کد مطلب: 

277055

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

فاز نخست پروژه توسعه فراگیر 5G در ایران، طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات در ساختمان مرکزی ایرانسل تکمیل شد و چهارصدمین سایت نسل پنج ایرانسل، به صورت آنلاین، در شهر کرمانشاه به بهره‌برداری رسید.
افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

به گزارش سیتنا، در این مراسم، همچنین پروژه توسعه مرکز سوئیچ شمال‌شرق ایرانسل در مشهد مقدس، فاز نخست پروژه توسعه خطوط فیبرنوری، تأمین دسترسی 353 روستا به اینترنت پرسرعت در قالب طرح USO، فاز جدید توسعه شبکه همراه و ثابت (TD-LTE) ایرانسل و نسخه جدید سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

آیین بهره‌برداری از پروژه‌های ایرانسل به مناسبت دهه فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، صبح روز پنجشنبه 13 بهمن 1401، با حضور دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، مهندس مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، دکتر سید محمد امین آقامیری معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، مهندس ایرج روحی مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری، مهندس علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، مهندس رضا باقری‌اصل معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن همایش‌های ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار شد. دکتر زارع‌پور و هیأت همراه، ایرانسل را به عنوان اولین مقصد برای افتتاح پروژه‌های ارتباطی در دهه فجر انتخاب کرده بودند.

در این مراسم، همچنین مهندس محمدرضا عباس‌زاده مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی، مهندس علی دلگیر مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات خراسان رضوی، مهندس محمد شمسایی مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال‌شرق، مهندس حمیدرضا رضایی‌نیا مدیر ارتباطات زیرساخت خراسان رضوی، دکتر ابوالفضل محمدی مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان کرمانشاه، مهندس شهریار بهنیا مدیر ارتباطات زیرساخت کرمانشاه و مهندس مجتبی صارمی مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان کرمانشاه، به صورت آنلاین حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، مدیرعامل ایرانسل طی سخنانی، با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر و آرزوی توفیق روزافزون برای مردم عزیز و مسؤولان خدمتگزار، با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در مجموعه ایرانسل و پروژه‌های آماده افتتاح، گفت: ایرانسل از بدو شکل‌گیری تاکنون، نزدیک به ۱۰میلیارد دلار در حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت‌های مربوط به آن سرمایه‌گذاری کرده است.

وی ماحصل تشکیل ایرانسل را پایداری یک شبکه اپراتوری با ۶۲میلیون مشترک فعال و۴۳ میلیون مشترک اینترنت‌همراه عنوان کرد و درباره وضعیت پوشش و توسعه نسل‌های مختلف در این شبکه گفت: بیش از ۹۱درصد جمعیت کشور تحت پوشش نسل ۲ و ۳ ایرانسل قرار دارد و با توجه به فعال بودن بیش از ۱۶هزار سایت نسل چهارم با تکنولوژی روز، ۸۲ درصد جمعیت شهرها، روستاها و جاده‌های اصلی و بخش قابل توجهی از جاده‌های فرعی کشور، تحت پوشش شبکه 4G ایرانسل قرار دارد.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

عباسی‌آرند ادامه داد: ۱۶۰ شهر کشور تحت پوشش فناوری TD-LTE ایرانسل قرار دارند که ماحصل آن، ۷۶۰هزار مشترک ثابت است. امروز نیز بخشی از پروژه‌های مربوط به توسعه 3G و 4G در روستاها و شهرها را افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ایرانسل روی نسل پنجم شبکه تلفن‌همراه در سال‌های اخیر، گفت: در راستای اتمام فاز نخست پروژه توسعه فراگیر 5G در کشور، امروز و با دستور وزیر ارتباطات، چهارصدمین سایت 5G ایرانسل افتتاح می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل تصریح کرد: سعی کردیم برای پوشش 5G در تمام مراکز استان‌ها و مراکز تجاری بزرگ با لحاظ تقاضا، برنامه‌ریزی کنیم و به جز چند استان که به‌زودی زیرساخت آن فراهم می‌شود، در سایر مراکز، این پروژه را پیش برده‌ایم. در حال حاضر در تهران، ۱۱۶ سایت 5G روشن است و در فازهای بعدی، این تعداد افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه توسعه مرکز سوییچ شمال‌شرق ایرانسل در مشهد مقدس با ظرفیت ۸۰ رک، گفت: ظرفیت مراکز داده و سوییچ ایرانسل، بیش از 3 هزار رک است که بخشی از زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را تشکیل می‌دهد. به زودی در برنامه توسعه مراکز جدید داده و سوییچ، این مراکز را در بابل، همدان و بندرعباس نیز افتتاح خواهیم کرد.

