کد مطلب: 

274347

رصد اراضی کشور با هوش مصنوعی توسط پنجره واحد مدیریت زمین

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هوش مصنوعی به عنوان بازوی اساسی فعالیت زمین است و رویکرد استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های سامانه زمین و به ویژه در زیرسامانه پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به طور جدی مد نظر قرار گرفته است.
محمد خوانساری

به گزارش سیتنا، دکتر محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات، در «ششمین همایش ملی پیشرفت‌های معماری سازمانی» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، پنجره واحد مدیریت زمین را یک نمونه موردی مناسب از تکامل هوشمندسازی خدمات الکترونیکی با اثر متقابل بر فناوری‌های نوین دانست که قادر است به صورت چابک به ارایه خدمات به مردم بپردازد.

سامانه زمین از منظر آمار

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، پنجره واحد مدیریت زمین را جزو معدود سامانه‌هایی در کشور دانست که با تکیه بر یکپارچه‌سازی و در عین حال حکمرانی داده‌ها به حل مشکلات مردم می‌پردازد و در تشریح جزییات آماری این مهم بیان داشت: 47 دستگاه اجرایی حسب وظایف قانونی خود مشغول به بهره‌برداری از خدمات سکوی نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شده توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران تحت عنوان سامانه زمین هستند که این دستگاه‌ها در صدد ارایه 241 خدمت و بالغ بر شش هزار زیرخدمت دارای شناسه هستند. سامانه زمین دارای دو بخش اساسی است که شامل درگاه ارتباطی متقاضیان خدمات زمین است که فعلا در 12 استان کشور و زیرسامانه پایش اراضی کشور که در 10 استان کشور استقرار یافته است و قرار است تا پایان سال جاری به تمامی استان‌های کشور تسری یابد.

نقش هوش مصنوعی در عملکرد زمین

معاون وزیر ارتباطات در این همایش به تبیین چگونگی کاربرد هوش مصنوعی به عنوان بازوی اساسی فعالیت زمین پرداخت و اظهار داشت: رویکرد استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت های سامانه زمین و به ویژه در زیرسامانه پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به طور جدی مد نظر قرار گرفته است. به طوری که ردپای استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی تغییرات مبتنی بر ایجاد هسته پردازشگر تصاویر ماهواره‌ای در سامانه زمین مشهود و نیاز است اقدامات و فعالیت‌هایی که تا کنون به صورت نیمه سیستمی صورت گرفته است با کمک نخبگان و متخصصان داخلی تکامل یابد.

وی در ادامه ضمن دعوت از جامعه علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد، در راستای تحقق این اهداف، آمادگی دریافت هرگونه پیشنهاد فنی جامع مبتنی بر نیازمندی های استقرار هسته پردازشگر تصاویر ظرف یک ماه آینده وجود دارد.

زمین؛ تحقق بالاترین سطح بلوغ تعامل‌پذیری

خوانساری، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین را به دلیل انطباق با سطوح (فنی، معنایی، فرآیندی و قانونی) چهارچوب تعامل‌پذیری کشور(IGIF) و همچنین چارچوب و مدل های مرجع معماری سازمانی، به عنوان یکی از سامانه های پیشرو در هوشمندسازی خدمات الکترونیکی توصیف کرد که بدنبال دستیابی به بالاترین سطح بلوغ تعامل پذیری یعنی تعامل پذیری بین سازمان هاست که با ایجاد تعامل منسجم با قوای سه گانه این مهم دنبال می شود. وی در ادامه افزود: زمین در حوزه عمل قوه قضائیه، مزایایی مانند پیشگیری از جعل مجوز و استعلامات، جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و سهولت در برخورد با تخلفات را به ارمغان آورده است. در همین راستا، ایجاد بانک الکترونیکی یکپارچه، ساماندهی فرآیندهای حوزه اراضی و املاک، کاهش مراجعات حضوری، حذف امضاهای طلایی و افزایش رضایتمندی مردم را برای قوه مجریه یا دولت به همراه داشته است و در نهایت نظارت آسان و فعال بر اجرای قوانین و همچنین برنامه ریزی جهت آسیب شناسی و تنقیح قوانین مرتبط را در حوزه عمل قوه مقننه تسهیل می نماید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (1 vote)
سیتنا 5
2022-11-17 08:34

افزودن دیدگاه جدید