کد مطلب: 

272229

به استناد صورت‌های مالی شرکت مخابرات: سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود زیانده است

صورت‌های مالی شرکت مخابرات ایران در چند سال اخیر نشان می‌دهند سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود نه تنها سودده نیست، بلکه هزینه‌های خود را نیز تأمین نمی‌کند؛ چراکه هزینه نگهداری یک خط تلفن ثابت شهری ماهانه بیش از ۲۰ هزار تومان است؛ اما در مقابل به گفته مدیران شرکت مخابرات، متوسط درآمد ماهانه هر خط تلفن ثابت کمتر از ۷ هزار تومان است؛ یعنی مخابرات باید تقریباً ۳ برابر درآمد هر خط تلفن را صرف نگهداری آن کند.
به استناد صورت‌های مالی شرکت مخابرات: سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود زیانده است

به گزارش سیتنا، اصلاح تعرفه حداقل نگهداری تلفن ثابت که پس از موافقت شورای رقابت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سال گذشته به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات رسید، نهایتا طی روزهای اخیر به تأیید ستاد تنظیم بازار هم رسید تا پس از تایید نهایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جهت اعمال به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شود.

اما شرکت مخابرات ایران که عملاً مهم‌ترین بازیگر عرصه ارتباطات ثابت کشور است در طول بیش از ۱۰ سال گذشته بارها و بارها از راه‌های مختلف، نیاز خود و کشور برای تغییر تعرفه خدمات تلفن ثابت اعلام کرده است، اما این درخواست هر بار به دلایلی، مورد مخالفت قرار گرفته است. این در حالی است که صورت‌های مالی مخابرات در چند سال اخیر نشان می‌دهند سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود نه تنها سودده نیست بلکه هزینه‌های خود را نیز تأمین نمی‌کند.

صورت‌های مالی مخابرات در چند سال اخیر نشان می‌دهند سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود نه تنها سودده نیست بلکه هزینه‌های خود را نیز تأمین نمی‌کند.

بخش تلفن ثابت شرکت، به طور کامل زیان ده است

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به مسیر سخت و پرتلاطمی که شرکت مخابرت ایران تاکنون در زمینه مسائل اقتصادی و توسعه در شرایط تحریم با آن مواجه بوده است، گفت: «فعالیت این شرکت علی رغم مسیر سخت و دشوار با مشکلات موجود، افتخار آفرین است».

او با اشاره به چالش های شرکت مخابرات ایران، اظهار داشت: «در حوزه زیرساخت‌های فنی مانند استهلاک تجهیزات مخابراتی و شرایط تحریم، عدم انجام تعهدات پیمانکاران و عدم مشارکت در نگهداری زیرساخت‌ها توسط FCP ها را موجب می‌شود».

به استناد صورت‌های مالی شرکت مخابرات: سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود زیانده است

به گفته سلطانی بخش تلفن ثابت شرکت، به طور کامل زیان ده است و بخش سیار نیز علی رغم پیش بینی ها چندان مناسب نیست و موجب عدم توازن در حوزه مخابرات است.

مدیرعامل مخابرات با بیان اینکه جبران خسارت‌های عمده و زیان‌ها، یکی از اولویت‌های مخابرات است، گفت: «مطالبات سنواتی از نهادها و سازمان های دولتی، برخی مصوبات و عدم تغیر تعرفه‌ها از جمله مسایلی است که مخابرات با آن مواجه است و با همه توان و قدرت سعی در ایجاد توازن اقتصادی در صنعت مخابرات و محافظت از آن را دارد. در این 12 سال مخابرات 60 هزار میلیارد تومان به دولت پرداخت کرده است. با وجود این مسائل حدود 50 هزار میلیاردتومان درحوزه توسعه، توسط شرکت مخابرات سرمایه گذاری شده است.»

مخابرات باید تقریباً سه برابر درآمد هر خط تلفن را صرف نگهداری آن کند

هزینه نگهداری یک خط تلفن شهری ماهانه بیش از ۲۰ هزار تومان است؛ اما در مقابل به گفته مدیران مخابرات، متوسط درآمد هر خط تلفن در ماه (RPU) کمتر از ۷ هزار تومان است و این یعنی مخابرات باید تقریباً ۳ برابر درآمد هر خط تلفن را صرف نگهداری آن کند که این موضوع منجر به ورشکستگی هر شرکتی خواهد شد.

از سوی دیگر براساس آمار رسمی اکنون بیش از ۲۹ میلیون خط تلفن ثابت در کشور دایر است. درحالی‌که به نظر می‌رسد تقاضا برای تلفن ثابت، دیگر وجود ندارد؛ اما همچنان در برخی از مناطق شهرهای بزرگ نیاز برای تلفن وجود دارد.

