کد مطلب: 

279410

رشد و توسعه اپلیکیشن‌های سلامت نیازمند حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اسنپ‌دکتر، معتقد است: حمایت از اپلیکیشن‌های خدماتی به ویژه خدمات حوزه سلامت نه تنها باید از سوی نهادهایی چون وزارت بهداشت به عنوان نهاد تنظیم‌گرِ مادر انجام شود، بلکه نهادهای دیگر نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم جزو بازیگرانی هستند که بر اساس وظیفه ذاتی خود باید نقش مبرزی در تسهیل‌گری و بهبود فضای کسب و کاری در این حوزه ایفا کنند.
اسنپ

به گزارش سیتنا، دکتر گلرخ داوران، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار اسنپ‌دکتر، در تحلیل ماه شماره 91 ماهنامه نسل چهارم آورده است:

با وجود آنکه به نظر می‌رسید دلیل استقبال از اپلیکیشن‌های پزشکی آنلاین از جمله اسنپ‌دکتر شیوع کروناست، با این حال این پیش فرض چندان صحیح نبوده و علی رغم کاهش آمارهای ابتلا به این بیماری، ضریب استفاده از نرم افزارهای حوزه سلامت نظیر اسنپ‎دکتر، رشدی صعودی داشته‌اند. این امر نشان‌دهنده نیاز روزافزون مردم به دریافت خدمات پزشکی و درمانی با کیفیت و در دسترس در بستر فضای مجازی است. خدماتی که می‌تواند از ظرفیت دسترسی سراسری به اینترنت در کشور استفاده کرده و به مردم در شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک، فارغ از مرکز و پیرامونی بودن به طور یکسان و عادلانه خدمات مشاوره پزشکی، مشاوره روانشناسی و غیره ارائه کنند و بار بزرگی را از دوش شبکه درمان کشور بردارند.

اقبال مردم به استفاده روزانه از اپلیکیشن‌های خدماتی به ویژه خدمات حوزه سلامت هر چند شرط لازم برای تحقق اهداف کلان کشور در افزایش ضریب نفوذ اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی به شمار می‌رود، ولی شرط کافی نبوده و این امر ضمن اینکه مستلزم توسعه این قبیل خدمات در بستر بخش خصوصی است، به شدت به حمایت بخش‌های دولتی و حاکمیتی هم نیازمند است.

بدیهی است این حمایت نه تنها باید از سوی نهادهایی چون وزارت بهداشت به عنوان نهاد تنظیم‌گرِ مادر انجام شود، بلکه نهادهای دیگر نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم جزو بازیگرانی هستند که بر اساس وظیفه ذاتی خود باید نقش مبرزی در تسهیل‌گری و بهبود فضای کسب و کاری در این حوزه ایفا کنند. در این میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه بستر اصلی برای دسترسی به اینترنت و خطوط موبایل را در سراسر کشور ایجاد و زمینه را برای رشد کسب و‎ کارهای آنلاین و پلتفرم‌ها آماده می‌کند، باید همچون گذشته به رفع تعارض منافع بین بخش خصوصی و دولتی بیندیشد و در مقابل برخوردهای سلیقه‌ای و ایجاد قوانین بازدارنده و محدود کننده برای این کسب و کارها بایستد.

اپلیکیشن‎های سلامت در دنیا و در منطقه در حال فعالیت و توسعه هستند و نقش بزرگی در ارائه خدمات سلامت، کسب درآمد و سودآوری برای کشورها دارند. تنها در سال 2019، کسب‌وکارهای سلامت آنلاین بیش از 10 درصد از  تولید ناخالص داخلی کشورها را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود،  به نظر می‌رسد که اپلیکیشن‌های سلامت آنلاین در کشور ما همچنان شناخته شده نیستند و مسئولان هم از رشد این اپلیکیشن‌ها در دنیا ابراز بی‎اطلاعی می‌کنند و به این اپلیکیشن‌ها با دیده تردید می‌نگرند.

این در حالی‌ست که کسب و کارهای سلامت آنلاین در حال حاضر نیازمند حمایت و بسترسازی برای رشد و توسعه هستند و امید است با تصویب آیین‌نامه هیئت دولت در حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت در تاریخ 1401/04/05 از سوی معاون محترم اول رئیس جمهور، که صراحتا ماهیت فعالیت سکوهای حوزه سلامت را به رسمیت شناخته است، گام بزرگی در نهادینه شدن و نظام‌مند شدن این حوزه در کشور برداشته شود. در این آیین‌نامه صراحتا بر نقش تنظیم‌گری وزارتخانه‌های ارتباطات و بهداشت در خصوص پلتفرم‌های حوزه سلامت صحه گذاشته شده که مدت طولانی است که از زمان در نظر گرفته شده در مصوبه عبور کرده است.

همانطور که در بالا ذکر شده، وجود تعارض منافع میان بخش خصوصی و بخش دولتی بزرگترین تهدید استمرار فعالیت این قبیل کسب و کارها به شمار می‌رود و با وجود ابزارهای متنوع اعمال قدرت از سطح سیاستگذاری تا سطح نظارت در دست دولت، این گره تنها بدست خود دولت و در سطحی بالاتر از آن بدست حاکمیت قابل حل است و اسنپ‌دکتر هم نظیر سایر بازیگران حوزه سلامت دیجیتال، با بیم و امید نظاره‌گر عظم و اراده دولتمردان در خصوص اجرایی کردن آیین‌نامه یاد شده است، تا بتواند برای پاسخ‌دهی به نیاز روز هموطنان در حوزه سلامت، ظرفیت سازی کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-04-16 11:00

افزودن دیدگاه جدید