کد مطلب: 

280103

نشست هم‌اندیشی اعضای کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور با فراکسیون کارآفرینی مجلس

نشست علی زند وکیلی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره ‌وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجید سیاری، رییس کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی، داوود ادیب، رییس کانون هماهنگی فاوا و نایب رییس کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی، زهرا بختیاری، عضو کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه مپتا با فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی پنج شنبه 14 اردیبهشت 1401 برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی اعضای کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور با فراکسیون کارآفرینی مجلس

به گزارش سیتنا، در این نشست که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اقبال شاکری، مجتبی توانگر، علی رضا احمدیان حضور داشته و ضمن طرح موضوعات کلیدی و مهم در خصوص الزام کشور به رویکردهای کارآفرینانه، ظرفیت فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی و سایر فراکسیون ها را ظرفیت قابل توجهی برای حمایت از برنامه ها و طرح های استراتژیک در حوزه کارآفرینی در کشور دانسته و آمادگی فراکسیون را برای ادامه جلسات اعلام نمودند.

نشست هم‌اندیشی اعضای کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور با فراکسیون کارآفرینی مجلس

امروزه روندهای غالب توسعه و الگوی پیشرفت کشورها، بر اساس رویکردهای نوین کارآفرینی و کسب و‌کارهای خلاقانه شکل گرفته و کشورهای توسعه یافته ابزارهای حاکمیتی و‌ نهادی لازم را در این خصوص در ساختارهای خود پیش بینی و‌ روز به روز آنها را تقویت نموده اند.

این یک واقعیت و یک الزام است که  جهت گیری و چشم انداز توسعه ای در کشور ما نیز باید بر اساس اقتصاد دانایی محور، مورد توجه قرارگرفته و  ضمن بهره گیری از استراتژی توسعه ای مبتنی بر کارآفرینی ‌، در ساختارهای حاکمیتی و قانون گذاری ، جایگاه نهاد کارآفرینی تبیین، تقویت و مورد استفاده قرار گیرد.

در این راستا، ضرورت تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه کارآفرینی در جهت دستیابی به هدف های چشم انداز توسعه ای کشور که یقینا امری ضروری و‌ حیاتی در شرایط خاص کشورمان می باشد، اهمیت خاصی پیدا نموده و می بایست مورد توجه  همه دولتمردان و حاکمیت قرار گیرد.

نکته حایز اهمیتی که وجود دارد این است که در شرایط حاکم‌ بر کشور و‌ با توجه به صدماتی که در اثر تحریم های خارجی و بحران های غیرمترقبه ای که در اثر ناتوانی برخی از بخش های دولتی، در مهار تورم به وجود آمده و پیکر اقتصاد و صنعت کشورمان را نحیف و نحیف تر ساخته است، نقش کانون کارآفرینی رسمی  در زمینه ارایه راهکار و تحقق برنامه رشد تولید می تواند نقشی بسیار ویژه و کلیدی داشته باشد.

کانون کارآفرینان برتر رسمی کشور به عنوان تشکلی که در سطوح استانی و ملی، مهمترین ظرفیت قانونی موجود در کشور برای زمینه سازی دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت رفع چالش های موجود در بازار های اقتصادی کشور بعنوان تنها نهاد صنفی که مطابق با مقررات و مصوبه شورای عالی اشتغال (جلسه بیست و نهم سال 1389) تشکیل شده است این ظرفیت را دارد تا به عنوان بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون گذاری و وزارت خانه ها و سازمان های دولتی در حوزه برنامه ریزی و اجرا انجام وظیفه نماید.

نشست هم‌اندیشی اعضای کانون ملی کارآفرینان برتر رسمی کشور با فراکسیون کارآفرینی مجلس

گفتنی است؛ پیش‌تر، در نامه ای به شماره 107484 مورخ یازدهم مردادماه 1401 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به تمامی وزارت خانه ها، رییس سازمان برنامه بودجه، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان انرژی اتمی، رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان صداسیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است: بر اساس بند (8) مصوبه بیست و نهمین جلسه شورای عالی اشتغال مورخ یازدهم‌ مهرماه 1398 کانون های کارآفرینی در استان های کشور با دستور العمل مصوب این وزارت خانه تشکیل گردید. کانون های مذکور متشکل از کارآفرینان برتر منتخب در "جشنواره کارآفرینان برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی" می‌باشند. این تشکل ها با هدف شناسایی چالش های زیست بوم کارافرینی استان ها و شبکه سازی بین کارآفرینان کل کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی به عنوان اتاق فکر مدیران دولتی هر استان ایفای نقش کرده و با حضور در هیات اندیشه ورز استان علاوه بر پیشنهادات و طرح ها در راستای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان تصمیم گیران را از پیامدهای احتمالی تصمیمات و سیاست گذاری ها نیز آگاه می سازند.

در این نامه همچنین آمده است: کانون های کارآفرینی با توجه به برخورداری از پیشینه علمی، تجربی، فنی و مالی، سرمایه بسیار ارزشمندی برای مسولین دولتی بوده و می توانند به بهبود فضای کسب و کار در استان ها و متعاقبا در کشور کمک نمایند.

در ادامه این نامه اشاره شده است: با توجه به این که نهادهای موازی دیگری با اسامی مشابه کانون کارآفرینی در استان های کشور تشکیل شده اند فعالیت آن ها از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجاهت قانونی ندارند، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن اعلام موضوع به کلیه واحدهای زیرمجموعه آن دستگاه (اعم از ستادی و استانی) از ظرفیت کانون های کارآفرینی مصوب این وزارت خانه در کارگروه های مختلف استانی نظیر هیات های اندیشه ورز، کارگروه اشتغال استان، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و سایر مواردی که ضرورت حضور بخش خصوصی و کارآفرینان استانی وجود دارد استفاده شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2023-05-05 15:30

افزودن دیدگاه جدید