کد مطلب: 

278276

وحدت: صندوق نوآوری به دنبال پیاده‌سازی ابزارهای جدید سرمایه‌‌گذاری در زیست‌بوم نوآوری است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری در این سال‌ها تلاش کرده ابزارهای جدید سرمایه‌‌گذاری را در زیست‌بوم نوآوری کشور پیاده‌سازی کند و در این زمینه صنعت بیمه می‌تواند به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی طرح‌های دانش‌بنیان حرکت کند.
علی وحدت

به گزارش سیتنا، آیین امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با موضوع تاسیس «صندوق سرمایه‌گذاری حوزه تولیدات سلامت‌محور» صبح امروز سه‌شنبه 16 اسفند ماه جاری برگزار شد.

دکتر علی وحدت در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ضمن اظهار خرسندی از تشکیل و تاسیس این صندوق سرمایه‌گذاری گفت: صندوقی که امروز شکل گرفته یکی از ابزارهای نوینی است که می‌تواند در حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نقش ایفا کند.

وی درباره سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری حوزه تولیدات سلامت‌محور اعلام کرد: سرمایه این صندوق 800 میلیارد تومان است که 200 میلیارد تومان از این میزان سرمایه‌گذاری، سهم صندوق نوآوری، 200 میلیارد تومان سهم بیمه مرکزی، 150 میلیارد تومان سهم ستاد توسعه زیست‌فناوری و 250 میلیارد تومان نیز سهم دیگر سرمایه‌گذاران است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین درباره حوزه فعالیت این صندوق نیز، گفت: حوزه فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری حوزه تولیدات سلامت‌محور، فناوری‌های زیستی، واکسن، شیوه‌های نوین درمانی و دارو با تمرکز بر تولید داروهای مشتق از پلاسما خواهد بود.

وحدت تاکید کرد: با آغاز فعالیت‌های این صندوق پیش‌بینی می‌شود که نیاز واردات کشور به محصولات سلامت‌محور کاهش یابد و این فرایند سبب صرفه‌جویی سالانه 200 میلیون دلار ارز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی طی چهار سال اخیر در زمینه تامین مالی حوزه دانش بنیان در کشور، گفت: صندوق نوآوری در سال‌های گذشته نقش هدایت منابع مالی به بخش زیست‌بوم دانش‌بنیان را به عهده گرفته و سعی کرده است نظام‌بخش تامین مالی زیست‌بوم نوآوری باشد. از جمله بازیگران این اکوسیستم بانک‌ها، بازار سرمایه، صندوق‌های پژوهش و فناوری، شتابدهنده‌ها و دیگر اجزایی هستند که نقش تامین مالی فناوری را در کشور ایفا می‌کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: پیش از این بحث همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت بیمه نیز آغاز شده بود. محور اصلی این همکاری توسعه فناوری در صنعت بیمه است. به عبارت دیگر استفاده از ابزارهای فناورانه در خدمت صنعت بیمه قرار می‌گیرد و برای این کار ما در صندوق نوآوری با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان و بیمه مرکزی یک برنامه مشترک را اجرایی کرده و مقرر شده برخی شرکت‌های دانش‌بنیان به ما در این زمینه کمک کنند تا شاهد نفوذ بیشتر فناوری در صنعت بیمه باشیم.

وحدت اظهار کرد: بخش مهمی که باید بیشتر بر آن متمرکز شویم بحث ایجاد و استفاده از ابزارهای نوین بیمه‌ای در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان است. امروز این شرکت‌ها نیازمند بهره‌گیری از خدمات جدید بیمه‌ای هستند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بزرگ سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است، تصریح کرد: صندوق نوآوری در این سال‌ها تلاش کرده ابزارهای جدید سرمایه‌‌گذاری را در زیست‌بوم نوآوری کشور پیاده‌سازی کند. در این زمینه نیز صنعت بیمه می‌تواند به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی طرح‌های دانش‌بنیان حرکت کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با بیان اینکه در نتیجه استفاده از ابزارهای نوین، شفافیت مالی نیز امکان‌پذیر خواهد بود، گفت: استفاده از ابزارهای نوین باعث می‌شود بحث‌های مربوط به رانت، پولشویی و ... نیز کمرنگ شود و به محاق رود.

 بهزادپور

در ادامه برنامه مهندس بهزادپور رییس کل بیمه مرکزی ضمن ابراز خرسندی از امضای این موافقت نامه در راستای حفظ و افزایش منافع مردم گفت: صنعت بیمه  حمایت و استفاده از نوآوری در صنعت بیمه را برای شناسایی ایده ها و محصولات نوین و درنهایت ارائه خدمات ویژه بیمه ای به مردم آغاز کرده است.

رئیس کل بیمه مرکزی ، امضای این موافقت نامه را گامی نو در هدایت سرمایه گذاری های صنعت بیمه به سمت اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: پیرو تفاهم نامه ای که خرداد ماه با معاونت علمی و فناوری امضا کردیم، امروز یک گام اجرایی با  امضای این موافقت نامه برای تاسیس صندوق مشترک با صندوق نوآوری ریاست جمهوری  در راستای سرمایه گذاری در پوشش محصولات زیست فناوری و سلامت برداشته شد .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از پروژه ها از قبل آماده است، می توانیم به زودی وارد فاز عملیاتی شویم و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

مهندس بهزادپور در بخش دیگری از سخنان خود  از مردمی کردن صنعت بیمه خبر داد و گفت: با اجرای مصوبات این موافقت نامه می توانیم در سرمایه گذاری جهت رفع مشکلات مردم به خصوص در حوزه سلامت  کشور اثر گذار باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-03-11 14:48

افزودن دیدگاه جدید