کد مطلب: 

275991

بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای اینترنتی، گنگ و بدون ضمانت اجراست

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، معتقد است: بعد از اعمال محدودیت‌های اینترنتی، اقدام خاصی از سوی دولت برای کاهش ضرر و زیان کسب و کارها صورت نگرفت و دولت صرفاً یک طرح و بسته حمایتی را مصوب کرد که از نظر بنده کمک چندانی به کسب وکارها نمی‌کند. مشوق‌هایی که از سوی دولت مطرح شده، به هیچ وجه کفایت مشکلات، هزینه‌ها و ضررها را نمی‌کند. کما اینکه بسته حمایتی دولت هم بسیار گنگ است.
بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای اینترنتی، گنگ و بدون ضمانت اجراست

به گزارش سیتنا، رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نوشت:

محدودیت‌هایی که بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اعمال شد، در وهله اول بر کسب و کارهای خرد تاثیر گذاشت، تاثیری که بسیار قابل توجه است و باعث شد این بخش آسیب بسیار جدی ببیند. متاسفانه بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کسب وکارهای خرد و اغلب خانگی هستند که توسط تعداد محدودی اداره می‌شدند و این افراد از این طریق امرار معاش می‌کردند.

دسته دوم کسب و کارهایی که از فیلترینگ آسیب دیدند، کسب و کارهایی بودند که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند؛ اما فعالیت در شبکه‌های اجتماعی صرفاً ویترین کارشان بود و در کنار این ویترین مغازه و فروشگاه فیزیکی خود را داشتند، اما باز هم از این وضعیت متحمل ضرر و زیان زیادی شدند.

دسته سوم کسب و کارهایی هستند که وبسایت داشتند و مشغول فعالیت بودند و از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار در جهت اهداف‌شان در حوزه بازاریابی استفاده می‌کردند و هزینه زیادی هم در این زمینه متحمل شده بودند، این دسته از کسب و کارها هم دچار مشکلات جدی شدند.

بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که از این ابزار برای اهداف‌شان در زمینه تبلیغات و بازاریابی بهره می‌بردند، هم دچار مشکل و ضرر و زیان  متعددی شدند. روند فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی نیز که از طریق شبکه‌های اجتماعی، فروش صادراتی محصولات‌شان را دنبال می‌کردند، مختل شد؛ چرا که امکان ارتباط با مشتریان خارجی برای آنها وجود ندارد، این دسته هم دچار ضررهای زیادی شدند که براساس آمار اتاق بازرگانی، رقم قابل توجهی است. در کل می‌توانیم بگوییم تمامی کسب و کارها با اختلال و محدودیت‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دچار مشکل شدند.

افت فروش 80 درصدی کسب و کارهای خرد

فروش کسب و کارهای آنلاین بزرگ شناخته‌شده در این مدت نزدیک به ۳۰ درصد و بیشتر کاهش یافت. این  میزان در کسب و کارهای کوچک و متوسط به ۷۰ /۸۰ درصد می‌رسد که فاجعه است. هرچقدر از پایتخت فاصله بگیریم و به سمت شهرستان‌ها برویم، این وضعیت بغرنج‌تر خواهد شد. در حوزه‌های مختلف از جمله تبلیغات هم آمارها حاکی از کاهش ۵۰ درصدی است. این آمارها هشدار روزهای سخت را می‌دهد. اگر این وضعیت ادامه یابد، شرکت‌های بزرگ تا شش ماه آینده دچار مشکلات جدی خواهند شد و برخی از این شرکت‌ها حتی امکان ادامه فعالیت را نخواهند داشت.

مهاجرت و معضل کمبود سرمایه انسانی

بزرگ‌ترین مشکلی که بعد از اعمال محدودیت‌های اینترنت وجود آمده است، شدت یافتن مهاجرت نیروی انسانی شرکت‌هاست. به گفته فعالان اکوسیستم، موج مهاجرت نیروها آنها را دچار مشکلات جدی کرده است. بعد از اعلام طرح صیانت و حواشی بعد از آن مهاجرت افزایش یافته بود و شرایط فعلی و محدودیت‌های اعمال شده به مثابه بنزینی عمل کرد که شعله و شدت این روند را بیشتر کرد. در حال حاضرکمبود سرمایه انسانی در کسب و کارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها بسیار جدی است و با شدت یافتن مهاجرت نیروی انسانی، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، چیزی از اقتصاد دیجیتال باقی نخواهند ماند.

متاسفانه مسئولان تصور می‌کنند هنوز در سال‌های گذشته به سر می‌بریم؛ اما واقعیت این است که در چند سال اخیر و به ویژه بعد از کرونا وابستگی کسب و کارها به اینترنت بسیار زیاد شد و این خواسته خود حاکمیت و دولت بود که مردم کمتر به صورت فیزیکی و حضوری برای خدمات مراجعه کنند و به صورت آنلاین خدمات را دریافت کنند؛ وضعیت پیش آمده از همین رو و با توجه به شکل‌گیری روند خدمات‌دهی آنلاین در بخش آموزش، درمان و... بسیار جای نگرانی دارد.

بسته حمایتی دولت گنگ و بدون ضمانت اجراست

بعد از اعمال محدودیت‌های اینترنتی، اقدام خاصی از سوی دولت برای کاهش ضرر و زیان کسب و کارها صورت نگرفت و دولت صرفاً یک طرح و بسته حمایتی را مصوب کرد که از نظر بنده کمک چندانی به کسب وکارها نمی‌کند. شاید بهتر بود قبل از این که وضعیت کسب و کارها بحرانی شود، بسته‌های حمایتی تدوین و جذابیت‌هایی برای پلت‌فرم‌های داخلی ایجاد می‌شد که کسب و کارها در این پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های داخلی فعالیت خود را شروع می‌کردند.

مشوق‌هایی که از سوی دولت مطرح شده، به هیچ وجه کفایت مشکلات، هزینه‌ها و ضررها را نمی‌کند. کما اینکه بسته حمایتی دولت هم بسیار گنگ است. ما در این زمینه تجریه‌های قبلی را داریم؛ در طرح نوآفرین که ضمانت اجرایی نداشت، قرار بود استارت‌آپ‌ها تا ۵۰۰ میلیون درآمد، معاف از مالیات باشند اما این طرح هیچ وقت به سرانجام نرسید. امروز هم تصور من این است این دستورالعمل و بسته حمایتی بسیار کلی است. به عنوان مثال صرفاً عنوان شده صدا و سیما و نهادهای دولتی باید تخفیف برای کسب و کارها در نظر بگیرند. اما ضمانت اجرایی ندارد و می‌تواند هر لحظه تغییر کند و از بین برود.

نمی‌توانیم اکوسیستم را رها کنیم

با همه این شرایط نمی‌توانیم اکوسیستم را رها کنیم، کسب و کارها سال‌ها زحمت کشیده و هزینه کرده‌اند و در تمام این سال‌های فعالیت و حتی پیش از این جریانات هم مشکلات عدیده‌ای داشتند؛ با تحریم خارجی روبه‌رو بودند؛ در دولت‌های مختلف با انواع تحریم‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کردند. اساساً اقتصاد دیجیتال در ایران تا قبل از کرونا به رسمیت شناخته نمی‌شد و بعد از کرونا که تا حدودی به رسمیت شناخته شد، با این وضعیت مواجه شد. امیدوارم شرایط به نحو خوبی تغییر و بهبود یابد اما خیلی بعید می‌دانم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (2 رای)
سیتنا 1
2023-01-05 15:08

افزودن دیدگاه جدید