کد مطلب: 

266813

مقایسه‌ی تحریم شدید فناوری ایران با آنچه بر روسیه می‌گذرد؛ آیا شرکت‌های روس توان تحمل خواهند داشت؟

در پی قطع پهنای باند اینترنت روسیه توسط یک شرکت آمریکایی و تاثیر آن بر شرکت‌های فناوری اطلاعات روسیه، وزیر اسبق ارتباطات کشورمان تاکید کرد که پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های شدید به شرکت‌های فناوری ایرانی و توقف ارائه‌ی خدمات به کاربران ایرانی، با ایستادگی مثال زدنی و تلاشهای شرکتهای ایرانی و همچنین سیاست‌های دولت در توسعه‌ی فناوری اطلاعات، سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ایران، از ۱/۷ درصد در سال ۹۲ به بیش از ۶/۴ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید.
مقایسه‌ی تحریم شدید فناوری ایران با آنچه بر روسیه می‌گذرد؛ آیا شرکت‌های روس توان تحمل خواهند داشت؟

به گزارش سیتنا، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

در پی انسداد توییتر و فیسبوک در روسیه، یک شرکت آمریکایی تامین پهنای باند بین‌المللی اینترنت، پهنای باند اینترنت روسیه را قطع کرد.

بنابر گزارش واشنگتن پست، یکی از شرکت‌های تامین کننده‌ی پهنای باند بین‌المللی اینترنت، شرکت Cogent، با تکیه بر تحریمهای مالی وضع شده بر روسیه، کلیه پهنای باند اینترنتی خود به روسیه را قطع کرد. هر چند Cogent تنها تامین کننده ارتباطات روسیه نیست، اما این قطعی باعث شده تا دسترسی جهانی به خدمات شرکتهای فناوری اطلاعات روسیه، مانند Yandex، VKو … با کندی مواجه شود و مشکلاتی را نیز برای کاربران روسیه به همراه داشته است. به نظر می‌رسد در صورت ادامه‌ی این اقدام توسط سایر شرکتهای تامین پهنای باند اینترنت، نهایتا شاهد کاهش سهم بازار شرکتهای روسی در سایر کشورها خواهیم بود و ضرر بزرگی به شرکتهای فناوری اطلاعات روسیه وارد خواهد کرد.

مسوولین شرکت Cogent در پاسخ به این مساله که این قطع ارتباطات باعث برهم خوردن گردش آزاد اطلاعات برای مردم روسیه خواهد شد، عنوان کرده‌اند که این اقدام برای جلوگیری از حملات سایبری روسیه موثر است.

پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی اینترنتی روسیه کدامند؟

مقایسه‌ی تحریم شدید فناوری ایران با آنچه بر روسیه می‌گذرد؛ آیا شرکت‌های روس توان تحمل خواهند داشت؟

پیرو خبر بالا، پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی اینترنتی روسیه، بنا بر گزارش مندرج در واشنگتن پست به شرح فوق است. تلگرام، فیسبوک و توییتر در روسیه مسدود شده‌اند.

یادآوری تحریم فناوری ایران بعد از خروج ترامپ از برجام

با توجه به مطالب بالا، برای یادآوری عرض می‌کنم که پس از اعمال تحریم‌های یکجانبه دولت ایالات متحده آمریکا بر ایران و به ویژه پس از خروج ترامپ از برجام، بسیاری از شرکتهای تهیه‌کننده‌ی زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات در دنیا، به ویژه شرکتهای تامین کننده زیرساخت خدمات ابری و پلتفرمهای نرم‌افزاری تلفن‌همراه، ارائه خدمات به شرکتها و کاربران ایرانی را متوقف کردند. بسیاری از این شرکتها حتی نام کشور ایران را از لیست کشورهای ارائه‌ی خدمات خود حذف کردند تا آنجا که بازیهای رایانه‌ای نیز کاربران ایرانی را از تیغ تیز تحریم در امان نگذاشتند.

در کنار این #فناتحریم (تحریم فناوری) لبه قیچی دیگری با نام فیلترینگ‌های نامعقول نیز اهرم فشار دیگری بر کاربران و شرکتهای فناوری اطلاعات ایران بوده است.

باید دید اکنون که فشارهایی به مراتب کمتر از آنچه در این سالها از خارج و داخل بر زیست بوم فناوری اطلاعات ایران وارد شد، بر روسیه تحمیل شده است، آیا شرکتهای روس توان تحمل آن را خواهند داشت یا خیر؟

فراموش نکنیم که سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ایران، علیرغم همه تحریم‌ها از ۱/۷ درصد در سال ۹۲ به بیش از ۶/۴ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید.

امیدها و ایستادگی‌ها، با امثال طرح‌صیانت روز به روز کم‌رنگ‌تر و شکننده‌تر می‌شود

اگر نبود ایستادگی مثال زدنی و تلاشهای شرکتهای ایرانی و همچنین سیاستهای دولت در توسعه‌ی فناوری اطلاعات؛ با هجمه‌ی تحریم‌ها، پافشاری و لجاجت کج‌فهمان و پروپاگاندای رسانه‌ای خارجی و داخلی علیه زیست بوم فناوری اطلاعات ایران، مشخص نبود آیا امروز از توسعه دیجیتال در ایران چیزی باقی‌مانده بود یا نه! امیدها و ایستادگی‌هایی که با امثال #طرح‌صیانت روز به روز کم‌رنگ‌تر و شکننده‌تر می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2022-03-07 09:11

افزودن دیدگاه جدید