کد مطلب: 

276167

پیگیری شکایت واتس‌اپ از جاسوس‌افزار سایبری شرکت ان‌اس‌او

دیوان عالی آمریکا رای داد که واتس‌اپ، پلتفرم متعلق به شرکت متا، می‌تواند شکایت خود علیه شرکت صهیونیستی «ان‌اس‌او» که تولید کننده ابزار جاسوسی «پگاسوس» است را پیگیری کند.
پیگیری شکایت واتس‌اپ از جاسوس‌افزار سایبری شرکت ان‌اس‌او

به گزارش سیتنا، واتس‌اپ در شکایت خود به مراجع قضایی آمریکا گفته است که شرکت «ان‌اس‌او» ابزار جاسوسی خود را با سوءاستفاده از یک ویروس در این پیام‌رسان نصب کرده و امکان جاسوسی از بیش از هزار و چهارصد کاربر واتس‌اپ در گوشه و کنار جهان را فراهم کرده است.

شرکت «ان‌اس‌او» در درخواست فرجام از مراجع قضایی آمریکا استدلال کرده که ابزارهای جاسوسی «پگاسوس» را به نیابت از سوی دولت‌ها نصب کرده و در نتیجه در برابر هر گونه شکایتی مصونیت دارد.

دولت آمریکا از قضات دیوان عالی این کشور خواسته که تقاضای فرجام شرکت «ان‌اس‌او» را رد کنند و تاکید کرده که وزارت خارجه آمریکا هیچ‌گاه در گذشته شرکت‌های خصوصی را به عنوان نماینده یا وابسته یک دولت خارجی به رسمیت نشناختند و در نتیجه این شرکت‌ها در چارچوب قوانین آمریکا از مصونیت برخوردار نیستند.

واتس‌اپ در سال ۲۰۱۹ از شرکت «ان‌اس‌او» شکایت و تقاضای غرامت کرد. در این شکایت تاکید شده است که حدود شش ماه قبل از آن تاریخ شرکت «ان‌اس‌او» بدون کسب اجازه ابزار جاسوسی «پگاسوس» را در تلفن همراه قربانیان نصب کرده است.

در پی افشاگری‌های متعدد در مورد کاربرد «پگاسوس» برای جاسوسی در کشورهای مختلف، شرکت «ان‌اس‌او» ادعا کرد که این ابزار به نهادهای انتظامی در مقابله با جرایم سازمان‌یافته و تروریسم و حفاظت از امنیت ملی کشورها کمک می‌کند.

وکلای شرکت واتس‌اپ نیز در دفاع از شکایت خود تاکید کردند که «ان‌اس‌او» همچون هر شرکت خصوصی دیگری «به هیچ وجه» مشمول قانون موسوم به «مصونیت دولت‌های خارجی» نمی‌شود.

در اولین مرحله از این دادرسی در سال ۲۰۲۰ یک دادگاه محلی در ایالت کالیفرنیا استدلال شرکت «ان‌اس‌او» را رد کرد و دادگاه فرجام ایالتی در شهر سانفرانسیسکو نیز در سال ۲۰۲۱ تصمیم دادگاه اولیه را تائید و در حکم خود تصریح کرد قانون «مصونیت دولت‌های خارجی» که بر قوانین عادی آمریکا ارجحیت دارد، شامل حال «ان‌اس‌او» نمی شود.

شرکت اپل نیز از «ان‌اس‌او» شکایت و آن را به نقض شروط استفاده از محصولات و خدمات خود متهم کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-01-10 12:11

افزودن دیدگاه جدید