کد مطلب: 

275818

از پتانسیل‌های بخش انرژی برای کمک به اقتصاد کشور بهره‌برداری شود

در نشست‌ کمیسیون انرژی اتاق ایران به منظور تشریح روند برنامه هفتم توسعه، مطرح شد: پتانسیل های بی شماری در بخش انرژی وجود دارد که در نهایت می تواند به اقتصاد کشور کمک کند تا بتوانیم نقش های بزرگتری را در منطقه و جهان ایفا کنیم.
 اتاق ایران

به گزارش خبرنگار سیتنا، نشست‌ کمیسیون انرژی اتاق ایران به منظور تشریح روند برنامه هفتم توسعه، با حضور اعضای این کمیسیون، مدیریت دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور و تنی چند از مدیران دولتی و خصوصی صنعت، امروز یکشنبه 11 دی ماه سال جاری در محل ساختمان اصلی اتاق ایران برگزار شد.

تحویل هفت میلیارد دلار درآمد به نیروگاه‌ها تا پایان سال1401

احمد زراعت کار، سرپرست امور انرژی سازمان برنامه و بودجه در این نشست گفت: یکی از مشکلات فعلی کسب و کارهای اقتصادی، مشکلات اقتصادی است. پتانسیل های بی شماری در بخش انرژی وجود دارد که در نهایت می تواند به اقتصاد کشور کمک کند تا بتوانیم نقش های بزرگتری را در منطقه و جهان ایفا کنیم.

از پتانسیل‌های بخش انرژی برای کمک به اقتصاد کشور بهره‌برداری شود

وی، ادامه داد: پنج میلیارد دلار درآمد تحویل نیروگاه ها داده شده است و تا آخر سال جاری این رقم به هفت میلیارد دلار خواهد رسید.

زراعت کار تاکید کرد: برای مدیریت عرضه و تقاضا و نابرابری تولید و مصرف حامل های انرژی باید بهینه سازی و صرفه جویی صورت گیرد و حوزه انرژی چالش های مهمی دارد که شامل افت تولید میادین نفت و گاز، تحریم های بین المللی، ناکارامدی رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت، ناکارامدی رابطه صنعت برق و دولت، نابرابری تولید و مصرف حامل های انرژی و ...می شود.

سرپرست امور انرژی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای حوزه انرژی اهداف کلی در نظر گرفته شده است که منع ناترازی تولید و مصرف حامل های انرژی، حداکثرسازی تولید و صادرات نفت و گاز کشور، افزایش انرژی از طریق تکمیل زنجیره انرژی صنعت نفت و تشکیل هاب و ایجاد نقش محوری در مبادلات و ترانزیت انرژی منطقه را می‌توان از این اهداف برشمرد.

بخش خصوصی به برنامه هفتم توسعه وارد شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، آرش نجفی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این نشست از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد تا در جهت گسترش برنامه هفتم توسعه، بخش خصوصی را نیز وارد کنند و بهینه سازی در نیروگاه های پراکنده، منابع تجدید پذیر، پنجره ها، عایق ها، بخاری ها و ... صورت گیرد.

از پتانسیل‌های بخش انرژی برای کمک به اقتصاد کشور بهره‌برداری شود

ضرورت راه‌اندازی نهاد تنظیم گر برق و انرژی توسط دولت

پیام باقری، رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: برای توسعه برنامه هفتم باید به دنبال خلق منابع باشیم. در پایان برنامه ششم توسعه مقرر شده بود که ۶۰ درصد نیروگاه ها خصوصی شود و البته این اتفاق رخ داد، اما متاسفانه این رقم تا کنون که در برنامه هفتم توسعه هستیم، به همین میزان باقی مانده است.

باقری، ادامه داد: نگاهی که به انرژی ها می شود، نگاهی رقابتی است و در انرژی های پر مصرف مانند گاز و برق، بیشتر آن را صرف بخش خانگی کرده ایم در صورتی که باید نگاهی کلان به این موضوعات داشت.

از پتانسیل‌های بخش انرژی برای کمک به اقتصاد کشور بهره‌برداری شود

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، گفت: به منظور کاهش تصدی و خروج دولت از خرید و فروش برق، دولت مکلف است به نحوی عمل کند که تعرفه های تکلیفی صرفا مصارف تا سطح الگوی مصرف برق در هر بخش را شامل گردد.

وی، تاکید کرد: به منظور فراهم شدن بستر مناسب و رقابتی برای عرضه و تقاضا، دولت مکلف است تا سال دوم برنامه هفتم توسعه، نهاد تنظیم گر برق و انرژی را راه اندازی کند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-01-01 12:15

افزودن دیدگاه جدید