عباسی‌آرند ظرفیت هسته شبکه ایرانسل را 4 هزار گیگابیت عنوان کرد و گفت:‌ 3 هزار گیگابیت ظرفیت ترافیک بین‌الملل و 2 هزار و 800 گیگابیت ظرفیت ترافیک داخلی IXP شبکه ایرانسل است.

وی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد رشد جدی در مصرف ترافیک داخلی بودیم و با توجه به این ظرفیت، از پس تقاضای موجود برآمدیم. ما در مراکز داده و سوییچ، به مرحله اشباع نرسیدیم، چرا که در این زمینه پیش‌بینی توسعه، صورت گرفته بود. برای سال آینده نیز برنامه افزایش ظرفیت هسته شبکه و انتقال ترافیک داخلی و بین‌الملل را داریم.

مدیرعامل ایرانسل در مورد تکمیل زیرساخت شبکه فیبرنوری در برخی شهرها، از بهره‌برداری از فاز نخست پروژه توسعه خطوط فیبرنوری ایرانسل خبر داد و گفت: ایرانسل تاکنون بیش از 2هزار کیلومتر فیبر در ۳۶ شهر ایجاد کرده و در یک سال اخیر، در راستای تسریع پروژه FTTH، در مجموع توسعه ۲۰۰ کیلومتر فیبر را در شهرهای بابل، آمل، اسلامشهر، اراک، کمال‌شهر و شهر گلستان استان تهران انجام داده است.

وی ادامه داد: در آینده نیز فازهای توسعه‌ای برای کمک به تسریع پروژه فیبر درب منازل، در نظر گرفته شده است.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

عباسی‌آرند یکی دیگر از حوزه‌های مورد تمرکز ایرانسل را توسعه ارتباطات روستایی عنوان کرد و گفت: با همکاری مجموعه وزارت ارتباطات، تلاش جدی کردیم که این بخش را تکمیل کنیم. در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر ساکن مناطق روستایی کشور، تحت پوشش شبکه هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که با هدف‌گذاری صورت گرفته، تعهدات ایرانسل تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به نتیجه برسد و روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد پوشش، نداشته باشیم.

مدیرعامل ایرانسل ارزش سرمایه‌گذاری پروژه‌های آماده افتتاح ایرانسل را 2 هزار و 600 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این خدمات ارزشمند توسعه کمی و کیفی زیرساخت کشور، بتواند کام مردم را شیرین کند، از همکاری وزیر ارتباطات و معاونان، تشکر کرد.

عباسی‌آرند گفت: امیدواریم با همدلی و هماهنگی که میان ایرانسل و وزارت ارتباطات وجود دارد، بتوانیم بیش از پیش، قدم‌های بزرگ‌تری را در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات برداریم.

روزانه ۳۰۰هزار نفر از شبکه 5G ایرانسل استفاده می‌کنند

در ادامه این مراسم، چهارصدمین سایت 5G ایرانسل، طی ارتباط آنلاین با شهر کرمانشاه، توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، در این شهر افتتاح شد و به این ترتیب، فاز نخست پروژه توسعه فراگیر نسل پنج ایرانسل تکمیل و فاز دوم این پروژه، آغاز شد.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در این مراسم با اشاره به برنامه ایرانسل برای توسعه نسل پنج ارتباطات گفت:‌ در مراسم افتتاح پروژه‌های ایرانسل در هفته دولت ۱۴۰۱ در حضور وزیر ارتباطات، 106‌مین سایت افتتاح شد و امروز خرسندیم که این تعداد را به ۴۰۰ سایت رسانده‌ایم و ظرفیت استفاده از 5G در تمام استان‌ها وجود دارد.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

دکتر حسن بولوردی با اشاره به پشتیبانی گوشی‌های 5G در شبکه ایرانسل، افزود: در حال حاضر گوشی ۴.۷ میلیون کاربر در شبکه ایرانسل قابلیت دسترسی به 5G را دارند که به دلیل مشکلات لاک‌بودن برخی برندها، تعدادی حدود ۲.۳ میلیون گوشی، قابلیت استفاده از شبکه 5G ایرانسل را دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روزانه ۳۰۰هزار نفر از شبکه 5G ایرانسل استفاده می‌کنند.

