کد مطلب: 

275174

تامین زیرساخت ارتباطی مورد نیاز در چهار قطب مراکز داده کشور تا پایان بهمن ماه

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: تا پایان بهمن ماه سال جاری زیرساخت ارتباطی کشور تا لبه مراکز قطب داده در چهار نقطه البرز، تهران، خراسان رضوی، فارس و یکی از استان‌های آذربایجان شرقی یا غربی تامین می‌شود.
شرکت ارتباطات زیرساخت

به گزارش سیتنا، همایش معرفی قطب مراکز داده که با حضور نظری استاندار خراسان رضوی، انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مدیران مراکز و سازمان های تابعه وزارت و فعالان بخش خصوصی در حوزه ICT در مرکز همایش های قندی برگزار شد، لاجوردی طی سخنانی گفت: از شاخص های تاثیرگذار در انتخاب قطب مراکز داده توزیع جمعیتی و فرهنگ مصرف ترافیک در کشور، وجود زیرساخت های ارتباطی، برق و عمرانی، موقعیت ژئوپلیتیکی و جغرافیایی، دارا بودن شرایط پدافند غیرعامل در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی، قابلیت تامین نیروی انسانی متخصص و توجه به ارتباطات بین الملل برای جذب بازارهای بین المللی است.

وی با اشاره به ظرفیت های قطب مرکز داده درکشور افزود: حداقل تعداد مراکز داده قابل راه اندازی در هر قطب به جز شرکت ارتباطات زیر ساخت دو مرکز داده و حداقل ظرفیت هر مرکز داده در قطب 200 رک و حداقل ظرفیت هر قطب مرکز داده 3000 رک خواهد بود.

مدیرعامل شرکت در خصوص تسهیلات شرکت ارتباطات زیر ساخت به بخش خصوصی برای حضور در قطب مراکز داده اضافه کرد: واگذاری زمین استیجاری 30 ساله، تسهیل در تامین برق شبکه سراسری مطابق با ظرفیت مورد نیاز مرکز داده از دو مسیر متفاوت، تامین زیرساخت های ارتباطی فیبرنوری با افزونگی حداقل سه گانه تا لبه قطب مرکز داده و تامین زیرساخت های ارتباطی فیبرنوری با افزونگی دوگانه تا لبه هر مرکز داده در قطب به صورت رایگان می باشد.

وی خاطر نشان کرد: دسترسی به IXP به صورت مستقیم و یا توسعه IXP در قطب مرکز داده، دسترسی به گیت وی بین الملل IGW به صورت مستقیم و یا توسعه IGW در قطب مرکز داده، تسهیل در واگذاری تسهیلات برای ساخت مرکز داده به متقاضیان دارای شرایط، ارائه تسهیلات عمومی مانند آب، گاز، پوشش شبکه مخابراتی پرسرعت، تامین امنیت فیزیکی با تعرفه مصوب و ارائه تخفیف 95 درصدی در اتصال به IXP از جمله تسهیلات این شرکت می باشد.

جعفرپور قائم مقام و عضو هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در همایش قطب مرکز داده در ابتدای مراسم ضمن خیر مقدم گزارشی از عملکرد و اقدامات صورت گرفته در ارتباط با راه اندازی قطب مراکز داده در چهار نقطه کشور ارائه کرد.

وی کاهش ریسک و هزینه سرمایه گذاری، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات و محتوای داخلی و خارجی و همچنین ایجاد بستر توسعه محتوای الکترونیکی در شبکه ملی اطلاعات و همچنین کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب و کارهای دانش بنیان در حوزه ICT را از جمله مزایای راه اندازی مراکز قطب داده ذکر کرد.

همچنین در این مراسم مهندس یوسفی مدیرعامل شرکت آسیا تک با موضوع "نقش قطب مرکز داده در توسعه کسب و کار و تولید محتوای بومی" و مهندس برهانی رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ NETIX با موضوع "جذابیت های اقتصادی، جالش ها و فرصت های حضور در قطب مراکز داده" مطالبی را ایراد کردند.

قطب مراکز داده یک پروژه ملی است

اصغر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در همایش مرکز قطب داده حضور یافته بود، افزود: در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، تکلیف ایجاد مرکز قطب داده به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شده که متولی اصلی آن شرکت ارتباطات زیرساخت است.

وی افزود: با تلاش و همکاری این شرکت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات سند الزامات طراحی و اجرای قطب مراکز داده در ارتباط با انتخاب مکان، تامین زیرساخت ها و منابعی که راه اندازی قطب در اندازه جهانی نیاز دارد، تهیه و آماده سازی شده است.

انصاری اضافه کرد: برای توسعه زیرساخت های ابری نیازمند مجموعه های بزرگ تحت عنوان قطب مراکز داده هستیم که با ایجاد این مراکز ضمن تامین نیازهای داخلی در صدد هستیم که در بازارهای منطقه ای و بین المللی حضور فعال داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: توسعه خدمات ابری، توزیع محتوا، کسب و کارهای دیجیتال و خدمات پایه، توسعه تجارت الکترونیکی و گسترش کسب‌وکارهای به خارج از حوزه و تسهیل در ارائه مجوزهای قانونی و ارائه بستر ارتباطی امن پایدار و ارائه مشوق های تجاری از جمله تسهیلات و مزایای در نظرگرفته شده برای فعالیت بخش خصوصی در این حوزه پیش بینی شده است.

سرعت بخشیدن به توسعه زیر ساخت های ارتباطی برای ارائه خدمات مطلوب

نظری استاندار خراسان رضوی که در همایش قطب مراکز داده شرکت کرده بود، گفت: اولویت ما سرعت بخشیدن به راه اندازی هرچه زودتر این مرکز داده است و در این زمینه از تمام توانمندی ها و ظرفیت های استان و بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت های ارتباطی استفاده خواهیم کرد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: به رغم مشکلات و تنگناهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه استکبار جهانی با تلاش و همت متخصصان و مهندسان این مرز و بوم شاهد تبلور دستاوردهای مختلف در تمامی عرصه‌ها از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم که نمونه آن قطب مراکز داده شهید علی میری در مشهد مقدس است.

وی خاطر نشان کرد: متخصصان و پژوهشگران و همچنین مدیران و کارکنان متعهد کشورمان بیش از هر زمان دیگر در مسیر حرکت و توسعه گام دوم انقلاب برای اعتلا و پیشرفت این کشور تلاش می کنند.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مدیران و کارکنان شرکت ارتباطات زیر ساخت آمادگی خود را برای رفع موانع و چالش ها با همراهی دستگاه های اجرایی این استان برای راه اندازی این مرکز اعلام کرد.

در حاشیه این همایش نظری استاندار خراسان رضوی ضمن دیدار با لاجوردی معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ارتباط با توسعه زیر ساخت های ارتباطی در استان خراسان رضوی و تسهیل در ایجاد توسعه قطب مراکز داده مشهد گفتگو کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 5
2022-12-13 09:54

افزودن دیدگاه جدید