کد مطلب: 

273864

اقتصاد و بازار اپراتورهای موبایل جهانی و جایگاه اپراتورهای ایران در 2022

در مقاله‌ای به قلم دکتر حمیدرضا دامغانی و دکتر لیلا دامغانی آمده است: با رشد روز افزون استفاده از تلفن همراه و با توجه به روند توسعه شبکه های 4G به سمت 5G و در آینده 6G و سهم اقتصادی رو به رشد این صنعت، لزوم توسعه زیرساخت ها به سمت شبکه های نوین جهت بهره مندی از این سهم اقتصادی در کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه نظیر ایران احساس می شود.
اقتصاد و بازار اپراتورهای موبایل جهانی و جایگاه اپراتورهای ایران در 2022

به گزارش سیتنا، حمیدرضا دامغانی، دکتری مهندسی برق مخابرات - سیستم، مدیر کنترل کیفیت شرکت سام الکترونیک و لیلا دامغانی، دکتری مهندسی کامپیوتر - نرم افزار، مدیر فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران - مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بوعلی در مقاله ای با عنوان «اقتصاد و بازار اپراتورهای موبایل جهانی و جایگاه اپراتورهای ایران در سال 2022»، آورده اند:

با بیرون آمدن جهان از بیماری همه گیر کرونا و شروع احیای فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، ارتباط همچنان نقشی حیاتی در شیوه زندگی مردم و عملکرد کسب و کار ایفا خواهد کرد. در واقع، خدمات دیجیتالی که بر پایه شبکه‌های پرسرعت و کارایی بالا پشتیبانی می‌شوند، قرار است در دنیای پس از همه‌گیری به جامعه یکپارچه‌تر تبدیل شوند. در این زمینه، جمعیت های غیرمرتبط در معرض خطر حذف از بسیاری از خدمات افزایش دهنده زندگی آنلاین خواهند بود. صنعت تلفن همراه در گسترش اتصال به مردم در سراسر جهان بسیار موثر بوده است.

در سال 2021، تعداد مشترکان اینترنت تلفن همراه در سراسر جهان به 4.2 میلیارد نفر رسید. سرمایه گذاری اپراتورها در زیرساخت شبکه در دهه گذشته به کاهش شکاف پوشش شبکه های پهن باند تلفن همراه از یک سوم جمعیت جهان به تنها شش درصد کمک کرده است، اما اگرچه صنعت همچنان به سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌ها و مشارکت‌های نوآورانه برای گسترش اتصال به جوامعی که هنوز از خدمات محروم هستند و دور افتاده است، ادامه می‌دهد، پذیرش خدمات اینترنت تلفن همراه با گسترش پوشش شبکه همگام نبوده است. این باعث ایجاد شکاف قابل توجهی در استفاده شده است.

در سال 2021، شکاف استفاده به 3.2 میلیارد نفر یا 41 درصد از جمعیت جهان رسید. دلایل شکاف استفاده چند وجهی است و بسته به منطقه متفاوت است، اما عموماً به فقدان مقرون به صرفه بودن، مرتبط بودن، دانش و مهارت ها، علاوه بر نگرانی های ایمنی و امنیتی مربوط می شود. علاوه بر این، موانع پذیرش اینترنت تلفن همراه به ویژه در میان اقشار خاصی از جمعیت، از جمله زنان، سالمندان، ساکنان مناطق روستایی و افراد دارای معلولیت - یا ترکیبی از آنها، شدید است. پرداختن به شکاف استفاده برای این گروه‌های کلیدی، مزایای اینترنت و فناوری دیجیتال را به افراد بیشتری در جامعه گسترش می‌دهد و نیازمند تلاش‌های هماهنگ طیف وسیعی از ذینفعان است که با اپراتورهای تلفن همراه و دیگر بازیگران اکوسیستم، مانند تولیدکنندگان دستگاه‌ها و سازندگان محتوای دیجیتال.

پذیرش 5G به سرعت در بازارهای پیشگام به رشد خود ادامه می دهد و تعداد کل اتصالات در سال 2022 به یک میلیارد خواهد رسید. شتاب توسط تعدادی از عوامل از جمله بهبود اقتصادی پس از همه گیری، افزایش فروش گوشی 5G، گسترش پوشش شبکه افزایش یافته است و به طور کلی تلاش های بازاریابی توسط اپراتورهای تلفن همراه در همین حال، موج جدیدی از عرضه 5G در بازارهای بزرگ با سطح درآمد متوسط (مانند برزیل، اندونزی و هند) می تواند انگیزه بیشتری برای تولید انبوه دستگاه های 5G مقرون به صرفه تر داشته باشد که به نوبه خود می تواند رشد مشترکین را بیشتر تقویت کند. تا پایان سال 2025 شبکه 5G حدود یک چهارم از کل اتصالات تلفن همراه را تشکیل خواهد داد و بیش از دو نفر از هر پنج نفر در سراسر جهان در دسترس یک شبکه 5G زندگی خواهند کرد.