در این بخش و در ارتباط آنلاین با شهر کرمانشاه برای افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل، مهندس علیرضا رفیعی مدیر ارشد منطقه غرب ایرانسل، گفت: چهارصدمین سایت نسل پنج ایرانسل در استان کرمانشاه دارای ۳ سکتور و در باند ۳۵۰۰ است که می‌تواند تا ۱۰ برابر نرخ دیتا را افزایش دهد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان کرمانشاه نیز با تقدیر از ایرانسل که نخستین سایت 5G در این استان را راه‌اندازی کرد، بر لزوم گذار از ابزارهای سنتی به سمت ابزارهای فناورانه برای بهره‌مندی مردم، تأکید کرد.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وزیر ارتباطات هنگام افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل گفت: باعث خوشحالی است که 5G با شتاب در کشور در حال توسعه است و ان‌شاءالله این فناوری تا پایان دولت سیزدهم برای همه مردم راه‌اندازی شود.

زارع‌پور اظهار امیدواری کرد که اقدام ایرانسل برای توسعه فراگیر 5G، باعث خیر و برکت برای مردم باشد.

ایرانسل، نخستین ارائه‌دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های نسل پنج در ایران، با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا، پس از آنکه موفق شد تا در اول مرداد ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، خدمات 5G را به صورت تجاری عرضه کند و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، آمار سایت‌های نسل پنج خود را به «۹» سایت برساند، از ابتدای سال ۱۴۰۱، پروژه «توسعه فراگیر 5G در سراسر ایران» را آغاز کرد و به این ترتیب، سایت‌‌های جدید نسل پنج ایرانسل، یکی پس از دیگری، در جای‌جای ایران اسلامی قد برافراشتند. بر همین اساس، روز ۸ شهریور ماه امسال و همزمان با هفته دولت، یکصد و ششمین سایت نسل پنج ایرانسل، طی مراسمی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات، توسط دکتر زارع‌پور افتتاح شده بود.

در ادامه پروژه فوق و با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان فنی ایرانسل و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همزمان با دهه فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، چهارصدمین سایت نسل پنج ایرانسل، در شهر کرمانشاه، توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات به صورت آنلاین افتتاح شد تا به این ترتیب، فاز نخست پروژه توسعه فراگیر 5G ایرانسل تکمیل شود و فاز دوم این پروژه کلید بخورد.

وزیر ارتباطات: ارائه خدمات دسترسی فیبرنوری، سبد خدمات ایرانسل را گسترده‌تر می‌کند

بهره‌برداری از فاز نخست پروژه توسعه خطوط فیبرنوری ایرانسل، بخش بعدی این مراسم بود.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل در این بخش گفت: در راستای تأکید وزارت ارتباطات برای توسعه دسترسی منازل به شبکه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر، ایرانسل از ابتدای سال با شتاب بیشتری توسعه فیبر در کشور را ادامه می‌دهد. علاوه بر 2100 کیلومتر قبلی، در چند ماه گذشته هم 200 کیلومتر با هدف توسعه FTTH اضافه شد. ما از دو مسیر پروژه FTTH را جلو می‌بریم، یکی مشارکت با FCPهایی است که در کشور ظرفیت دارند و دیگری مسیری است که ایرانسل مستقیما با ظرفیت و شبکه خودش جلو می‌رود.

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در زمان بهره‌برداری از این پروژه، با تشکر از ورود ایرانسل به عرصه توسعه ارتباطات ثابت، خاطرنشان کرد:‌ این بخش از کار را به عنوان قدم اول افتتاح می‌کنیم و امیدواریم ایرانسل، تا پایان سال بتواند خدمت رسانی به کاربران نهایی را هم آغاز کند.

ایرانسل اجرای پروژه‌های توسعه خطوط فیبرنوری در شهرهای مختلف کشور را به عنوان زیرساخت ارائه خدمات شهر هوشمند و فناوری‌های نوین، جزء رئوس برنامه‌های خود قرار داده است. بر این اساس و نیز با هدف ارائه خدمتِ «فیبر به منازل (FTTH)»، فاز نخست توسعه خطوط فیبرنوری ایرانسل در شهرهای بابل، آمل، اسلامشهر، اراک، کمالشهر و شهر گلستان در استان تهران، به ترتیب با ۳۶، ۳۰، ۴۳، ۵۳، ۱۱ و ۲۷ کیلومتر، افتتاح شد.

