کد مطلب: 

276889

خارجی‌ها اشتیاقی برای ورود به بازار وی‌اودی در ایران ندارند

مدیر گروه حکمرانی ارتباطات و رسانه‌ی اندیشکده‌ی حکمرانی شریف می‌گوید: تنظیم‌گری سرویس محتوای خارجی فایده‌مند نیست، چرا که بخاطر عدم رعایت قانون کپی رایت محصول خارجی در ایران به سادگی در دسترس است و در نتیجه خارجی‌ها اشتیاقی برای ورود به بازار وی او دی در ایران ندارند.
خارجی‌ها اشتیاقی برای ورود به بازار وی‌اودی در ایران ندارند

به گزارش سیتنا، دومین جستار از سلسله جستارهای بازار رسانه «مروری بر نقش و جایگاه نهادهای تنظیم‌گر بر بازار وی‌ او دی» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با حضور آرین ابراهیمی‌نژاد مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا، سیدمحمدحسین خلیلی، مدیر گروه حکمرانی ارتباطات و رسانه‌ی اندیشکده‌ی حکمرانی شریف و با مدیریت و اجرای آرین طاهری؛ پژوهشگر مطالعات رسانه برگزار شد.

ابراهیمی‌نژاد در این نشست با توجه به موضوع «نقش و جایگاه نهادهای تنظیم‌گر بر بازار وی‌ او دی» گفت: مبنای شناخت بازیگران وی او دی ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که هر دسته بندی خروجی‌های شناختی متفاوتی را به ما ارائه می‌کند.

وی افزود: اگر وی او دی ها را بستری برای عرضه تولیدات رسانه ای در نظر بگیریم به چند دسته از جمله تولید کننده، توزیع کننده، خدمات زیرساختی، پلتفورم‌ها، مخاطبان و… تقسیم می‌شوند.

ابراهیمی‌نژاد ادامه داد: از نظر نهادی هم به وی او دی ها مدل تفکیکی نگاه می‌شود که سازمان صدا و سیما و ذیل آن ساترا قرار دارد و تنظیم‌گری می‌کند. به این ترتیب عمده وظایف تنظیم‌گری بر عهده ساترا بوده است. در حوزه تسهیلگری در بازار وی او دی هم وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری فعال بوده اند.

وی در ادامه گفت: از سال ۲۰۱۰ در بُعد نظری و جهانی به بعد ادبیات حوزه سیاست‌گذاری رسانه ای به سمتی حرکت کرده است که سیاست‌گذاری رسانه ای را شکست خورده است چرا که توصیف آنها از سیاسگذاری رسانه ای این است که به واسطه ظهور تحول آفرین دیجیتال سپهر رسانه ای به قدری گسترده و متکثر شده است که سیاستگذاری در این زمینه غیرممکن است. به این ترتیب  تنظیم‌گر باید ورود کند تا مانع از حرکت بازار به سوی شکست منافع عمومی شود.

شبه انحصاری اصلی‌ترین مسئله‌ بازار وی او دی ها در ایران

مدیر دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا افزود: اما در مورد بررسی این زمینه در ایران باید گفت که سیاستگذاری حوزه رسانه بستگی به شناخت ارزش‌های کلان، الگو و فهم هنجاری از نظام رسانه ای آن دارد تا نسبت به این شناخت تصمیم بگیریم که چه شیوه ای مورد نظر ما قرار دارد. به این ترتیب اگر ما مثل اروپایی ها بر چندصدایی جامعه معتقد باشیم بی‌شک از تعدد بازیگران استقبال می‌کنیم. اما اگر در لایه ارزشی اولویت‌های دیگری مثل حمایت از فرهنگ بومی ایرانی اسلامی در نظر داشته باشیم دیگر خوبی یا بدی تکثر بازیگران این بازار اهمیت ندارد بلکه مهمترین چالش ما در ایران این است که بلاتکلیف در این حوزه و زمینه هستیم و درخواست‌های ما از این بازار نامشخص است.

ابراهیمی‌نژاد افزود: اصلی‌ترین مسئله‌ای که بازار وی او دی ها در ایران با آن مواجه است شبه انحصاری است که شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ‏اگر تنوع و گستردگی بازیگران منجر به از بین رفتن شبه انحصار بازار شود قطعا باید از این ظرفیت استفاده کنیم کما اینکه ساترا تا کنون گام‌های مهمی در این زمینه برداشته است. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر تنظیم‌گر درست و به موقع و دقیق در سطح سرویس‌ها و مالکیت‌ها دخالت نکند موجب ادغام تملک می‌شود و جای سواستفاده برای بازیگران قدرتمند را باز می‌کند.

