کد مطلب: 

268590

بایدها، نبایدها و پیامدهای دیپلماسی علمی و فناوری از نگاه وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر بتوانیم در عرصه دیپلماسی موفق باشیم می‌توانیم شاهد رشد علمی بیشتر علم و فناوری کشور، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل‌گیری منافع مشترک میان کشورهای مختلف دنیا با ایران و امنیت پایدار برای کشور باشیم.
دکتر محمدعلی زلفی گل

به گزارش سیتنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در نشست دیپلماسی علمی و فناوری، فرصت‌ها و چالش‌ها که به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی و همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های کشور، برگزار شد، گفت: دیپلماسی علمی بدون توجه به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و بدون در نظر گرفتن استانداردهای مراجع معتبر بین المللی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در بحث دیپلماسی علمی باید به تفاوت میان دانشگاه‌های کشور، منطقه جغرافیایی هر دانشگاه، مزیت‌های هر دانشگاه تفاوت قائل شد؛ علی القاعده ویژگی‌های که دانشگاه فردوسی مشهد دارد بسیار متفاوت است با آنچه که دانشگاه تبریز یا مثلاً دانشگاه‌های شمال یا دانشگاهای جنوب کشور دارند.

دکتر زلفی‌گل اظهر داشت: پتانسیل و ظرفیت بالایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای فعالیت در زمینه دیپلماسی علمی وجود دارد و هشتاد هزار عضو هیئت علمی وزارت علوم و ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌توانند نقش مهمی در دیپلماسی علمی ایفا کنند. برای مثال اگر فقط زمینه همکاری هر عضو هیئت علمی ایران با یک عضو هیئت علمی خارج از ایران فراهم شود تحول مهمی در دیپلماسی علمی به وجود صورت می‌گیرد.

دکتر زلفی گل در بخش دوم سخنان خود که در زمینه نبایدهای حوزه دیپلماسی علمی بود گفت: یکی از این محدویت ها این است که علم را نمی‌توان محدود کرد و علم محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص بدون ارتباط با دنیا، یک علم به عنکبوت‌وار است که هرگز رشد نمی‌کند.

وزیر علوم بر ضرورت افزایش حضور ایران در مجامع بین المللی علمی، کرسی‌های بین المللی و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی تاکید کرد و گفت: باید حق عضویت دانشگاه‌های ایران در مجامع علمی بین المللی و هزینه دسترسی به پایگاه های اطلاعات علمی به طور مستمر پرداخت شود.

وی افزود: یکی از آسیب‌های دیپلماسی علمی می‌تواند این باشد که به دانشجوی خارجی در ایران صرفاً به عنوان یک عامل درآمد در دانشگاه‌ها دیده شود و ما باید از این آسیب دوری کنیم.

دکتر زلفی گل به ضرورت افزایش بودجه و اعتبار فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: هم اکنون اعتبار این بخش بسیار محدود است.

وزیر علوم به مشکل اعضای هیئت علمی، محققان و دانشجویان دو تابعیتی اشاره کرد و گفت: برای فرزندانی که پدرشان آنها در خارج از کشور به سفیر، رایزن علمی، فرهنگی یا استاد دانشگاه فعالیت می‌کردند و هم اکنون تابعیت خارجی دارند و انسان‌های شایسته‌ای هم هستند به صرف داشتن تابعیت خارجی نباید مانع ایجاد شود.

دکتر زلفی‌گل بر لزوم برخورد سخاوتمندانه در هزینه‌کرد منابع برای تحقق دیپلماسی علمی را مورد تاکید قرار داد و خواهان اعتبار مناسب در این زمینه برای دانشگاه‌ها شد.

وزیر علوم، در بخش آخر سخنان خود که مربوط به پیامدهای دیپلماسی علمی بود گفت: اگر بتوانیم در عرصه دیپلماسی موفق باشیم می‌توانیم شاهد رشد علمی بیشتر علم و فناوری کشور، افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی، شکل‌گیری منافع مشترک میان کشورهای مختلف دنیا با ایران و امنیت پایدار برای کشور باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2022-05-10 09:22

افزودن دیدگاه جدید