افتتاح پروژه توسعه مرکز داده و سوییچ شمال‌شرق ایرانسل در مشهد مقدس

در ادامه این برنامه، طی ارتباط آنلاین با ساختمان ایرانسل در مشهد مقدس، پروژه توسعه مرکز داده و سوییچ شمال‌شرق ایرانسل، توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

در این بخش، مهندس مهدی رضایی معاون پروژه ایرانسل با بیان اینکه پروژه مرکز داده و سوییچ شمال‌شرق کشور با هدف افزایش ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در مشهد مقدس طی مدت ۱۸ ماه اجرا شد، ویژگی‌های خاص این پروژه را شامل سیستم‌های مانیتورینگ، کنترلینگ، ایمنی و امنیتی عنوان کرد.

مهندس علی بهرامی‌زاده مدیر ارشد منطقه شمال شرق ایرانسل نیز گزارشی از  جزئیات فنی و آمار و ارقام این پروژه را ارائه داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان خراسان رضوی نیز با ابراز تقدیر و تشکر از ایرانسل برای زحماتی که در طول پروژه افتتاح مرکز داده و سوییچ متقبل شده است، بزرگترین هدف حوزه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات را تحقق کامل شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: افتتاح مراکز داده و شبکه سوییچ، می‌تواند بخشی از عقب‌افتادگی‌های این پروژه را جبران کند.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وزیر ارتباطات در هنگام افتتاح این پروژه، از ایرانسل و تمام بخش‌هایی که برای توسعه پروژه‌های زیرساختی کشور تلاش می‌کنند تشکر کرد.

پروژه توسعه مرکز داده و سوییچ شمال‌شرق ایرانسل در مشهد مقدس، در زمینی به مساحت ۱۵۴۸ متر مربع و با مساحت فضای ساختمانی ۸۶۴ متر مربع، با ظرفیت ۸۰ رک در دو طبقه، به علاوه یک طبقه مرکز انرژی، احداث شده است.

ظرفیت کل برق این مجموعه، ۲ مگاوات و ظرفیت سامانه خنک‌کننده، ۶۰۰ تن سرمایشی است. با بهره‌برداری از این مرکز و افزایش ظرفیت ارائه خدمات ارتباطی به مشترکان ایرانسل در شمال‌شرق کشور، کیفیت تجربه شده خدمات ایرانسل در این منطقه، بهبود جدی می‌یابد.

فاز جدید توسعه شبکه همراه و ثابت با افتتاح 442 سایت همراه و ثابت

بخش دیگر این مراسم، بهره‌برداری از فاز جدید توسعه شبکه همراه و ثابت با افتتاح 442 سایت همراه و ثابت بود.

در این بخش، سرپرست معاونت شبکه ایرانسل توضیح داد: ایرانسل در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و حفظ جایگاه خود به عنوان اپراتور محبوب کاربران اینترنت همراه کشور، از شهریورماه امسال تاکنون ۳۴۴ سایت جدید نسل ۳ و ۴ را به شبکه خود اضافه کرده که این سایت‌ها عمدتاً مربوط به مناطق پرترافیک است تا خدمت بهتری به مردم ارائه شود.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

مهندس علی قهرمانی افزود: ‌در بخش توسعه ارتباطات ثابت هم حدود ۹۸سایت جدید TD-LTE به شبکه اضافه شده است و این توسعه نیز در راستای افزایش درخواست کاربران اتفاق افتاده است. تلاش ایرانسل این است که با توسعه شبکه ثابت و همراه خود، آنچه که در شأن کاربران است ارائه کند.

زارع‌پور در این بخش از مراسم با اشاره به بیش از ۴۴۰ سایت جدید ارتباطات همراه و ثابت که توسط ایرانسل افتتاح شده است، اجرای این پروژه را در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم عنوان کرد.

در ادامه توسعه سایت‌های ارتباطی ایرانسل در سراسر کشور، ۳۴۴ سایت ارتباطی همراه جدید در شهرها و استان‌ها مختلف ایران راه‌اندازی شد و دسترسی مشترکان ایرانسل به نسل‌های مختلف ارتباطی از جمله نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه را امکان‌پذیر کرد.

