کد مطلب: 

272563

شاد؛ مدرسه‌ای به وسعت ایران

اپلیکیشن شاد به صورت کاملا بومی توسط نخبگان فنی و علوم انسانی کشور راه‌اندازی شد و توسط همین گروه نیز هدایت و راهبری می‌شود. بهره‌مندی از توان داخلی و راه اندازی برنامه‌ای کاملا بومی و راهبردی، دستاوردی بزرگ است که با همراه داشتن 90 درصد از جمعیت دانش‌آموزان کشور، به سرمایه‌ای بزرگ برای ایران تبدیل شده است.
شاد

زهرا طاهری - به گزارش خبرنگار سیتنا، اپلیکیشن شاد از سال 1399 و در شرایطی کاملا بحرانی شروع به فعالیت کرد. در آن دوره مدارس به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بودند و سرنوشت آموزش در کشور مشخص نبود اما با بهره‌مندی از توان داخلی و راه اندازی برنامه‌ای کاملا بومی و راهبردی، به دستاوردی بزرگ تبدیل شد.

شاد دستیار نظام آموزش و پرورش کشور

حرکت برای استفاده از آموزش‌های مجازی در ایران و کشورهای دیگر، از سال‌ها پیش آغاز شده است. نمونه‌ شروع این حرکت در ایران به گسترش آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های کلاس مجازی در دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلف است. به عنوان مثال در کشور چین، دولت برای آموزش آنلاین همزمان 50 میلیون دانش‌آموز پروژه «کلاس ابری اینترنت ملی» را با 7 هزار سرور راه‎‌اندازی کرده است.  همچنین در کشور هند‌، بسیاری از ایالت‌ها از زمان تعطیلات تابستانی به آموزش‌های مجازی روی می‌آورند.

با شیوع ویروس کرونا، حرکت ایران به سمت استفاده از این مدل آموزشی سریع‌تر و فراگیر شد. علت فراگیری و عدم حذف این مدل را می‌توان در مزایای فراوان آن مانند عمومیت داشتن، کم هزینه بودن، دسترسی پذیری آسان و فراهم کردن زمینه‌ی عدالت آموزشی جستجو کرد. «شاد» با ابتکار عمل «همراه اول» توسعه یافت و با همراهی ویژه «وزارت آموزش و پرورش» اجازه نداد حتی یک روز وقفه در نظام تعلیم و تربیت مدرسه‌ها ایجاد شود.

و اینجا قصه «شاد» شروع شد؛ این اپلیکیشن در ابتدای کار، به عنوان یک پیام‌رسان واسطه دانش‌آموزان و نظام آموزشی کشور شد، تا نیاز به اطلاع‌رسانی و ارتباط در سیستم آموزشی کشور را به صورت رایگان و امن برطرف نماید.

شاد از آنجایی که دستیار نظام آموزش و پرورش کشور است، جایگاهی اساسی و مهم را ایفا می‌کند. حمل کردن این عنوان باید با ویژگی‌ها و امکاناتی همراه باشد که بتواند پاسخگوی این نیازها باشد. شاد تلاش کرده است تا در این مدت کوتاه از زمان شکل‌گیری با شناخت دقیق از نیازهای مخاطبان و همچنین شناخت بسترهای مورد نیاز برای تکامل آموزش مجازی در کشور، امکانات و ویژگی‌های خود را کامل کند.

علت آنکه شاد بر پایه‌ پیامرسان طراحی و اجرا شده است را می‌توان در «دسترسی آسان»، «عدم نیاز به آموزش»، «امکان ارتباط‌گیری آسان مخاطبان» و «تناسب با ظرفیت‌های سخت‌افزاری کشور» جستجو کرد.

هرچند در روزهای نخستین شروع به کار شاد، کندی سرعت، عدم امکان ارسال فایل و مدیا و مشکلاتی از این دست، گاهی آموزش مجازی را دچار وقفه می‌کرد ولی با همراهی معلمان و دانش‌آموزان و تلاش شبانه‌روزی توسعه‌دهندگان شاد، این مشکلات در مدت‌زمان کوتاهی برطرف شد. پیش شروع سال تحصیلی 99-1400، توسعه‌دهندگان شاد، مجموعه‌ای از امکانات مورد نیاز نظام آموزشی را برای اضافه کردن به اپلیکیشن هدف قرار دادند.

شاد اکنون علاوه بر ارائه‌ تمام امکانات یک پیامرسان اعم از امکان ایجاد گروه، کانال و تبادل اطلاعات با سرعت مطلوب، توانسته است امکانات دیگری را برای بهبود آموزش مجازی به مخاطبان ارائه کند.

شاد

سرویس‌های اختصاصی شاد

الف. امکانات موجود و قابل استفاده برای دانش‌آموزان

1. تعریف، ارسال، تصحیح تکلیف و ارائه بازخورد به دانش‌آموز،

2. ارسال انواع تکالیف با تاکید بر تکالیف غیرمتنی مانند صوت و عکس و ویدیو که در کلاس حضوری امکان ارسال و دریافت وجود ندارد،

3. طراحی و برگزاری آزمون تستی با امکان ثبت، پاسخ و تصحیح خودکار توسط سامانه و ارائه نمره به دانش‌آموز و فایل تجمیعی نمره به معلم،

4. امکان طراحی و برگزاری آزمون تشریحی به دو صورت تایپ متن یا ارسال عکس از دست نوشته و تصحیح توسط معلم و دریافت نمره به صورت تجمعی،

5. برگزاری نظرسنجی آنی یا با فاصله،

6. برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی، انجمن اولیا و مربیان و ...،

