کد مطلب: 

278779

پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم از 23 به 60 درصد رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: بر مبنای 120 شاخص مورد تایید، پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در پایان دولت دوازدهم 23 درصد بود که طی یک‌ سال و نیم کاری دولت سیزدهم روند پیشرفت این پروژه به بیش از 60 درصد رسیده است ولذا به دنبال آن هستیم که پروژه شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت اصلی توسعه کشور به سرعت به اتمام برسانیم.
پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم از 23 به 60 درصد رسید

دکتر عیسی زارع پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم و دلیل اختلاف آمار پیشرفت این پروژه در پایان دولت دوازدهم با آمار دولت سیزدهم، گفت: اگر رسانه های خرداد 1400 را ملاحظه بفرمایید، از مرکز ملی فضای مجازی مصاحبه ای منتشر شد که اعلام کردند پیشرفت 80 درصدی شبکه ملی اطلاعات مورد تایید ما نیست و 25 درصد مورد تایید است. ما برای اینکه این اتفاق پیش نیاید با مرکز ملی فضای مجازی تکالیف خود را به شاخص تبدیل کردیم و حدود 120 شاخص تدوین کردیم و برای آنها سنجه قابل اندازه گیری مشخص و نحوه اندازه گیری را هم تعیین کردیم.

وی ادامه داد: در همین راستا، جلسات طولانی با دکتر فیروزآبادی، دبیر پیشین شورای عالی فضای مجازی داشتیم و مبتنی بر این شاخص‌ها، هم اکنون ارزیابی می‌کنیم. اگر این شاخص‌ها در نظر گرفته شود، چه بنده باشم و چه هر شخص دیگری، شاید حدود شش درصد اختلاف داشته باشیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: آخرین گزارش ما بهمن ماه 1401 به مرکز ملی ارائه شد که ما 61 درصد اعلام کردیم و آنها 57 درصد را تایید کردند؛ لذا چند درصد ناچیز این اختلاف وجود دارد. در ابتدای دولت سیزدهم پیشرفت پروژه شبکه ملی اطلاعات 23 درصد بر اساس این 120 شاخص اعلام شد و الان هم حدود 60 درصد است و به دنبال این هستیم که به سرعت شبکه ملی اطلاعات را به عنوان زیرساخت اصلی توسعه کشور تمام کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به سیتنا توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات، شبکه ای پرسرعت، با کیفیت و امن است که بر بستر آن خدمات متعددی به مردم ارائه می‌شود. در بحث شبکه ای، پروژه فیبرنوری را داریم که در حال انجام است. راه اندازی قطب‌های مراکز داده در زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات را داریم که چهار قطب مرکز داده در چهار استان شروع شده و ابتدای کار است و سال 1402 به درصد پیشرفت قابل توجهی خواهد رسید. توسعه مراکز تبادل ترافیک در کشور را در دستور قرار دادیم که ظرفیت آن سه برابر شده و از 6 ترابیت بر ثانیه به 18 ترابیت رسیده است.

زارع پور گفت: توانستیم ترافیک 6.5 ترابیت بر ثانیه در ایام جام جهانی را در داخل مدیریت کنیم که در تاریخ ارتباطات کشور سابقه نداشته است که این حجم از ترافیک تولید شود و بتوانیم آن را مدیریت کنیم که همه با توسعه‌هایی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، محقق شد.

وی ادامه داد: در بخش خدمات، خدمات دولت الکترونیک بحث پنجره ملی خدمات ملی هوشمند پیشرفت خوبی داشت و 93 درصد دستگاه ها متصل شدند و حدود 40 درصد خدمات دولت از این طریق ارائه می‌شود و تبدیل به قانون شد تا در سال 1402 به 100 درصد برسد و در ITU نیز به عنوان پروژه برتر شناخته شد.

در حوزه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات به طور مشخص تمرکز ما بر روی حمایت از پیام رسان‌های داخلی بود و دیتاسنتر و خدمات را برای‌شان محیا کردیم و در شرایطی ناخواسته‌ای که در حوزه اینترنت پیش آمد، داخلی‌ها توانستند با حمایت وزارت ارتباطات پذیرای نیازهای کاربران باشند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2023-03-27 11:44

افزودن دیدگاه جدید