همچنین ایرانسل با هدف توسعه دسترسی مشترکان خود به خدمات اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE)، ۹۸ سایت جدید را در این زمینه نصب و مورد بهره‌برداری قرار داد. به این ترتیب، پوشش خدمت اینترنت پرسرعت ثابت ایرانسل در شهرهای مختلف کشور، بیش از گذشته گسترش یافته است.

دسترسی به اینترنت پرسرعت برای 353 روستا

پنجمین پروژه‌ای که امروز توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد، بهره‌برداری از 146 سایت جدید توسعه روستایی، از محل بودجه وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات (USO) در 353 روستا بود.

سرپرست معاونت شبکه ایرانسل در این بخش گفت:‌ ایرانسل از بدو ورود به پروژه توسعه شبکه ملی اطلاعات در مناطق دورافتاده، بیش از 2500 روستا را به این شبکه متصل کرده است.

وی ادامه داد: از شهریورماه ۱۴۰۱ تا دهه فجر امسال نیز با حمایت مجموعه وزارت ارتباطات، موفق به راه‌اندازی ۱۵۸ سایت و پوشش ۳۵۳ روستا شده‌ایم و امیدواریم با ادامه این حمایت‌ها بتوانیم تا شهریور ۱۴۰۲، تمامی تکالیف ابلاغی برای اتصال به شبکه ملی اطلاعات را به نحو احسن انجام دهیم.

در این بخش که با برقراری ارتباط آنلاین با روستای تنگ‌کبود از توابع کوهدشت استان لرستان همراه بود، اکبر امیری مدیر ارتباطات منطقه‌ای غرب ایرانسل گفت: پروژه سایت 3G و 4G در این روستا، با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال از محل پروژه USO‌ توسط ایرانسل اجرا شده است.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

مجتبی صارمی مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات لرستان نیز نصب این سایت جدید با فناوری کامل 4G و 3G را حاصل تلاش و زحمات همکاران پرتلاش ایرانسل اعلام کرد و با تشکر و قدردانی از این اقدامات ارزنده گفت: سایت احداث‌شده توسط ایرانسل با احتساب دو روستای اقماری، بالغ بر ۲۹۶ خانوار و 1093 نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وزیر ارتباطات، هنگام افتتاح این پروژه، با تشکر از ایرانسل به دلیل فراهم ساختن دسترسی روستاییان به اینترنت پرسرعت و اتصال به شبکه ملی اطلاعات، گفت:‌ تا پایان شهریور ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای ۲۰خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

ایرانسل، اپراتور پیشگام در توسعه اینترنت پرسرعت روستایی، در ادامه پروژه وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات برای توسعه سایت‌های ارتباطی روستایی (USO)، 146 سایت جدید را برای پوشش 353 روستا در سراسر کشور راه‌اندازی کرده و به مرحله بهره‌برداری رسانده است.

آمادگی وزارت ارتباطات برای ارائه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از طریق «ایرانسل من»

رونمایی از نسخه جدید سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، آخرین پروژه‌ای بود که امروز توسط وزیر ارتباطات افتتاح شد.

در بخش رونمایی از نسخه جدید سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من، بابک خرمی مدیرکل توسعه محصولات  IT  ایرانسل گفت:‌ پروژه اپلیکیشن ایرانسل‌من، به‌عنوان یکی از اپ‌های کاربردی استراتژیک با هدف بومی‌سازی و استقلال از وندورهای خارجی و تأکید بر صرفه‌جویی ارزی، در تابستان ۱۴۰۰ کلید خورده است.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وی افزود: ما موفق شدیم با بهره‌گیری از یک رویکرد جدید هم در لایه تکنولوژی و هم لایه طراحی اینترفیس، یک سوپراپ برای تمامی ایرانیان و نه فقط کاربرانی که سیم‌کارت ایرانسل دارند، ارائه کنیم.

