کد مطلب: 

277432

سرف‌شارک: سختگیرانه‌ترین محدودیت اینترنت در سال ۲۰۲۲ در جامو و کشمیر رخ داده است

گزارش جدید سازمان «سرف‌شارک» (Surfshark) حاکی است که قطع اینترنت و مسدود کردن دسترسی به رسانه‌های اجتماعی در سال گذشته میلادی، بیش از چهار میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار داده است. بنا به این گزارش، نیمی از این افراد در کشورهای آسیایی سکونت دارند.
 سرف‌شارک: سختگیرانه‌ترین محدودیت اینترنت در سال ۲۰۲۲ در جامو و کشمیر رخ داده است

به گزارش سیتنا، گزارش سالانه سازمان سرف‌شارک مستقر در هلند، خلاصه‌ای از تحولات مهم سال گذشته میلادی را در پیوند با سانسور جهانی اینترنت ارائه می‌دهد.

این گزارش می‌گوید: «فلج کننده‌ترین سانسور اینترنتی در سال ۲۰۲۲ در روسیه، هند و منطقه جامو و کشمیر رخ داده است و این کشورها در چند فقره اختلال عمده سانسور رسانه‌ای و اینترنتی، در صدر اخبار بین‌المللی قرار گرفتند.»

بنابه گزارش سرف‌شارک، سختگیرانه‌ترین و سنگین‌ترین محدودیت اینترنت در جهان در سال ۲۰۲۲ در جامو و کشمیر در شمال هند و مرز پاکستان رخ داده است.

گزارش شرکت سرف‌شارک که ارائه فیلترشکن نیز از خدمات آن است، می‌گوید که محدودیت اینترنتی در جامو و کشمیر از سال ۲۰۱۹ به این سو بی‌سابقه بوده و عمده محدودیت‌ها مربوط به مسائل سیاسی بوده است. تیک‌تاک از ژوئن ۲۰۲۰ به این سو در هند ممنوع اعلام شده است.

روسیه در آغاز تهاجم به اوکراین، دسترسی به رسانه‌های اجتماعی عمده را  محدود و استفاده از آن‌ها را ممنوع کرد. ۲۶ فوریه ۲۰۲۲ در شروع حمله مسکو به اوکراین، برای مهار اعتراض‌های احتمالی محلی در روسیه، دسترسی به توییتر در این کشور محدود شد و سپس فیسبوک و اینستاگرام محدود شدند. روسیه همچنین دسترسی به پایگاه‌های خبری مهم بین‌المللی را مسدود کرده است.

بنا به این گزارش، تماس صوتی از طریق واتس‌اپ کماکان در کشور عمان مسدود است.

در چین توییتر، فیسبوک و یوتیوب در سال ۲۰۰۹ ممنوع اعلام شدند و هنوز هم ممنوع اند.

ترکمنستان نیز در سال ۲۰۰۹ یوتیوب را منع کرد و این ممنوعیت کماکان برقرار است.

سال گذشته میلادی ۱۹ کشور جهان دست به اعمال سانسور بر اینترنت زدند. ۱۳ کشور دیگر نیز قبل از ۲۰۲۲ محدودیت‌های طولانی و سنگین بر اینترنت اعمال کرده بودند.

بنا به این گزارش، در مجموع در سال گذشته میلادی ۷۸ مورد محدودیت اینترنت رخ داده است و میانگین ‌زمان قطع اتصال به اینترنت، ۳۳ ساعت تخمین زده شده است، و میانگین سانسور رسانه‌های اجتماعی حدود  ۱۱۴ روز بوده است.

این گزارش، اعتراضات سراسری و تلاطم‌های سیاسی را عامل اصلی اعمال سانسور و محدودیت در دسترسی به اینترنت در کشورها اعلام، و تاکید می‌کند که «بیشترین نفرت» حکومت‌ها، متوجه شبکه‌ اجتماعی فیسبوک است.

بر اساس گزارش سرف‌شارک، بورکینافاسو، روسیه و آذربایجان در صدر جدول طولانی‌ترین زمان قطع اینترنت در سال ۲۰۲۲ قرار دارند.

انتهای پیام

گزارش از مسعود فاتح

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 1
2023-02-14 15:05

افزودن دیدگاه جدید