کد مطلب: 

266997

دهنوی: صندوق‌های پژوهش و فناوری ستون فقرات تامین مالی نوآوری کشور هستند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای صندوق نوآوری در اکوسیستم نوآوری کشور جایگاهی شبیه بانک مرکزی قائل هستیم و این صندوق را به عنوان نقش تنظیم‌گری، نظارت، تامین اعتبارات و پشتیبانی‌های کلان قرار داده‌ایم و صندوق‌های پژوهش را نیز به مثابه بانکی در نظام تامین مالی کشور می‌بینیم.
دکتر محسن دهنوی

به گزارش سیتنا، دکتر محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی اعضای کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری با مدیران این صندوق‌ها گفت: کشور درحال ورود به دوره بلوغ در اقتصاد دانش بنیان است و باید ریل‌های کشور را آماده این بلوغ کنیم چرا که این اقتصاد قرار است بار سنگینی را به دوش بکشد و خدمات قابل توجهی را به کشور ارائه کند.

وی به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و افزود:70 درصد محتوای این قانون، مسئله تامین مالی است، چرا که اقتصاد دانش بنیان در حوزه تامین مالی، جایگاه خود را در اقتصاد کلان کشور پیدا نکرده است. بنابراین ما در مجلس شورای اسلامی برای صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های دولتی در حوزه تامین مالی نقش‌هایی تعریف کرده‌ایم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بانک‌ها در سال جاری، 2500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که اگر فقط یک درصد آن حساب کنیم، باید 25 میلیارد تومان تسهیلات به اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت کرده باشند.

دهنوی با تاکید بر اینکه ما برای صندوق نوآوری در اکوسیستم نوآوری کشور جایگاهی شبیه بانک مرکزی قائل هستیم، گفت: ما این صندوق را به عنوان نقش تنظیم‌گری، نظارت، تامین اعتبارات و پشتیبانی‌های کلان قرار داده‌ایم و صندوق‌های پژوهش را نیز به مثابه بانکی در نظام تامین مالی کشور می‌بینیم.

وی در ادامه از تسهیل‌گری دولت سیزدهم در اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان تشکر کرد و گفت: همه دستگاه‌های کشور باید تلاش کنند تا صندوق‌های پژوهش و فناوری در راستای نظام تامین مالی کشور برای همه شناخته شوند، چرا که هنوز برخی از افراد هیچ‌گونه اطلاعاتی از صندوق‌های پژوهش و فناوری ندارند.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم صندوق‌های بخش خصوصی را وارد نظام تامین مالی کشور کنیم، بنابراین برای استفاده از صندوق‌های خصوصی و شرکت‌های بورسی، باید این صندوق‌ها را تشویق کنیم تا سرمایه خود را به سمت صندوق‌های پژوهش و فناوری سوق دهند تا صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه شود.

دهنوی با تاکید بر اینکه باید از بروز هرگونه آسیب در صندوق‌های پژوهش و فناوری جلوگیری کرد، افزود: باید تلاش کنیم تا کوچکترین خطایی در این صندوق‌ها رخ ندهد و این صندوق‌ها از سیستم خود مراقبتی برخوردار باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان صندوق‌های پژوهش و فناوری را ستون فقرات تامین مالی نوآوری کشور دانست و بر نقش آنها در رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-03-12 16:05

افزودن دیدگاه جدید