کد مطلب: 

278118

معاون سازمان فناوری اطلاعات: نمی‌توانیم در حوزه فضای مجازی مانند سایر حوزه‌های حکمرانی عمل کنیم

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، گفت: نمی توانیم در حوزه فضای مجازی مانند سایر حوزه های حکمرانی عمل کنیم، چراکه باید در فضای مجازی روش های نوینی را در نظر بگیریم و با نگاه به یک منطقه یا کشور نباید برای آن تصمیم گرفت و برای آن مقررات وضع کرد.
دکتر منکرسی

به گزارش خبرنگار سیتنا، جشن 200 پلاس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با حضور 200امین عضو این اتحادیه و دیگر اعضای آن، امروز دوشنبه 15 اسفندماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران، برگزار شد.

حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات پیرامون موضوع حکمرانی داده به ایراد سخن پرداخت.

وی گفت: حکمرانی فضای مجازی یا حکمرانی داده موضوعی چالش برانگیز است که در سال‌های اخیر شاهد چالش های آن هستیم. علت وجود این چالش ها تعریف نشدن نظام حکمرانی داده در کشور است و همین موضوع باعث نارضایتی دولت و کسب و کارها شده است و امیدواریم که شاهد رشد و تعالی حوزه ICT در کشور باشیم.

وی، ادامه داد: چالش ها و مسائل موجود در حوزه داده به شرح زیر است:

  • عدم شفافیت محدوده و اختیار حاکمیت در حوزه داده
  • ورود غیر نظامند دولت در حوزه کسب و کار
  • ضعف سیاست های کلان کشور در حفاظت از داده ها در سطح ملی
  • مسائل و چالش های تبادل داده
  • فقدان چارچوب های بازارگاه داده
  • ضعف راهبرد بین المللی و منطقه ای حکمرانی بر داده جمهوری اسلامی ایران
  • ضعف الزامات حاکم بر پردازش داده های دولتی و اشتراک گذاری

منکرسی، تاکید کرد: آیین نامه هیئت مدیران یا داده باز تصویب شده است، اما دستگاه های اجرایی از آن به صورت عملیاتی استفاده نمی کنند.

معاونت سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات، بیان کرد: در حال حاضر شش هزار و ۵۰۰ منبع داده به اشتراک گذاشته شده است، اما در چارچوب استاندارد قرار ندارد و مورد استقبال کسب و کارها قرار نگرفته است و لازم است پیگیری صورت گیرد تا مجموعه ای از منابع داده مفید را در اختیار بخش خصوصی و دانشگاهیان قرار دهیم‌‌.

دکتر منکرسی

وی، خاطرنشان کرد: بهترین تعریف برای حکمرانی داده، نحوه ایجاد ارزش ها، هنجارها و استانداردهای رسمی برای رفتار دولت و بازیگران غیردولتی در نسبت با فضای مجازی، است.

منکرسی، افزود: در حوزه فضای مجازی مانند سایر حوزه های حکمرانی نمی توانیم عمل کنیم، چراکه باید در فضای مجازی روش های نوینی را در نظر بگیریم و با نگاه به یک منطقه یا کشور نباید برای آن تصمیم گرفت و برای آن مقررات وضع کرد.

وی، تشریح کرد: در فضای مجازی شاهد ذینفعان متعددی هستیم که شامل دولت، اپراتورها، استارتاپ ها و کسب و کارها و ‌... هستند که بدون مشارکت آنها در این فضا قابل حکمرانی نیست.

منکرسی، اظهار کرد: در ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی تصویب و منتشر شد که در این سند تعدادی مقررات تعیین شد و برای هر کدام از نظام ها یک نهاد متولی مشخص گردید و متولی اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است‌. با همکاری حدود ۹ دستگاه و سازمان دولتی این نظام طراحی خواهد شد.

وی در پایان اشاره کرد: در موضوع داده که موضوع اصلی نظام است ابعاد مختلفی از آن را می توان در نظر گرفت: خدمات داده، زیرساخت داده، محصولات داده.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2023-03-06 09:50

افزودن دیدگاه جدید