کد مطلب: 

278866

ببینید| مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت‌وگو با سیتنا: دریافت حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت هم هزینه‌های مخابرات را جبران نکرد/ تعهد توسعه شبکه را پذیرفته‌ایم

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: حداقل هزینه نگهداری خط تلفن ثابت که در آذرماه سال 1400 در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شد به صورت میانگین 14 هزار و 800 تومان بود، اما این رقم تا شهریورماه 1401محقق نشد و نهایتا میانگین عدد ابلاغی برای دریافت از مشترک هر خط 9000 شد، همچنین در روستاها افزایشی نداشتیم با اینکه هزینه‌ها در این مناطق بیشتر از شهرهاست.
مجید سلطانی

مهندس مجید سلطانی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اعمال حداقل هزینه نگهداری خط تلفن در سال گذشته و الزام این اپراتور برای هزینه کرد این درآمد در توسعه لایه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، شبکه انتقال و مشکلات درونی این شرکت، گفت: اگر صورت های مالی شرکت مخابرات در سال 1390 یعنی دو سال بعد از خصوصی سازی را بررسی کنید، ملاحظه می کنید که ما به شرکت بورسی تبدیل شدیم و این صورت‌های مالی نیز توسط سازمان حسابرسی بررسی می‌شود که این صورت‌های مالی پنهان از مردم نیست.

وی ادامه داد: صورت‌های مالی باید شفاف و توسط سازمان های حسابرسی معتبر و در سایت کدال نمایش داده شوند. ما در صورت های مالی سال 1390، در بخش تلفن ثابت 25 میلیون مشترک داشتیم و سالانه 2600 میلیارد تومان درآمد، در آن سال حدود قیمت ارزی که برای تجهیزات استفاده می کردیم بین 1000 تا 2000 تومان بود.

سلطانی، اظهار کرد: در سال 1400 در صورت های مالی منتشر شده در کدال، درآمد ما در تلفن ثابت به 1400 میلیارد تومان رسید، یعنی در 10 سال درآمد ما 1200 میلیارد تومان کاهش یافت و مشترکین ما نیز 30 میلیون شد. یعنی 5 میلیون مشترک اضافی داشتیم. ارزی که ما باید تهیه می‌کردیم در سال 1400، حدود 30 هزار تومان بود و رشد نزدیک 25 تا 30 برابری در نرخ ارز برای خرید تجهیزات داشتیم. در همین دوران درآمدهای شرکت مخابرات با بحران مواجه شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به سیتنا، گفت: طی این 10 سال تعرفه های بخش مخابرات ثابت افزایشی نداشت و همچنین در سال 94 و 95 موضوع ابلاغ همکدسازی را داشتیم که باعث کاهش درآمد ما شد. چیزی که باعث اختلاف دو عدد شد، حاصل نگهداشتن افزایش تعرفه های مخابرات توسط رگولاتوری و بحث ابلاغ همکدسازی از طریق کاهش درآمد بود.

وی، خاطرنشان کرد: برخی اظهار می‌کنند که در بحث دیتا بخشی از این هزینه جبران شده که با نگاهی به صورت های مالی افزایشی بود اما اثر فاحشی بر درآمدهای مخابرات نداشته است. طی این 10 سال هزینه ها به جز بحث ارز که ارزبری دارد، هزینه های نیروی انسانی هم 13 برابر شد.

سلطانی، اظهار کرد: هزینه ها بالا می رود و درآمد ثابت می ماند که این امر باعث بحران در شرکت می شود و ما هم دچار مشکل شدیم و عمق این بحران به حدی بود که افزایش اخیر هم نتوانست این عمق را پر کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، افزود: در دولت جدید و با همکاری وزارت ارتباطات، بخشی از این هزینه ها جبران شد. نمی توان اسم افزایشی که داشتیم را تعرفه گذاشت، چراکه تعرفه نرخ مکالمات است که هنوز ثابت است و عددی که مصوب شده برای حداقل نگهداری خط تلفن است.

وی، خاطرنشان کرد: این نوع دریافت حداقل هزینه نگهداری استاندارد بین المللی است و بیشتر اپراتوهای دنیا بر اساس پالس و دقیقه کار نمی کنند. شبکه تلفنی مشترک، چه استفاده کند چه استفاده نکند، این هزینه ها را برای شرکت دارد. 10 هزار سوییچ شهری در کشور است که شبانه روزی باید کار کنند و شبکه آنها باید به هم متصل شوند و مشترکین باید این هزینه را داشته باشند.

سلطانی به سیتنا تصریح کرد: پیشنهادی که دادیم و مصوب شد آن بود که حداقل هزینه نگهداری را بر اساس صورت های مالی 1400 داشته باشیم و به طور میانگین هنوز به آن عدد نرسیده ایم و این هزینه تنها بخش کمی از زیان‌های ما را جبران کرده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات، گفت: برای دریافت این مصوبه از کمیسیون تنظیم مقررات، به ما گفته شد باید تعهد توسعه هم داشته باشید. عددی که در کمیسیون مصوب شد به طور میانگین 14 هزار و 800 تومان در آذرماه 1400 بود و این میانگین عملی نشد تا شهریور 1401. عددی که ابلاغ شده و ما از مشترکین دریافت می کنیم میانگین درآمد ما را برای هر خط به 9000 تومان رسانده است که باز هم اختلاف داریم. همچنین در روستاها افزایشی نداشته ایم با اینکه هزینه ها در این مناطق بیشتر از شهرهاست، اما ما طبق سیاست عمل کردیم.

وی، افزود: برای اینکه همکاران ما در شرکت مخابرات ضرر نکنند، تعهد توسعه را پذیرفتیم تا از منابع دیگر بتوانیم جبران کنیم. موضوع افزایش تعداد پورت فیبرنوری طی دو سال تا پایان 1403 و بازسازی شبکه انتقال برخی استان ها را پذیرفتیم و از ابتدای 1401 هم برنامه ریزی را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات تاکید کرد: اگر بخواهیم شفاف و با عدد و ارقام صحبت کنیم، غیر از بحث توسعه در این مرحله و تعهدی که دادیم، نمی توانیم کار دیگری را انجام دهیم و هزینه های ما به نقطه سر به سر نرسیده است و امیدواریم طوری برنامه ریزی شود تا این مشکل رفع شود و بتوانیم روند توسعه را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

گفت و گو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.7 (60 رای)
سیتنا 1
2023-03-29 14:31

افزودن دیدگاه جدید