زارع‌پور در زمان افتتاح این پروژه، با استقبال از اقدام ایرانسل برای ورود به توسعه نرم‌افزارهای بومی گفت:‌ آمادگی داریم که خدمات دولت را در قالب پنجره واحد خدمات، در اختیار نرم‌افزارهای بومی پرمخاطب قرار دهیم و دسترسی مردم را تسهیل کنیم. امیدواریم به‌زودی شاهد ارائه این خدمات روی سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من نیز باشیم.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

پروژه نسل جدید سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من، با هدف جایگزینی سوپر اپلیکیشن فعلی ایرانسل‌من، از تابستان ۱۴۰۰ آغاز شده و توسط تیم‌های داخلی شرکت ایرانسل و به صورت کاملاً بومی، توسعه یافته است. این پروژه در راستای هدف کلان بومی‌سازی سامانه‌های استراتژیک و وابستگی هر چه کمتر به شرکت‌های خارجی مطرح شده و خوشبختانه پس از گذشت یک‌سال توانسته با موفقیت به اولین انتشار رسمی خود برسد. این اپلیکیشن پیچیده به صورت Cloud-Native و با به‌کارگیری بهترین فناوری‌های حوزه نرم‌افزار توسعه یافته و تبدیل شدن به بزرگترین سوپر اپلیکیشن ایران را هدف‌گذاری کرده است.

از مهمترین ویژگی‌های این نرم‌افزار، می‌توان به معماری میکرو سرویسی (Micro-Service)، خط تولید کد کاملاً اتوماتیک شده (CI/CD)، سیستم مدیریت محتوا (CMS)، تجربه کاربری بسیار بهبود یافته و مانیتورینگ بلادرنگ در همه سطوح اشاره کرد.

در حال حاضر، این نسخه برای سیستم‌عامل اندروید منتشر شده و در اپ‌استورهای مختلف (گوگل‌پلی، مایکت ، چارخونه و…) قابل دسترس است. سوپر اپلیکیشن ایرانسل من، با دارا بودن 19.4 میلیون نفر کاربر فعال، این اطمینان را نیز به کاربران فعلی خود داده که با نصب نسل جدید سوپر اپلیکیشن و ورود به آن، می‌توانند تمام حساب‌های ایرانسلی و سیم‌کارت‌های ثبت‌شده خود را به صورت خودکار، به نسل جدید این سوپراپلیکیشن منتقل کنند.

تأکید وزیر ارتباطات بر نقش کلیدی ایرانسل در پروژه «فیبر به منازل»

در بخش پایانی این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی سخنانی با تأکید بر نقش فناوری‌اطلاعات و ارتباطات در توسعه کشور، به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ‌ایشان تأکید کردند نقطه کانونی رشد اقتصادی، مبتنی بر تولید است و مشکلات معیشتی مردم، با تولید قابل حل است و در این راستا، در برنامه هفتم توسعه نیز رشد ۸ درصدی در این بخش دیده شده است.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وی با اشاره به نکات مورد تأکید رهبر انقلاب مبنی بر تحقق رشد اقتصادی با رشد سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که زیست‌بوم فناوری‌اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در این اهداف تأثیرگذار باشد؛ چرا که هم دارای ارزش‌افزوده بالا است و هم می‌تواند در بهره‌وری مؤثر واقع شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اگر زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ابزارهای هوشمند را فراهم می‌کردیم، امروز در حوزه مصرف انرژی با مشکل مواجه نبودیم و می‌توانستیم آن را مدیریت کنیم، ادامه داد: از ایرانسل که نقش‌آفرینی فعالی در توسعه اینترنت اشیا دارد و همچنین از سایر اپراتورها می‌خواهیم که به سرعت، خدمات و راهکارهای مرتبط با آن را در اختیار مردم قرار دهند.

زارع‌پور با تأکید بر اینکه ما می‌توانیم نقش کلیدی در افزایش بهره‌وری داشته باشیم، افزود: فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری را ارتقا می‌دهد و ابزارهای کلان‌داده، هوش مصنوعی و پردازش اطلاعات، می‌توانند در این تصمیم‌گیری، به افزایش بهره‌وری و کارایی منجر شوند.

