کد مطلب: 

270042

شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی راهبردی برای کشور دارند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به سراغ حل ابر چالش‌های کشور بروند.
بابک نگاهداری

به گزارش سیتنا، نشست تبیین قانون جهش تولید دانش‌بنیان به همت خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه با حضور شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری، اندیشکده‌ها و فعالان اکوسیستم نوآوری و همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و اسفندیار اختیاری رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش و سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس برگزار شد.

بابک نگاهداری در این نشست با یادآوری اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم و در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس سه پنجره – فرصت مهم شناسایی کرده است، گفت: دو مورد از این پنجره - فرصت‌ها ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: جایابی ایران در نظام جدید بین‌المللی به ویژه با تغییرات ایجاد شده در منطقه و تحولات مرتبط با جنگ اوکراین یکی از موضوعاتی است که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

نگاهداری تصریح کرد: پنجره فرصت دومی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نقش ایران در چرخه صنعت دانش بنیان تبیین شود و با توجه به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و راهبری آن می‌توانیم این نقش را در پنج سال آینده نیز تدوین کرد.

وی اضافه کرد: از سال 89 و با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت ها در کشور تشکیل شدند و قانون سال 89، قانون حمایت و تشکیل این شرکت‌ها بود اما قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون هدایت و رفع نیازهای این صنعت به شمار می‌آید.

وی تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از این قانون مشکلاتی که وزارتخانه‌های ما و دستگاه‌های اجرایی با آن مواجه هستند برطرف و ابرچالش‌ها را حل کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: پنجره فرصت سومی که در برنامه هفتم باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به ظرفیت نسل دهه 60 است که بسیاری از فارغ‌التحصیلان فعال در شرکت‌های دانش بنیان متولد همین دهه بوده و هرچند برخی از نخبگان از این قشر مهاجرت کرده‌اند اما می‌توان از ظرفیت آنها برای تحول کشور استفاده کرد.

نگاهداری اهمیت شرکت های دانش بنیان برای کشور را راهبردی خواند و گفت: امیدواریم مجموعه قوانین حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان بتواند رشدی جهش‌زا در حوزه دانش بنیان برای کشور داشته باشد.

در ادامه این نشست یک پنل تخصصی برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات با حضور نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، پارک‌های علم و فناوری، اندیشکده‌ها و فعالان اکوسیستم نوآوری و همچنین با پاسخگویی اسفندیار اختیاری رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش و سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس و کرمی معاونت معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-07-02 15:23

افزودن دیدگاه جدید