حد و محدودیتی برای بازیگران وی او دی ها وجود ندارد

سیدمحمدحسین خلیلی، مدیر گروه حکمرانی ارتباطات و رسانه‌ی اندیشکده‌ی حکمرانی شریف نیز در این نشست گفت: اساسا معیارهای طبقه بندی یک صنعت می‌تواند چند مدل داشته باشد که یک نگاه آن نگاه حکمرانی است که بر اساس کارکردهای آن بازیگران را بررسی میکند و یک نگاه هم نگاه صنعت است که زنجیره ارزش را بررسی می‌کند.

خلیلی افزود: دو نگاه دیگر در این حوزه وجود دارد که یکی از آنها نگاه اقتصادی یا بازارمحور است و دیگری نگاه رسانه ای یا محتوا محور است.

وی افزود: اگر نگاه ما از زاویه دید مصرف کننده باشد بی شک وی او دی را یک بازار نمی‌بینم چرا که یک اصطلاح سرویسی و فنی با تکنولوژی محور است که بازارهای مختلفی که شباهت محتوای نسبت به هم دارند را شرح می‌دهد.

خلیلی در ادامه گفت: بازارهای مختلفی در این صنعت فعالیت دارند که قالب‌های محتوایی متفاوتی دارند به این ترتیب نمی‌توان حد و محدودیتی برای بازیگران آن در نظر گرفت. به این ترتیب بازیگران مختلفی در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند و محتواهای متفاوتی را تولید و عرضه می‌کنند.

خلیلی افزود: اینکه در بازاری بازیگران زیادی فعال شوند نکته منفی و بدی نیست حتی نکته مثبتی هم نیست و بیشتر خنثی خواهد بود. وظیفه تنظیم‌گر موانع ورود بازیگر ها به بازار را کاهش می‌دهد چرا که نگاه تنظیم‌گر به بازار محدودیت تعدادی ندارد اما موضوع مورد توجه تنظیم‌گر خط قرمزهایی از جمله رعایت رفتارهای رقابتی، حفظ منافع عمومی و مالکیت فکری است. به این ترتیب افزایش تعداد بازیگران در یک صنعت موجب هرج و مرج در بازار نمی‌شود.

مدیر گروه حکمرانی ارتباطات و رسانه‌ی اندیشکده‌ی حکمرانی شریف ادامه داد: اینکه افزایش تعدد بازیگران بازار موجب پخش سرمایه و کاهش تولیدات حرفه ای می‌شود نکته ای است که قابل بحث و گفتگو است.

خلیلی افزود: تنظیم گران در دنیا نمی‌توانند با ادغام اجباری بازیگران به بازار آن جهت دهد در مقابل می‌تواند با تسهیل‌گری، بخش‌هایی از بازار یا غالبهای محتوایی آن را توسعه دهد و به ایجاد تعادل در آن کمک کند.

وی ادامه داد: تعدد انواع بازیگران، تنظیم‌گری را دچار چالش می‌کند و تنظیم‌گری را ملزم به کاربرد ابزارهای مختلفی از تنظیم‌گری می‌کند.

خلیلی در ادامه گفت: سازوکارهای خود تنظیم‌گری یا تنظیم‌گری مشارکتی در ایران چندان موفق نبوده است اما به هر حال انواع گوناگونی از بازیگران حوزه وی او دی دیده می‌شود.

وی افزود: اگر تنظیم‌گری را یک نظام در نظر بگیریم ترکیبی از انواع مختلفی از ابزارها و رویکردهای گوناگون را عموما پکیج کاملی را برای تنظیم‌گر فراهم می‌کند تا بتواند پاسخگوی انواع مختلف بازیگرهای وی او دی ها باشد.

وی در مورد بازیگران خارجی در بازار وی او دی ها در ایران گفت: تا کنون اقبالی از سوی خارجی ها برای ورود مستقیم به بازار ایران نداشته ایم چرا که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بازار ایران انتفاع مالی برایش ندارد این در حالی است که در صورت انتفاع مالی قطعا حتی به صورت غیرمستقیم هم به تنظیم‌گری ما تن خواهد داد.

مدیر گروه حکمرانی ارتباطات و رسانه‌ی اندیشکده‌ی حکمرانی شریف ادامه داد: به هر حال تنظیم‌گری سرویس محتوای خارجی فایده‌مند نیست چرا که بخاطر عدم رعایت قانون کپی رایت محصول خارجی در ایران به سادگی در دسترس است و عملا سرویس محتوای خارجی در دسترس نیست و سودآوری برایش نخواهد داشت. در نتیجه اشتیاقی برای حضور و ورود به بازار وی او دی ها در ایران ندارند.

گفتنی است، دومین جستار از سلسله جستارهایی «بازار رسانه» با موضوع «بازار وی او دی؛ مروری بر نقش و جایگاه نهادهای تنظیم‌گر» به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سرای شهید آوینی حوزه هنری برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-01-29 17:21

افزودن دیدگاه جدید