کد مطلب: 

272043

آغاز صدور «کارت شناسایی موقت» برای فاقدین شناسنامه

وزیر کشور گفت: در مورد فاقدین شناسنامه که مشکوک التابعیت نام گرفته بودند، خوشبختانه امروز کارت شناسایی موقت در این حوزه صادر شده و ۸۰۰۰ پرونده نیز در دستور کار قرار دارد تا موقع احراز هویت این افراد شناخته شده باشند و می‌توانند از تسهیلات دولت استفاده کنند تا تعیین تکلیف نهایی آنها صورت بگیرد.
آغاز صدور «کارت شناسایی موقت» برای فاقدین شناسنامه

به گزارش سیتنا، درگاه خدمات الکترونیک سازمان ثبت احوال کشور امروز یکشنبه ۱۳ شهریورماه سال جاری با حضور احمد وحیدی وزیر کشور رونمایی شد.

وی در این مراسم، گفت: سازمان ثبت احوال سازمانی مهم و ریشه دار و قدیمی است که با گذر زمان این سازمان باید تحولات روزآمدی را در خود داشته باشد تا به عنوان سازمانی پیشرو ضمن حفظ خود خدمات مورد نیاز را نیز ارائه کند. خوشبختانه این شرایط را در این سازمان مشاهده می‌کنیم و حرکت‌های شکل گرفته در این سازمان دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.

اهمیت پایگاه اطلاعاتی سببی و نسبی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی

وزیر کشور افزود: پایگاه اطلاعاتی سببی و نسبی از اهمیت بسزایی برای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی ما برخوردار است و در فاصله زمانی کمی سازمان ثبت احوال توانست این کار را محقق کند، امروز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پایگاه سببی و نسبی را راه اندازی کرده و مابقی آن نیز تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم پایگاه‌های آماری و ثبتی است که دقیق بودن و گستردگی آنها برای پاسخگویی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مورد آمارهای ثبتی و آمارگیری‌هایی که انجام می‌شود باید به نکات مختلفی توجه کنیم. آمارگیری سال ۱۳۹۰ و آمارگیری بعدی آن در سال ۱۳۹۵ اگر هم به خوبی و در دوره‌های پنج ساله انجام شود باید نسبت به دقت آنها توجه ویژه داشته باشیم در حالیکه آمارگیری با اطلاعات ثبتی استحکام بسیار بیشتری دارد. در این مسیر آمارها دقیق‌تر به روز می‌شود، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و زحمت شهروندان نیز کاهش پیدا می‌کند. لذا این پایگاه بسیار ارزشمند است.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع نرخ باروری و اهمیت آن برای کشور گفت: سازمان ثبت احوال اعلام کرد می‌تواند نرخ باروری را به دست بیاورد و در فاصله کمی این موضوع را می‌تواند محقق کند.

 صدور کارت شناسایی موقت برای افراد مشکوک التابعیت

وی ادامه داد:‌ در مورد فاقدین شناسنامه نیز تعدادی افراد از گذشته وجود داشتند که اعلام می‌کردند ایرانی هستند اما هیچ مدرکی برای اثبات حرف خود نداشتند. لذا این افراد به عنوان مشکوک التابعیت نام گرفته بودند. بی تردید نمی‌توانیم این افراد را نادیده بگیریم و پس از سال‌ها باید کاری در این حوزه انجام می‌شد. خوشبختانه امروز کارت‌های اول در این حوزه صادر شده و ۸۰۰۰ پرونده نیز در دستور کار قرار دارد تا موقع احراز هویت این افراد شناخته شده باشند و می‌توانند از تسهیلات دولت استفاده کنند تا تعیین تکلیف نهایی آنها صورت بگیرد.

احمد وحیدی

وحیدی تاکید کرد: در مورد ایرانیان خارج از کشور که عدد قطعی در مورد جمعیت آنها وجود ندارد مشکلی در حوزه کارت ملی داشتیم. این افراد به هر دلیلی نمی‌توانستند به داخل کشور بیایند و در نوبت کارت ملی قرار بگیرند. لذا با کمک وزارت امور خارجه برای ایرانیان خارج از کشور این زمینه فراهم شد و به حمدالله از پس پیچیدگی‌های آن برآمدیم و این مشکل حل و فصل شد.

احمد وحیدی

وزیر کشور در ادامه در مورد تامین بدنه کارت ملی در کشور، اظهار کرد: در ابتدای کار دولت ۱۰ میلیون از شهروندان کارت نگرفته بودند و کار متوقف شده بود. مشکلات فنی خاصی در این حوزه وجود داشت که به حمدالله با سرعت قابل قبولی حل و فصل شد. تا کنون پنج میلیون نفر کارت‌های خود را دریافت کردند و در چند ماه آینده پنج میلیون دیگر نیز کارت‌های خود را دریافت خواهند کرد. سرویسی که امروز به دستگاه‌ها ارائه می‌شود هر چه گسترش پیدا کند بهتر است و مرتبا دستگاه‌های مختلف درخواست اتصال به این سامانه را دارند.

کدملی

لزوم تجمیع تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی در ثبت احوال

به گفته وی، سازمان ثبت احوال سازمان ریشه‌ای و مادر است که داده‌های حساسی را تولید می‌کند. لذا بسیار مهم است که این سازمان فناورمحور شود تا کنون در این سازمان احراز هویت شخصی را داشتیم. حال باید احراز هویت حقوقی نیز انجام شود. پایگاه‌های اطلاعاتی مختلفی به صورت تکه تکه در جاهای مختلف ایجاد شده که باید با هدف کاهش هزینه‌ها در سازمان ثبت احوال تجمیع شود. همچنین موقعیت هر فرد در کارت ملی و سامانه‌های این سازمان باید مشخص باشد. به این ترتیب احراز هویت مکانی هم باید وجود داشته باشد و امضای الکترونیک نیز جزو وظایف سازمان ثبت احوال است. این سازمان باید پیشرو، دانش بنیان و متکی بر داده‌های ثبتی دقیق و با قدرت تحلیل بالا باشد. هوشمندسازی برای سازمان الکترونیک تمام هوشمند باید انجام شود. امیدواریم با بکارگیری ظرفیت‌های فناورانه و نیروهای انسانی سازمان ثبت احوال در حوزه بهره‌وری سازمان اول سطح کشور شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-09-04 14:50

افزودن دیدگاه جدید