کد مطلب: 

280520

ساخت مجموعه ماهواره‌ای اروپایی به منظور رقابت با استارلینک

مجموعه ماهواره ای آیریس، اتصال اینترنت را برای سرتاسر اروپا تامین می‌کند و همچنین تمام قاره آفریقا را پوشش می‌دهد.
ساخت مجموعه ماهواره‌ای اروپایی به منظور رقابت با استارلینک

به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، گروهی از کمپانی‌های بزرگ فضایی و مخابراتی اروپا خواستار ایجاد یک مجموعه ماهواره‌ای اختصاصی اروپایی برای رقابت با سیستم «استارلینک» شرکت آمریکایی «اسپیس‌اِکس» به مدیریت ایلان ماسک شدند.

این مجموعه ماهواره‌ای، «آیریس» نامگذاری شده است، اتصال اینترنت را برای سرتاسر اروپا، از جمله مناطقی که در حال حاضر اینترنت با پهنای باند زیاد را پوشش نمی‌دهد، تامین می‌کند. آیریس همچنین تمام قاره آفریقا را پوشش اینترنتی می‌دهد.

کمپانی‌های بزرگ اروپایی همچون «اس‌ئی‌اس»، «یوتِلسَت»، «ایرباس»، و «تالس آلینا» در اواخر سال 2022 اعلام کردند که به درخواست کمیسیون اروپا به منظور ایجاد یک مجموعه ماهواره‌ای اروپایی در آینده، مشارکتی تشکیل داده‌اند.

این مجموعه ماهواره‌ای پیشنهادی، مشابه آن کاری که مجموعه ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌اکس انجام می‌دهند، قرار است با استقرار در مدار پایینی زمین، اینترنت پهن‌باند سراسری در اختیار اروپا قرار دهد. اتحادیه اروپا امیدوار است که این مجموعه ماهواره‌ای پیشنهادی تا سال 2027 عملیاتی شود.

ارزیابی‌های فعلی اتحادیه اروپا، هزینه راه‌اندازی آیریس را حدود 6.6 میلیارد دلار یا 6 میلیارد یورو برآورد کرده است. از این مقدار، اتحادیه اروپا 2.64 میلیارد دلار یا 2.4 میلیارد یورو به این پروژه اختصاص خواهد داد، و باقی بودجه را سازمان فضایی اروپا و سرمایه‌گذاران خصوصی تامین خواهند کرد.

آیریس پس از عملیاتی شدن، با مجموعه ماهواره‌های موجود اروپایی همچون «گالیله»، که سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهانی اروپایی متشکل از 24 ماهواره در مدار متوسط زمین است، و ماهواره‌های دوقلوی رصدگر زمین به نام‌های «نگهبان» که سیستم «کوپرنیک» را تشکیل می‌دهند، ادغام خواهد شد.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، ماه نوامبر پارسال در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «آیریس نماد استقلال، اتصال و انعطاف‌پذیری اروپا در فضا خواهد بود. این پدیده نقش اروپا به عنوان یک قدرت واقعی فضایی را برجسته می‌کند.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-05-15 14:41

افزودن دیدگاه جدید