4G هنوز در بیشتر بازارهای در حال توسعه، به ویژه در جنوب صحرای آفریقا، جایی برای رشد دارد، جایی که پذیرش 4G هنوز کمتر از یک پنجم کل اتصالات است و اپراتورها تلاش‌های خود را برای مهاجرت مشتریان فعلی 2G و 3G به شبکه‌های 4G افزایش می‌دهند. با این حال، افزایش پذیرش 5G در بازارهای پیشرو، مانند چین، کره جنوبی و ایالات متحده، به این معنی است که پذیرش 5G در سطح جهانی شروع به کاهش کرده است. در سطح جهانی، پذیرش 4G تا سال 2025، 55 درصد از کل اتصالات را به خود اختصاص خواهد داد که نسبت به اوج 58 درصدی در سال 2021 کاهش یافته است.

باید به این نکته اشاره کنیم که شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف اینترنت توسط کاربران باعث شده تا این صنعت بیش از پیش مورد توجه کاربران و فعالان این حوزه و در جهت توسعه شبکه ها و فناوری های مربوط به آن قرارگیرد. همچنین در این گزارش وضعیت درآمدی و آمارهای ارائه شده توسط اپراتورهای همراه کشور ایران مورد بررسی قرارگرفته است تا ضمن مقایسه با آمارهای جهانی در هر بخش، لزوم و اهمیت توسعه این صنعت مورد توجه فعالان این صنعت در ایران قرار گیرد. این گزارش در سطح بین المللی و منطقه ای و حاوری اطلاعات در سطح ملی (کشور ایران) مباشد و لذا سطح مقایسات جامع و قابل اتکا ارائه می نماید.

در نتیجه گیری این مقاله هم آمده است: با رشد روز افزون استفاده از تلفن همراه و با توجه به روند توسعه شبکه های 4G به سمت 5G و در آینده 6G و سهم اقتصادی رو به رشد این صنعت، لزوم توسعه زیرساخت ها به سمت شبکه های نوین جهت بهره مندی از این سهم اقتصادی در کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه نظیر ایران احساس می شود. ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در پایان پاییز سال 1400 (2021-2022) از مرز ۱۶۰ درصد عبور کرد و اینترنت همراه نیز به تبع آن به ضریب نفوذ ۱۰۹ درصد رسید؛ اما در بخش ارتباطات ثابت همچنان اوضاع چندان مساعد نیست و گرچه روند کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت متوقف شده، اما رشد چندانی نیز نکرده است. در همین حال تلفن ثابت همچنان در ایران طرفدار دارد و بر تعداد مشترکانش افزوده شده است.

لذا توجه به سرمایه گذاری به موقع و طرح ریزی توسعه زیرساخت های مربوطه می تواند در رسیدن به اهداف اقتصادی این صنعت کمک شایانی نماید. در سمت شرکت های اپراتور خدمات ارتباطی تلفن همراه، در صورت تدوین برنامه های استراتژیک با رویکرد اقتصاد پیش رو صنعت موبایل و سرمایه گذاری هوشمند در فناوری، می‌توان پیش بینی کرد که در آینده سهم قابل توجهی از کاربران را با توجه به نیاز های جدید آنها بدست آورد و متضمن سود بازگشتی این نوع سرمایه گذاری است، البته نقش حمایتی دولت و نهادهای نظارتی در این عرصه و موفقیت آن بسیار حیاتی و تعیین کننده است.

برای مشاهده اصل این مقاله اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

پیوستاندازه
PDF icon اقتصاد و بازار اپراتورهای موبایل2.38 مگابایت

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (20 رای)
سیتنا 3
2022-11-02 11:41

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
کار خوبی بود. جالب که خود اپراتورها این آمار هارو شفاف نمیدن
ارسال شده توسط Anonymous در 19 ارديبهشت 02 - 13:48
تصویر معصومی
مقاله خوب بود ولی آمار اپراتورهای ایران خیلی چشمگیر نبود.
ارسال شده توسط معصومی در 16 اسفند 01 - 10:00
تصویر Anonymous
از این مقالات باز هم قرار بدهید. این مقاله خیلی مفید بود.
ارسال شده توسط Anonymous در 14 آذر 01 - 11:41
تصویر Anonymous
مقاله ی بسیار جذاب و مطالب ذکر شده در آن بسیار جامع بود. به دیگران خواندن آن را توصیه مینمایم.
ارسال شده توسط Anonymous در 21 آبان 01 - 23:02

افزودن دیدگاه جدید