کد مطلب: 

274957

ریاضی: نظرات تشکل‌های صنفی حوزه ارتباطات در مصوبات رگولاتوری جایی ندارد

رئیس هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: علی رغم نگاه ویژه وزیر ارتباطات دولت سیزدهم به تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی حوزه فاوا، مدیریت‌های رگولاتوری ارتباط موثری با این تشکل‌ها برقرار نکرده و اراده‌ای هم برای برقراری این ارتباط ندارند تا آنجا که در مصوبات رگولاتوری، نظرات انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی مد نظر قرار نمی‌گیرد.
حسین ریاضی

حسین ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: انتظاری که همه از رگولاتوری دارند این است که در حیطه رگولیشن (قانون‌گذاری) به توسعه کسب‌وکارها نگاه کند. به عنوان مثال در دوره‌های گذشته‌ مصوبه‌های سازمان در حوزه شبکه‌های تلفن همراه منجر به صدور مجوز MVNOها شد که باید بررسی شود این اپراتورهای مجازی تا چه میزان توانستند در شبکه های موبایلی موثر واقع شوند و به توسعه کسب و کارها کمک کنند؟ که به اعتقاد بنده این اپراتورها موفقیت چندانی نداشتند.

رئیس هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، در ادامه اظهار کرد: شاید نقدی که ما در مصوبات رگولاتوری داریم این است که نظرات انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی در آن‌ها رعایت نمی‌شود؛ هم نظرخواهی نمی‌شود و هم اگر نظری گرفته شود در آن مصوبه اثر نمی‌کند.

نقدی که ما در مصوبات رگولاتوری داریم این است که نظرات انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی در آن‌ها رعایت نمی‌شود؛ هم نظرخواهی نمی‌شود و هم اگر نظری گرفته شود در آن مصوبه اثر نمی‌کند.

ریاضی، ادامه داد: نمی‌دانم آیا وظیفه ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این است که نظرات بخش خصوصی را از سندیکاها و اتحادیه‌ها بگیرد و با جمع بندی و نافذ دانستن بخش خصوصی مصوبات را پیش ببرد یا خیر؟ در سال‌های گذشته اینگونه نبوده و اجباری هم وجود نداشته که نظرات بخش خصوصی اجرایی شود که این نقد بزرگی است از طرف بخش خصوصی و سندیکاها و اتحادیه‌ها به رگولاتوری.

وی، خاطرنشان کرد: نماینده ای از طرف رگولاتوری در کمیسیون وجود دارد اما فایده چندانی ندارد. وزیر محترم ارتباطات نگاه مثبت به نظرات بخش خصوصی داشته اند، اما ما این نگاه را در حوزه مدیریت‌های رگولاتوری ندیدیم که رضایت انجمن‌های صنفی و سندیکا و اتحادیه‌ها برای اجرای مصوبه‌ها گرفته شود و چنین اراده‌ای وجود نداشته است.

ریاضی، در ادامه گفت‌وگو با سیتنا تاکید کرد: این اراده از سوی رگولاتوری مهم است که خواسته‌های اتحادیه‌ها و سندیکاهای صنفی حوزه ارتباطات مد نظر قرار گیرد که نهایتا این تصمیم‌های جمعی باعث توسعه کسب‌وکارها شود؛ اما بعضا فکر می‌کنند چون مدیر هستند صرفا نظرات را دریافت کرده و اجرا نکنند.

رئیس هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: بنده به مصوبه‌های مرتبط با توسعه فیبرنوری نقد دارم؛ چراکه هم اکنون پهن باند ثابت وایرلس حدود 70 درصد مشترکین پهن باند کشور را به خود اختصاص داده است و اگر در توسعه پهن باند این بخش به صورت ویژه فعال شود، بخش قابل توجهی از نیازهای کشور در زمان کوتاهی رفع می‌شود که البته در مصوبه‌های رگولاتوری نادیده گرفته شده است.

ریاضی پیرامون اقدامات صورت گرفته در انحصار زدایی و توسعه متوازن اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری هم گفت: در حوزه توسعه فیبرنوری که در مجلس هم پیگیری شده است، صندوقی واحد برای تخفیفی که دولت مصوب کرده ایجاد شده است تا اپراتورها بتوانند از محل صندوق ، به هر میزان که توسعه فیبرنوری صورت بدهند منابع مالی لازم را به خود اختصاص بدهند .

رئیس هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: این صندوق می‌تواند بخشی از راه را راهگشایی کند؛ این تخفیف‌ها به صندوق ریخته می‌شود و هر کسی به اندازه کاری که در توسعه فیبرنوری پیش می‌برد، سهم خود را بر می‌دارد که کمکی موثر است.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-12-07 09:18

افزودن دیدگاه جدید