کد مطلب: 

269748

گزارش آگهی/ بررسی چالش‌های زیرساخت نمایشگاه‌ مجازی کتاب

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین گردهمایی فرهنگی کشور است که در چند سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا امکان برگزاری آن به‌صورت حضوری مهیا نبود اما در طول این سال‌ها با فراهم شدن زیرساخت‌ها این فرصت به وجود آمد تا به‌صورت مجازی برگزار شود.
نمایشگاه کتاب

برگزاری نمایشگاه کتاب به شیوه مجازی، امکان دسترسی آسان را برای همه علاقه‌مندان به کتاب، از شهرهای دور و نزدیک به کتاب فراهم می‌آورد و درواقع به تحقق عدالت فرهنگی در کشور کمک می‌کند و از سویی دیگر موجب صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های رفت‌و‌آمد مردم می‌شود.

نمایشگاه مورد‌نظر در دسترس نیست!

در نخستین تجربه نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی، به دلیل استقبال زیاد مردم از این رویداد فرهنگی، سامانه‌ای که برای نمایشگاه مجازی کتاب آماده شده بود با مشکلاتی مواجه شد و مراجعه‌کنندگان تجربه خوبی از آن نداشتند و نارضایتی‌های فراوانی را به همراه داشت.

تعدد بالای درخواست‌ها به سامانه، باعث می‌شود تا بار پردازشی سرورها افزایش یابد و باز کردن صفحات زمان زیادی بطلبد. این موضوع که کاربر برای باز شدن هر صفحه مدت زمان زیادی منتظر بماند، قطعا تجربه بدی را ایجاد می‌کند و حتی ممکن است مخاطب را از سفارش کتاب به‌صورت آنلاین پشیمان کند. در نمایشگاه امسال خوشبختانه این مشکل وجود نداشت و کاربران می‌توانستند بدون مشکل در سامانه گشت‌وگذار کنند و کتاب‌های موردنظر خود را سفارش دهند.

همان‌طور که در نشست‌های فنی نمایشگاه مجازی کتاب مطرح شد، تیم فنی نمایشگاه و برگزارکنندگان نمایشگاه مجازی کتاب تهران مصمم به برگزاری هر چه بهتر و با کیفیت‌تر نمایشگاه بودند. در نشست فنی نمایشگاه مجازی کتاب مطرح شد که زیرساخت سامانه نمایشگاه بهبود یافته است و کاربران با مشکلات پیشین مواجه نخواهند شد. نتایج برگزاری نمایشگاه مجازی اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز شاهدی بر این موضوع بود که کیفیت ارائه خدمات آن به شکل چشمگیری بهبود یافته است.

فاصله ارائه خدمات: از ۳ ثانیه به ۶۰ میلی‌ثانیه!

سید سهیل طباطبایی جعفری، مدیر فنی سامانه‌های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح کرد: مدت زمان متوسط پاسخ دهی از ۳ ثانیه در نخستین نمایشگاه مجازی به ۶۰ میلی‌ثانیه کاهش پیدا کرد. برای تقویت زیرساخت از پلتفرم شرکت هم روش استفاده شد، بنابراین توان پاسخگویی بیش از هشت برابر ظرفیت افزایش پیدا کرد. اوج توان پاسخگویی به درخواست‌ها در نخستین نمایشگاه، ۲ هزار کاربر در نیم ساعت بود اما با افزایش ظرفیت این میزان به ۳۰ هزار کاربر همزمان رسید که پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش این میزان تا هشت برابر نیز انجام شده بود. در نمایشگاه دوم بیش از ۴۶۰ میلیون درخواست ثبت شده است.

حسین آیت، مشاور فنی نمایشگاه مجازی کتاب با اعلام اینکه سامانه نمایشگاه مجازی کتاب نیاز به طراحی خاصی داشت که فقط یک یا دو شرکت در ایران توانایی انجام آن را دارند، توضیح داد: از خدمات شرکت «هم‌روش» استفاده کردیم و در سامانه نمایشگاه کتاب از سیستم قدرتمند آن‌ها استفاده می‌کنیم.

فرید ستاری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هم‌روش، ارائه‌دهنده خدمات در لایه زیرساخت به نمایشگاه مجازی کتاب مطرح کرد: «سامانه‌ی نمایشگاه مجازی کتاب برای ارائه‌ خدمات پایدار و باکیفیت، پیچیدگی‌هایی در ابعاد مختلف فنی داشت و نیازمند طراحی و پیش‌بینی دقیق بود. تیم ما با نرخ بالای درخواست غریبه نبود. ما با استفاده از دانش روز و توسعه ابزارهای لبه تکنولوژی توانستیم این موضوع را حل کنیم. پیاده‌سازی و نگهداری زیرساخت مجموعه‌های همچون ترب، همراه اول، اسنپ کیو، اسنپ ساپلای و ایران ایر تور ازجمله تجربیات گذشته مجموعه ما است که توانسته ما را در این کار خبره و چابک کند، ما بسیار خوشحالیم که برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب به توانمندی‌های ما اعتماد کردند».

