کد مطلب: 

267962

وزیر صمت: صنایع دانش‌بنیان به عنوان قطار تحقیق و توسعه به حرکت درآیند

وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: اگر بتوانیم صنایع دانش‌بنیان را به عنوان یک قطار بزرگ به حرکت درآوریم و آن‌ها تحقیق و توسعه کنند، این امر منجر به تعریف پروژه‌های بزرگی می‌شود که شرکت‌های کوچک می‌توانند در آن فعالیت کنند و در نتیجه تأثیر زیادی در اقتصاد خواهد گذاشت.
سیدرضا فاطمی‌امین

به گزارش سیتنا، سیدرضا فاطمی‌امین درباره میزان صادرات بخش دانش‌بنیان، توضیح داد: یکی از اولویت‌های ما در تجارت خارجی این است که به‌جای صادرات مواد خام و یا نیمه‌خام به سمت کالای دانش‌بنیان برویم.

وی با بیان این‌که در سال گذشته ۱۱۰ شرکت دانش‌بنیان را در بخش جانبی به عنوان صادرکننده نمونه معرفی کرده و به آن‌ها جایزه دادیم، ادامه داد: اما امسال با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حوزه دانش‌بنیان، ما به‌طور کامل معیارهای صادرکننده نمونه را بازنگری کرده و صادرکننده‌هایی که کالاهای دانش‌بنیان صادر می‌کنند‌ دارای اهمیت بیشتری خواهند بود و جزو صادرکننده برتر محسوب خواهند شد.

وزیر صمت در خصوص وضعیت ورود دانش‌بنیان‌ها به صنایع بزرگ مانند نساجی و غذایی، تصریح کرد: ما تاکنون در صنایع دانش‌بنیان عرضه‌محور بودیم، اما بهتر این است که به سمت تقاضا برویم و شرکت‌های بزرگی مانند صنایع خودروسازی و معدنی، فرآیندهای خود را در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت اصلاح کنند و از این طریق به سمت تحقیق و توسعه و تولید کالای دانش بنیان بروند.

فاطمی‌امین همچنین در خصوص نشست هم‌اندیشی ارتقای تولید دانش‌بنیان، ادامه داد: در این نشست هم‌اندیشی که امروز برگزار شد، بیش از ۳۰ شرکت بزرگ گرد هم آمدند و ایده‌ها و چالش‌های خود را مطرح کردند و این می‌تواند تحولی را در حوزه دانش‌بنیان ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم صنایع دانش‌بنیان را به عنوان یک قطار بزرگ به حرکت درآوریم و آن‌ها تحقیق و توسعه کنند، این امر منجر به تعریف پروژه‌های بزرگی می‌شود که شرکت‌های کوچک می‌توانند در آن فعالیت کنند و در نتیجه تأثیر زیادی در اقتصاد خواهد گذاشت.

وزیر صمت با بیان این‌که اگر ما در حوزه‌ای کار دانش‌بنیان انجام دهیم و آن حوزه نتواند در مقیاس بزرگ تأثیرگذار باشد، تنها یک زیبایی فناورانه محدود رخ داده است، عنوان کرد: مهم این است که این موضوع تأثیر قابل ملاحظه‌ای در بخش کلان اقتصاد و زندگی مردم داشته باشد.

فاطمی‌امین در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌های وزارت صمت برای استفاده کارخانه‌ها و تولیدکنندگان بزرگ از شرکت‌های دانش‌بنیان برای اصلاح فرآیندها، توضیح داد: یک بخش اقداماتی است که می‌شود ایجاد کرد، برای مثال در شرکت‌های معدنی با فرآوری ماده معدنی، باطله ایجاد می‌شود که ممکن است در آن مواد معدنی استخراج نشده باشد به‌جا مانده باشد و این در نتیجه فناوری پایین اتفاق می‌افتد؛ بنابراین می‌توان در این خصوص اقداماتی انجام داد، یعنی اگر باطله‌ها از حدی مشخص بی‌کیفیت‌تر بوده و به قدر کافی فرآوری نشده باشند، برای آن جریمه تعیین کرد؛ از این طریق برای واحدهای تولیدی رقابت نیز ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مثال یک شرکت لاستیک‌سازی که در این همایش شرکت کرده بود، علاوه بر کار لاستیک در زمینه ماشین‌آلات ساخت لاستیک نیز آغاز فعالیت کرده بود که این کار بسیار ارزشمندی است، بنابراین بهتر است بنگاه‌های بزرگ علاوه بر تولید انبوه در زمینه تولید ماشین‌آلات صنعت مربوطه نیز فعالیت کنند.

وزیر صمت در پایان بیان کرد: ترکیبی از مشوق‌ها، ضوابط فنی و استاندارها می‌تواند به اندازه کافی انگیزه برای شرکت‌های بزرگ ایجاد کند که به سمت حوزه دانش‌بنیان بروند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2022-04-16 15:21

افزودن دیدگاه جدید