کد مطلب: 

271112

تمرکز وزارت صمت بر ایجاد بازار گسترده برای دانش‌بنیان‌ها است

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: تمرکز وزارت صمت در حوزه دانش‌بنیان این است که بنگاه‌های بزرگ رابیاوریم تا وارد تحقیق و توسعه بشوند تا یک بازار گسترده برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود.
سیدرضا فاطمی امین

به گزارش سیتنا، سیدرضا فاطمی امین در حاشیه بازدید از نمایشگاه قابلیت‌های وزارت دفاع در تولید و اقتصاد دانش بنیان اظهارداشت: صنعت دفاعی چون گستردگی زیادی دارد تطابق زیادی با بخش صنعت دارد به طوری که در این بازدید با یک حساب سرانگشتی حدود 20 تا 25 بخش را دیدم که با حوزه صنعت تطابق دارد.

وی افزود: بدنبال تقویت این بخش هستیم نمونه های خوبی در حوزه های میکرو الکترونیک، خودرو و بخشهای شیمیایی معدنی دیده می شود. به طور کلی نیازهای بخش دفاع گسترده است .

وی در پاسخ به اینکه سهم دانش بنیان ها در صنعت چقدر است گفت: اینکه شرکتهای دانش بنیان چه سهمی در فناوریهای نوین دارند باید بگویم سهم بالایی است اما اینکه چه میزان در اقتصاد نقش دارند در حال حاضر پایین است چون هنوز به مقیاس نرسیده اند.

وزیر صمت ادامه داد: مثلا ما یک واحد صنعتی داریم سود خالص آن در سال گذشته 80 هزار میلیارد تومان بود اگر سه درصد این شرکت بیاید در فعالیت دانش بنیاد یک جهش جدی بوجود آید به همین خاطر تمرکز ما در حوزه دانش بنیان این است که بنگاه های بزرگ رابیاوریم تا وارد تحقیق و توسعه بشوند تا یک بازار گسترده ای برای دانش بنیان ها ایجاد شود و مهمتر اینکه این ارتباط برقرار می شود و در اقتصاد خودش را نشان می دهد به طوری که هم اکنون این موضوع در تجهیزات پزشکی نمود روشن داشته اما در خیلی از صنایع هنوز نشان داده نشده است.

اینکه شرکتهای دانش بنیان چه سهمی در فناوری‌های نوین دارند باید بگویم سهم بالایی است اما اینکه چه میزان در اقتصاد نقش دارند در حال حاضر پایین است.

وی بیان اینکه تمرکز ما این است که شرکتهای بزرگ را متصل کنیم به شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: یکی از روش های حمایت از محصولی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد جلوگیری از واردات آن است.

فاطمی امین گفت: معیارهایی چون قیمت، کیفیت مناسب، درزمان مناسب وبا کارایی مناسب مواردی است که محصول تولید شده داخل را قابل استفاده می کند.در آن جایی که این پنج معیار است ما باید از محصول داخلی حمایت کنیم و اتفاقا وظیفه ما همین است که با این کار اشتغال و ارزش افزوده در کشور حفظ شود و فرصت شغلی ایجاد شود. اما می گوییم تنها راه این نیست.

وی با بیان اینکه ما می توانیم بازار و تقاضا ایجاد کنیم تصریح کرد: اگر بنگاه های بزرگ را به سمت تحقیق و توسعه سوق بدهیم فضای ورود دانش بنیان ها به بازار ایجاد می شود زیرا اگر استاندارد ها در برخی محصولات ارتقا یابد و یک بازار و تقاضایی برای کار دانش بنیان ایجاد می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-08-06 08:56

افزودن دیدگاه جدید