قابل پیش‌بینی نبودن حضور مردم!

فرشید فرح‌خواه، مدیر فنی سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به ناپایداری سامانه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: بخشی از این ناپایداری به دلیل ناآشنایی با رفتار مخاطب بود. ما در نمایشگاه‌های مجازی کتاب اخیر موفق شدیم با ایجاد پایداری مناسب تجربه شیرینی را برای مجموعه مدیریت فرهنگی و همچنین مخاطبان ایجاد کنیم.

ستاری در ادامه گفتگو مطرح کرد: چالش دیگر نمایشگاه این بود که حجم درخواست‌های نمایشگاه کتاب در آن بازه محدود به‌سادگی قابل پیش‌بینی نبود. استراتژی تیم فنی نمایشگاه، تغییر معماری و پیاده‌سازی مقیاس‌پذیر سیستم و همچنین شبیه‌سازی بود. پلتفرم هم‌روش، بستر مناسبی را برای تیم فنی نمایشگاه فراهم کرد تا زیرساخت خدمات نمایشگاه را به‌صورت مقیاس‌پذیر توسعه دهند.

نمایشگاه کتاب

پیشگیری بهتر از درمان 

یکی از مباحثی که در سامانه‌هایی مطرحی چون سامانه نمایشگاه مجازی کتاب مطرح است، ارزیابی رخدادهای غیرمنتظره است. حوادث و اختلالات پیش‌بینی‌نشده، جزئی جدایی‌ناپذیر از سیستم‌ها هستند که می‌تواند تجربه کاربر نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. برای جلوگیری از وقوع این حوادث، تیم فنی نمایشگاه کتاب با همکاری پلتفرم ابری هم‌روش، در چندین مرحله ریسک‌ها و احتمالات رویدادهای نامطلوب را بررسی کردند و پروژه‌هایی را در راستای آمادگی و رفع و کاهش ریسک‌ها انجام دادند تا احتمال رخداد‌های نامطلوب کاهش داده شود و زیرساخت سامانه نیز برای غیر‌منتظره‌ها آماده شود.

فرید ستاری، مدیرعامل پلتفرم هم‌روش گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه برای رخدادهای غیرمنتظره، ما با ابزارهایی پایشی که به تیم فنی نمایشگاه ارائه دادیم، توانستیم حین برگزاری نمایشگاه نیز به‌صورت مداوم در پایش سیستم کمک کنیم تا تیم فنی بتوانند ایرادات احتمالی را به‌سرعت شناسایی و رفع کنند.

خنک آن که ز آغاز، فرجام جست 

جواد موحد، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است که نمایشگاه مجازی کتاب شاهد اتفاق‌های بهتری نسبت به نخستین دوره برگزاری آن بوده ‌است، او همچنین مطرح کرد: بهبود تأثیرگذاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب هماهنگ با رشد آمار و ارقام فروش کتاب و مراجعه‌کنندگان مشخص است. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب وابستگی مستقیمی به زیرساخت‌های آن دارد. سال گذشته در نخستین دوره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، شاهد مشکلاتی در ارائه خدمات به دلیل ضعف در زیرساخت‌های سامانه نمایشگاه بودیم که امسال تمام این مشکلات حل‌شده‌اند.

فرید ستاری، از تغییرات اساسی برای بهبود کیفیت زیرساخت گفت: تیم فنی نمایشگاه به همراه تیم فنی ما از ماه‌ها قبل، بستر استقراری را برای سرویس نرم‌افزار نمایشگاه مجازی کتاب تهران آماده کردیم و کلیه آن سرویس‌های زیرساختی که نرم‌افزار این رویداد باید بر روی آن مستقر شود، روی پلتفرم هم‌روش مستقر شد. در همین روزهای برگزاری نمایشگاه نیز، به‌صورت فعال و ۲۴ ساعته مانیتور می‌کردیم و خدا را شکر امسال به خوبی برگزار شد. این اتفاق علاوه بر این‌که توانست کیفیت را در لایه زیرساخت بالا ببرد، تجربه بهتری برای کاربران نهایی ایجاد کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-06-22 10:11

افزودن دیدگاه جدید