کد مطلب: 

269210

خدمات صندوق نوآوری کل فرایند عمر یک شرکت دانش‌بنیان را شامل می‌شود

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری سعی کرده خدمات خود را متنوع سازد و در این تنوع‌ بخشی عمر فرایند رشد و عمر یک شرکت را در نظر گیرد و خدمات خود را برای هر مرحله تنظیم کند.
 دکتر معصومه خان‌احمدی

به گزارش خبرنگار سیتنا، نهم خرداد ماه سال جاری رویداد معرفی فراخوان حمایت از ایده‌‎های فناورانه در حوزه فناوری‌های همگرا با حمایت بنیاد ملی نخبگان به صورت مجازی برگزار شد.

نخستین سخنران این جلسه دکتر معصومه خان‌احمدی، مشاور رییس هیات عامل و مدیر توسعه فناوری‌های آینده صندوق نوآوری و شکوفایی بود.

خان‌احمدی در آغاز از حضور در این جلسه ابراز خشنودی کرد و گفت که امید است که بتوانیم ارتباط و تعامل صندوق نوآوری را با جامعه نخبگان کشور بیشتر کنیم. 

او پس از این به معرفی ماهیت صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت و گفت که این صندوق، نهاد تخصصی تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است که خدمات مختلفی را به این شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

خان‌احمدی در ادامه ضمن معرفی هیات عامل صندوق نوآوری و توضیح درباره ساز و کار این نهاد تامین مالی، از خدمات چهارگانه صندوق نوآوری شامل تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی یاد و بر این نکته تاکید کرد که خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان صرفا به تسهیلات مالی محدود نمی‌شود.

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برنامه‌های این صندوق برای کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه فراخوان‌های پژوهشی و حفاظت از مالکیت فکری این شرکت‌ها، گفت: صندوق سعی کرده خدمات خود را متنوع سازد و در این تنوع‌بخشی عمر فرایند رشد و عمر یک شرکت را در نظر گیرد و خدمات خود را برای هر مرحله تنظیم کند.

مدیر توسعه فناوری‌های آینده صندوق نوآوری و شکوفایی بر این نکته هم تاکید کرد که تا دو سال گذشته صندوق نوآوری فعالیتی در راستای حمایت از ایده‌های نوآورانه تا قبل از تولید نمونه اولیه تعریف نکرده بود اما امروز صندوق نوآوری با تعریف گرنت تحقیق و توسعه توانسته کل فرایند عمر یک شرکت دانش‌بنیان را با حمایت‌های خود پوشش دهد.

خان‌احمدی افزود: یکی از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه کمک‌هزینه تحقیق و توسعه است. باید گفت که یکی از الزامات توسعه کسب وکارهای دانش بنیان، توسعه فعالیت‌های آنها است اما این شرکت‌ها چون در اثنای مسیر خود درگیر چالش‌های ناشی از تثبیت می‌شوند نوآوری را فراموش می‌کنند.

او ایران را کشوری با ظرفیت بسیار قدرتمند از نظر نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص عنوان کرد و گفت: پژوهش‌های فناورانه در تعامل با زیست‌بوم دانش‌بنیان مزیت نسبی بسیار خوبی را برای پیشروی کشور به سوی اقتصاد دانش‌بنیان فراهم خواهد آورد.

مدیر توسعه فناوری‌های آینده صندوق نوآوری و شکوفایی درباره خدمات تحقیق و توسعه گفت: این خدمت از سال 99 اجرایی و برای کمک به نوآوری در شرکت‌‌های دانش‌بنیان تعریف شده است. در واقع صندوق این خدمت را طراحی کرد تا چالش‌های کشور در حوزه تحقیق و توسعه مرتفع شود.

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق این کمک هزینه را تعریف کرد تا از ظرفیت علمی  کشور استفاده و چالش‌های بین صنعت و دانشگاه را مدیریت کند. این کمک هزینه طوری تعریف شد که چالش را به حداقل برساند.

خان احمدی به این موضوع هم اشاره کرد که کمک‌هزینه‌های صندوق نوآوری در حوزه تحقیق و توسعه در قالب گرنت اساسا برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده است.

به گفته مدیر توسعه فناوری‌های آینده صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق در این فرایند نیاز فناورانه یک شرکت‌ دانش‌بنیان را اعلام عمومی می‌کند، سپس کارگزاران تخصصی صندوق فراخوان می‌دهند و از گروه‌ها یا افراد پژوهشگر دعوت می‌کنند تا در راستای رفع نیاز شرکت دانش‌بنیان اقدام کنند. اینجا قراردادی با سه راس شکل می‌گیرد که راس نخست آن صندوق نوآوری است که فقط نقش تسهیل‌گری را ایفا می‌کند؛ راس دوم آن نیز مجری طرح یا همان پژوهشگران هستند و در آخر نیز شرکت دانش‌بنیان قرار دارد تا فناوری مورد نیاز خود را کسب کند.

مشاور رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان گفت که این صندوق در برنامه حمایت از تحقیق و توسعه در شرکت‌های دانش بنیان از 70 تا 90 درصد هزینه‌های طرح را تامین می‌کند.

انتهای پیام

گزارش از زهرا رحیمی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2022-05-31 09:51

افزودن دیدگاه جدید