وی با بیان اینکه ابزارهای هوشمندسازی، در صورت تجاری‌سازی می‌توانند تا ۸۰ درصد راندمان کاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی، دامداری و سایر بخش‌ها را افزایش دهند، گفت: موفقیت انقلاب صنعتی چهارم، در تولید است و ابزارهای هوشمندسازی می‌تواند بخش‌های مختلف را زیر و رو کند و در این راستا، رسالت ما این است که فناوری را در این بخش‌ها، ساری و جاری کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به جایگاه کارگروه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور که تمام اختیارات هیأت وزیران به آن تفویض شده است، گفت:‌ در احکام برنامه هفتم توسعه یکی از حوزه‌هایی که مسیر توسعه کشور را شتاب می‌دهد، حوزه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات است و ما می‌توانیم نقش کلیدی در توسعه کشور داشته باشیم و برای تمامی این موارد، نیازمند زیرساخت ارتباطی با کیفیت هستیم.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وی نقش اپراتورها در توسعه زیرساخت‌های کشور را پررنگ دانست و گفت: مردم باید از فناوری‌های جدید بهره‌مند شوند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در راستای پروژه فیبر به منازل، تاکنون ۲.۵ میلیون پوشش در کشور ایجاد شده که تا پایان سال به ۳ میلیون پوشش می‌رسد، ادامه داد: اگر چه در ابتدا، مقدمات این پروژه با کندی همراه بود، اما در سال ۱۴۰۱ و با ورود ایرانسل که نقش کلیدی را در توسعه خطوط دسترسی فیبرنوری ایفا می‌کند، پروژه سرعت گرفت و پیش‌بینی می‌‌کنیم در سال ۱۴۰۲، کار با سرعت بیشتری نیز دنبال شود.

وی گفت:‌ ارائه خدمات دسترسی فیبرنوری، سبد خدمات ایرانسل را گسترده‌تر می‌کند و برای مردم هم مؤثر است.

زارع‌پور با اظهار امیدواری از اینکه شاهد توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر در کشور باشیم، گفت: پنج میلیون پوشش برعهده ایرانسل است که امیدواریم تا سال آینده، بخش اعظم آن را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وی افزود: آماده‌سازی ارتباطات مبتنی بر فیبر و نسل پنج، برای بخش ارتباطات کشور، پربرکت است و می‌تواند مشکل خدمات دسترسی مردم و شبکه انتقال داخل شهرها را، حل‌وفصل کند.

وزیر ارتباطات وعده داد که تا پایان شهریور 1402، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار، تحت پوشش شبکه ارتباطی کشور قرار گیرند و شاهد هیچ تبعیضی در سرعت دسترسی به اینترنت، برای مردم نباشیم.

زارع‌پور از ایرانسل که برای برطرف کردن نیاز روزمره مردم و توسعه ارتباطات زحمت می‌کشد، تشکر کرد.


توانگر: ایرانسل زیرساخت‌های لازم را برای تحقق اقتصاد دیجیتال هموار کرد

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های ایرانسل، با سپاس از مجموعه ایرانسل برای افتتاح این پروژه‌ها، گفت: از جمله این پروژه‌ها، پروژه مربوط به حق دسترسی مردم به پوشش اینترنت است که همواره مورد تأکید دولت و مجلس بوده و موضوعی است که ما به‌طور مداوم آن را از وزارت ارتباطات پیگیری می‌کنیم.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

وی با اشاره به تکالیفی که در زمینه توسعه فیبرنوری برعهده ایرانسل گذاشته شده است، ادامه داد: همان‌طور که شخص وزیر ارتباطات به مجلس قول دادند، از ایرانسل هم تقاضا داریم که به اجرای این پروژه اهتمام بیشتری داشته باشد.

افتتاح چهارصدمین سایت 5G ایرانسل؛ تأکید وزیر ارتباطات بر نقش‌آفرینی فعال ایرانسل در توسعه اینترنت اشیاء

توانگر اپراتورها را بازوی اجرایی توسعه ICT در کشور دانست که هرچه بیشتر به آن پرداخته شود، شاهد پیشرفت بیشتر کشور در زمینه اقتصاد دیجیتال و رشد تولید ناخالص داخلی خواهیم بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آینده حکمرانی، حکمرانی در فضای مجازی است و هسته مرکزی این حکمرانی را اقتصاد دیجیتال تشکیل می‌دهد، گفت: امیدواریم دوستان ایرانسل که پیوسته در تلاش هستند، در این عرصه هم موفقیت بیشتری داشته باشند. همچنین از دکتر عباسی‌آرند بابت زحماتی که طی سال‌های اخیر در این مجموعه داشتند و توانستند زیرساخت‌های لازم را برای اقتصاد دیجیتال هموار کنند، تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-02-02 21:17

افزودن دیدگاه جدید