کد مطلب: 

279073

اینفوگرافی | داغ‌ترین رخدادهای سال ۱۴۰۱ از نگاه کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی

بررسی داغ‌ترین رخدادهای سال ۱۴۰۱ از نگاه کاربران تلگرام و توییتر فارسی توسط سامانه تحلیل داده لایف‌وب نشان می‌دهد بعد از ماجرای مرحوم مهسا امینی و جریانات پس از آن که با اختلاف فاحشی از سایر موضوعات جلوتر است، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، حمله تروریستی به حرم شاهچراغ و مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس ایران در صدر موضوعات مورد توجه کاربران قرار داشته است.
عکس

به گزارش سیتنا، سامانه تحلیل داده لایف‌وب، نوشت: با جمع‌آوری داده‌های منتشر شده در طی سال ۱۴۰۱، ده رخداد داغ سال گذشته تفکیک و بررسی شده است؛ همان طور که هشتگ‌های پر تکرار هر روز و وقایع سال گذشته نشان می‌دهند، مورد توجه‌ترین رخداد سال ۱۴۰۱ میان کاربران ایران، فوت مهسا امینی و واکنش‌ها و اعتراضات در پی آن است؛ به طوری که حجم محتوای منتشر شده در رابطه با فوت مهسا امینی و واکنش‌های کاربران، با رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ که دومین موضوع داغ سال ۱۴۰۱ بوده، اختلافی فاحش دارد.

به دلیل اختلاف چشم‌گیر میزان محتوای منتشر شده درباره مهسا امینی و جریانات پس از آن با سایر موضوعات داغ سال ۱۴۰۱، این موضوع روی نمودار نمایش داده نشده تا بتوانیم با مقیاسی واحد میزان پرداختن به سایر موضوعات را نشان دهیم.

در این گزارش رخدادهای داغ سال ۱۴۰۱ که در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به آنها پرداخته شد را بیان می‌کنیم و تعداد محتوای منتشر شده درباره هر رخداد را بیان می‌کنیم.

توجه داشته باشید برای بیان حجم محتوای منتشر شده درباره هر رخداد، بازه زمانی محدودی در نظر گرفته شده است.

داغ‌ترین رخدادهای سال ۱۴۰۱ در شبکه‌های اجتماعی

در تصویر زیر می‌توانید ده رخداد سال گذشته را به ترتیب مورد صحبت قرار گرفتن‌شان در شبکه‌های اجتماعی، مشاهده کنید.

نمودارهای سمت راست حجم محتوای توییتر و تلگرام و نمودارهای سمت چپ تعداد کاربران و کانال‌هارا نشان می‌دهند.

در ادامه به جزئیات بیشتری از ۱۰ رخداد داغ سال ۱۴۰۱ می‌پردازیم.

اینفوگرافی | داغ‌ترین رخدادهای سال ۱۴۰۱ از نگاه کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی

۱. جام جهانی ۲۰۲۲ قطر؛ داغ‌ترین موضوع سال ۱۴۰۱

بررسی‌ها نشان می‌دهند جام جهانی ۲۰۲۲ مورد توجه‌ترین موضوع میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ بوده؛ به طوری که در هفته‌های جام جهانی بیش از ۱۱ میلیون محتوا در توییتر و تلگرام درباره جام جهانی منتشر شده است.

بیش از ۹ میلیون از این تعداد محتوای انتشار یافته، مربوط به توییتر و حدود دو میلیون از آن به تلگرام مربوط بوده است.

۲. حمله تروریستی به حرم شاهچراغ

در چهار آبان ۱۴۰۱ حمله‌ای مسلحانه در حرم شاهچراغ شیراز رخ داد که در طی آن تعدادی از هموطنان‌مان کشته و زخمی شدند. این حمله تروریستی از روز رخداد تا چندین روز بعد در بیش از ۱.۸ میلیون توییت و حدود ۱۶۰ هزار محتوای تلگرام مورد صحبت قرار گرفته است.

۳. مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس ایران

مسمومیت‌های زنجیره‌ای دانش‌آموزان که در زمستان سال ۱۴۰۱ اوج گرفت، سومین رخداد مورد توجه کاربران در سال گذشته بوده است. مطابق بررسی‌ها بیش از دو میلیون محتوا در توییتر و تلگرام درباره مسمومیت‌های دانش‌آموزان، منتشر شده است.

۴. ریزش ساختمان متروپل در آبادان

حادثه ناگوار ساختمان متروپل در آبادان و تلفات آن، از رخدادهای حوزه اجتماعی سال گذشته بود که واکنش‌های متعددی از کاربران توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی دریافت کرد به طوری که از زمان حادثه تا چند روز بعد، بیش از یک میلیون توییت درباره متروپل آبادان و حواشی آن منتشر شد.

۵. زلزله خوی

زلزله خوی نیز پنجمین رخداد مورد صحبت در سال ۱۴۰۱ بوده است که به طور کلی در کانال‌های تلگرام و توییتر بیش از ۵۳۰ هزار محتوا را در بازه زمانی محدود به خود اختصاص داده است.

عناوین سایر رخدادهای داغ ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

۶. تلف شدن پیروز

۷. درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج

۸. وقوع سیلاب در برخی استان‌ها به ویژه امام‌زاده داوود تهران

۹. مرگ الیزابت دوم، ملکه انگلیس

۱۰. سفر رئیس جمهور به نیویورک و حضور در مجمع سازمان ملل

مطابق بررسی‌ها نیمی از ده موضوع داغ سال گذشته مربوط به حوزه اجتماعی بوده و حوزه‌های فرهنگی و ورزشی تنها یک موضوع را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-04-05 10:58

افزودن دیدگاه جدید