7. ایجاد فضای تعاملی و بازی‌وار سازی در محیط کلاس از طریق دریافت بازخورد فوری (به شرط  همراه‌داشتن دستگاه)،

8. غنی‌سازی کلاس حضوری توسط معلم از طریق ارسال انواع محتوا ( فیلم، صوت، عکس، متن و ...)،

9. غنی‌سازی کلاس حضوری با استفاده از منابع سامانه شامل نمونه تدریس‌های برتر و ویدیوهای آموزشی شادبوم و انیمیشن‌ها،

10. اطلاع‌رسانی به موقع فعالیت‌های کلاس و آموزش به اولیا و دانش‌آموزان،

11. طبقه‌بندی مجموعه محتوای ارسالی توسط معلم جهت دسترسی منظم و آسان‌تر دانش‌آموز در هر زمان در طول سال تحصیلی،

12. سرویس‌دهی در زمان‌های تعطیلات طولانی مدت و غیرقابل پیش‌بینی بدون کاهش سرعت و کیفیت،

13. استفاده از پخش زنده برنامه‌های شبکه آموزشی در قالب تلویزیون اینترنتی،

14. بستری جهت یادگیری عمیق‌تر از طریق،

- توسعه تعامل فی‌ما بین معلم و دانش‌آموز با هم و با یکدیگر در خارج از زمان و مکان کلاس حضوری بوسیله فعالیت‌های گروهی و همتا بازخورد،

- کمک به کاهش زمان سخنرانی و ارائه درس توسط معلم در کلاس و افزایش زمان فعالیت‌های گروهی و تعاملی در کلاس حضوری بوسیله استفاده از رویکرد یادگیری معکوس با مشاهده ویدیوهای تدریس قبل از کلاس و آمادگی نسبی دانش‌آموز در کلاس،

- ارائه فعالیت‌های متنوع یادگیری مانند بازی‌های آموزشی و شبیه‌سازی و امکان و قدرت انتخاب فعالیت یادگیری توسط خود دانش‌آموز با توجه به علایق و ویژگی‌های شخصی،

15. بستری جهت ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی با مخاطب انبوه با توجه به نیازهای جامعه و بازار کار،

16. امکان معرفی کانال‌های مفید توسط معلم و مدرسه در کانال‌های مدرسه و ورود مستقیم به کانال توسط دانش‌آموز،

17. سرویس جستجوی اینترنتی امن و دسته‌بندی شده برای دانش‌آموزان (شادبین)،

18. برگزاری فعالیت‌های متنوع پرورشی از طریق مسابقات و جشنواره‌های مقطعی،

ب‌. امکانات قابل استفاده با مخاطب اولیا

1. اطلاع‌رسانی رویدادها و موارد فوری به اولیا از سمت مدرسه،

2. تعامل دوسویه ولی با مدرسه،

3. برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان،

4. برگزاری جلسات اولیا در سامانه از طریق پخش زنده،

5. ایجاد کلاس‌های شیشه‌ای و رصد فعالیت‌های آموزشی توسط اولیا،

6. بستری برای برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی اولیا،

ج‌. امکانات موجود و قابل استفاده با مخاطب معلمان و همکاران مدرسه

1. ارسال پیام‌ها و بخشنامه‌ها توسط سازمان یا منطقه و مشاهده سریع و بدون واسطه مخاطب بخشنامه،

2. به اشتراک‌گذاری تجارب زیسته و خلاقانه روش‌های استفاده از سامانه شاد توسط معلمان جهت ایده گرفتن و افزایش انگیزه،

3. بستری جهت برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی با مخاطب معلمان،

4. برگزاری جلسات در سطح مدرسه، منطقه، استان و یا وزارت‌خانه از طریق پخش زنده یا گفتگوی صوتی دوطرفه،

د‌. پیشنهادهای استفاده با مخاطب مراکز ستادی

1. استفاده از رویکرد تلفیقی جهت حل یا کاهش چالش کمبود نیرو و معلم بوسیله اختصاص یک معلم به چند مدرسه و حضور دو هفته یک بار در هر مدرسه و اجرای فعالیت‌های آموزشی و یادگیری در سامانه شاد در برخی از درس‌ها،

2. طراحی روش نظارت و ارزیابی فعالیت‌های معلمان در شاد و اضافه کردن این موضوع در رتبه‌بندی معلمان جهت افزایش انگیزه اجرای فعالیت‌های فناورانه در کلاس درس،

3. الزام به اجرای یکی از درس‌ها یا فصل‌های درسی از طریق روش کلاس معکوس با هدف اجرای فعالیت‌های تعاملی و گروهی در کلاس.

شاد

شادبین؛ جست‌وجوی امن برای دانش آموزان

شبکه شاد براساس دغدغه خانواده‌ها، با راه‌اندازی موتور جستجوی «شادبین» سعی در خلق تجربه‌ای متفاوت در جست وجو و وبگردی ویژه دانش‌آموزان، با نمایش نتایج موضوعی فیلتر شده کرده است.

شادبوم؛ سرویس خدمات ارزش افزوده

شاد

پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی فضای مجازی در جهت تبدیل شاد به زیست بوم آموزش مجازی نظام آموزش و پرورش، تصمیم بر آن شد که خدمات آموزشی در قالب پخش خدمات افزوده به شاد اضافه گردد تا ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی و تولیدکنندگان محتوا بتوانند در این بستر فعالیت‌های خود را عرضه کرده و به دست مخاطب برسانند.

ارائه خدمات افزوده در شاد رایگان نبوده و تولیدکنندگان محتوا و ارائه دهندگان خدمات می‌توانند از طریق «مصرف ترافیک» و «فروش تک محصولی» درآمد کسب کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-09-21 09:26

افزودن دیدگاه جدید