت مخابرات ایران که هنوز وارد اجرای این پروژه نشده است، بازیگران دیگر که اپراتورهای FCP و ایرانسل هستند، وارد کار شده اند و در استان‌های مختلف در حال اجرای پروژه هستند و برخی از این استان‌ها 100 درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند، یعنی فیبر تا 200 الی 300 متری خانه‌ها رفته باشد. اگر خانواری درخواست کرد اپراتور مکلف است ظرف یک ماه درخواست مشترک را محقق کند و در این صورت است که یارانه ای که دولت در نظر گرفته به آن اپراتور تعلق می گیرد.

گفتنی است؛ تا خردادماه 1402 قریب به 3 میلیون و 215 هزار خانوار تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند و از این تعداد نیز 366 هزار کاربر به عنوان سرویس گیرنده‌ی فیبرنوری ثبت شده‌اند که حاکی از پیشرفت 16 درصدی این پروژه است. در همین حال تا کنون اپراتورهای شاتل، های‌وب، فناپ، پیشگامان و آسیاتک، به همراه اپراتور ایرانسل در حوزه‌ی توسعه‌ی پروژه ملی شبکه‌ی فیبرنوری ورود کرده‌اند و در استان‌های خراسان رضوی، قم، قزوین، مرکزی، گلستان، اصفهان، همدان، یزد، مازندران، کرمانشاه، لرستان و فارس در حال اجرای پروژه هستند.

کدام اپراتورهای ارتباطات ثابت و در کدام استان‌ها در اجرای پروژه‌ی ملی فیبرنوری حضور دارند؟

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-05-31 09:58

دیدگاه‌ها

تصویر علی
الحمدالله از ابتدا تا الان هیچ خبری از تبریز نبوده و انگار قرار نیست در تبریز فیبر نوری داشته باشیم!!!
ارسال شده توسط علی در 10 خرداد 02 - 15:18

افزودن دیدگاه جدید