در مقابل، بسیاری از خطوط تلفن، بدون کارکرد هستند و چون مالکان آنها هزینه اندکی برای خط تلفن پرداخت می‌کنند، به فکر جمع‌آوری آنها نیستند. در صورت اصلاح تعرفه‌ها حتماً خطوط بدون کارکرد را به مخابرات برمی‌گردانند و این خطوط در نقاط دیگر استفاده می‌شود.

بسیاری از خطوط تلفن، بدون کارکرد هستند و چون مالکان آنها هزینه اندکی برای خط تلفن پرداخت می‌کنند، به فکر جمع‌آوری آنها نیستند.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، صرف هزینه بسیار برای نگهداری از شبکه تلفن ثابتی است که زیان‌ده به شمار می‌رود و اگر تعرفه تلفن ثابت به شکل منطقی درآید، مخابرات می‌تواند این هزینه را در بخش‌های زیرساختی انجام داده و شبکه‌های دیگر همانند شبکه فیبر نوری منازل را توسعه دهد.

اشتغال‌زایی شرکت مخابرات ایران به نمایندگی از دولت

شرکت مخابرات ایران در میانه دهه ۸۰ از بدنه دولت جدا شد؛ اما همچنان یکی از شرکت‌های مهم و تأثیرگذار در بدنه اجرایی کشور به شمار می‌رود و نقش‌های حاکمیتی دارد که یکی از این نقش‌ها، اشتغال‌زایی است.

مخابرات با استخدام ده‌ها هزار نیروی انسانی بخشی از وظیفه دولت در این زمینه را برعهده گرفته و به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشاغل متعددی را ایجاد کرده است. همچنین در این سال‌ها مصوبات متعدد مجلس و دولت، شرکت مخابرات را ملزم به استخدام نیروهای جدیدی کرده است که در نهایت همین موضوع باعث شده است بیش از ۸۰ درصد درآمد مخابرات صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود شود.

مخابرات با استخدام ده‌ها هزار نیروی انسانی بخشی از وظیفه دولت در اشتغالزایی را برعهده گرفته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشاغل متعددی را ایجاد کرده است.

تجمع‌های کارکنان و بازنشستگان شرکت مخابراتبرای دریافت مطالبات معوقه

در چنین شرایطی حتی گاهی اوقات شنیده شد که مخابرات برای پرداخت حقوق پرسنل خود مجبور به دریافت وام شده است. همچنین تقریباً ماهی نیست که بخشی از کارکنان یا بازنشستگان شرکت مخابرات در تهران و شهرهای دیگر برای دریافت مطالبات معوقه خود تجمع نکنند.

تقریباً ماهی نیست که بخشی از کارکنان یا بازنشستگان شرکت مخابرات در تهران و شهرهای دیگر برای دریافت مطالبات معوقه خود تجمع نکنند.

به استناد صورت‌های مالی شرکت مخابرات: سرویس تلفن ثابت با تعرفه‌های موجود زیانده است

همه این رخدادها در حالی اتفاق می‌افتند که در صورت اتخاذ یک تصمیم درست در سال‌های گذشته ممکن بود جلوی ایجاد مشکلات را گرفت. اکنون نیز اگر تصمیم درست و به موقعی گرفته شود می‌توان انتظار داشت پس از مدتی وضعیت مخابرات ایران بهبود یابد.

حفظ شرکت مخابرات ایران به عنوان یک برند ملی

چند سال پیش وقتی خبر تعطیلی کارخانه‌های ارج و آزمایش منتشر شد، بسیاری از ما ناراحت شدیم. این در حالی است که هیچ‌کدام از مردم در این کارخانه‌ها سهامدار نبودند؛ اما نابودی یک برند ملی همه را ناراحت کرد. اکنون همان اتفاق برای شرکت مخابرات ایران در حال تکرار است.

درست که مخابرات سهامدارانی در بورس و بیرون از آن دارد و احتمالاً بسیاری از ما سهامدار این شرکت نیستیم؛ اما حتماً همه ما از شبکه مخابراتی کشور استفاده کرده و می‌کنیم. همچنین اگر مخابرات را به چشم یک برند ملی با بیش از ۶۰ سال قدمت ببینیم، آن‌وقت باید تلاش کنیم این برند حفظ شود.

اگر مخابرات را به چشم یک برند ملی با بیش از ۶۰ سال قدمت ببینیم، آن‌وقت باید تلاش کنیم این برند حفظ شود.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت اصلاح تعرفه‌های مخابراتی، اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است و منجر به توسعه بخش ثابت می‌شود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات تأکیدی بسیاری بر آن دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.9 (15 رای)
سیتنا 1
2022-09-10 11:58

افزودن دیدگاه جدید