کد مطلب: 

266356

بررسی چگونگی تنظیم‌گری متاورس در همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر»

در همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» ضمن بررسی مفهوم متاورس، پیرامون چگونگی ورود به این تکنولوژی و مواجهه با آن مورد بحث قرار گرفت و مزایای آن در راستای بهره‌وری و استفاده در زندگی آتی بشر عنوان شد.
متاورس

به گزارش خبرنگار سیتنا، اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» توسط کمیسیون ظرفیت سازی و نوآوری اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و با حضور دکتر داوود ادیب، رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، مهندس سادینا آبایی، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه، مهندس فریبرز نژاد دادگر، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه، مهندس حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مهدی اقتصادی، رییس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، احمدعلی یزدان‌پناه، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و تنی چند از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی روز 30 بهمن ماه سال جاری، در محل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

کنترل متاورس از دست دولت خارج است و حاکمیت خاص خود را دارد

متاورس

مهندس سادینا آبایی، نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در این مراسم توضیح داد: آواتارها مسیر ما را در حوزه متاورسی بسیار خوب رقم می زنند و این فضا که بر پایه بلاک چین و تفکرات بلاک چین نهادینه شده، حاکمیت گریز است و اگر دولت ها وارد نشوند، می‌ توانند موانعی برای حضور افراد در فضای متاورسی باشند.

آبایی، اشاره کرد: از آنجایی که کشوری با مقررات متفاوتی هستیم، باید سیاست های حضور در متاورس را تعیین کنیم، زیرا کنترل این فضا از دست دولت خارج است و حاکمیت خاص خود را دارد.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: تکنولوژی های جدید مانند متاورس، افراد جدید را می طلبد و فهم آن باید برای همه فراهم بشود تا همه با این فضای جدید ارتباط بگیرند.

برای تحقق متاورس، سرمایه گذاری قابل توجه در زیرساخت های مخابراتی ضروری است

دکتر علی اصغر انصاری

دکتر علی اصغر انصاری، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات، هم در این همایش با بیان اینکه متاورس خود یک زیر ساخت است، گفت: متاورس یک دنیای جدید، یک اپلیکیشن بر روی سرویس، یا یک بازی جدید نیست، بلکه نسل بعدی یا نسخه بعدی اینترنت است که تجربه را برای دیوایس های مختلف time پشتیبانی می کند.

انصاری، اشاره کرد: متاورس از دید شرکت های مخابراتی، جبران کننده سرمایه گذاری مخابرات جهت توسعه 5G است و این شرکت ها از واقعیت افزوده و دنیای دیجیتال می توانند به عنوان ابزارهای کلیدی برای بازگشت سرمایه صرف شده روی شبکه های فوق سریع 5G استفاده نمایند.

وی، ادامه داد: اگر متاورس بخواهد واقعا تحقق پیدا کند، سرمایه گذاری های قابل توجهی در زیرساخت های مخابراتی لازم دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: درحال حاضر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات مطالعات اولیه ای روی چالش‌ها و فرصت‌های متاورس و الزامات آن در حوزه های فنی و رگولاتوری آغاز نموده است.

متاورس برای اکثریت مردم در چند سال آینده اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت

متاورس

دکتر داود ادیب، رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در ادامه سخنان سخنرانان در این همایش، گفت: متاورس همچون تکنولوژی های قدیمی که امروز فراگیر شده اند، به سرعت در حال توسعه و تکامل است و به زودی شاهد این خواهیم بود که این پدیده نوظهور، به عنوان زیربنای تعاملات بین انسان ها و ماشینها و به عنوان یکی از زیر سیستم های انقلاب صنعتی پنجم، ساختار تعاملات بشری را تغییر و تعریف جدیدی از جهان فرازمینی را به وجود بیاورد و در این راستا همه کشورهای توسعه یافته در تلاش خواهند بود تا به عنوان رهبران این حوزه چارچوبی را برای تعیین الگوریتم ها و قوانین مربوط به متاورس تعریف و این قوانین را برای استفاده جمعی در جهانی دیگر، نهادینه نمایند.

ادیب، ادامه داد: این موضوع که متاورس دارای جنبه‌های منفی و نامطلوب، از قبیل از دست دادن زمان، ناتوانی در تشخیص جهان مجازی و واقعی، اعتیاد عمومی و مشکلات مرتبط با امنیت اطلاعات کاربران خواهد بود. گر چه در ظاهر می تواند قابل تامل باشد ولیکن این موارد را می توان به عنوان جنبه های منفی عمومی تمام فناوری‌های نو ظهور از قبیل کامپیوتر، اینترنت و تلفن‌های هوشمند دانست که در سال‌های پیشین همه ما آنها را با یک فرایند زمانی متفاوت تجربه نموده ایم.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، افزود: بدیهی است که متاورس برای اکثریت مردم در چند سال آینده اهمیت زیادی خواهد داشت و اگر امروزه شناخت کافی از سودمندی آن پیدا ننماییم، در آینده نزدیک این فناوری و استفاده از آن فراگیر شده و حالت عادی به خود خواهد گرفت، همان طوری که در سال های اخیر دیدیم که اکثر فناوری های پیچیده و جدید همگانی شده اند و حتی کودکان خردسال هم از این فناوری ها استفاده می نمایند. ما باید بپذیریم که همسویی با فناوری های پیشرفته لازمه توسعه است.

وی، بیان کرد: امروزه در عصری که مصادف با انقلاب صنعتی پنجم است می بایست برداشت های غلطی را که از ظهور فناوری های نوین وجود داشته است را فراموش کنیم. باید سعی نماییم تا نگرش مان به تکنولوژی، نیمه پر آن باشد و در این راستا دستاوردهای علمی و تکنولوژی را با رویکرد و مفهوم غالب آن و در قالب در خدمت جوامع بشری بودن آن مد نظر قراردهیم. قطار پر سرعت تکنولوژی آن چنان با سرعت در حرکت است که خواسته و ناخواسته یک دهکده جهانی با وسعت فراجهانی را با خود همراه نموده و به حرکت در خواهد آورد و این جریان شتابان، کشورهایی راکه توان همراستایی و همپایی  را نداشته باشند را پیاده خواهد نمود.

ادیب در پایان اشاره کرد: اگر از هم اکنون زیرساخت‌های ورود به انقلاب صنعتی پنجم و همچنین انقلاب های بعدی را فراهم ننماییم و آماده پذیرش متاورس نشویم، راه دشواری را در همگام شدن با عناصر جهان نوظهور، کسب و کارهای جدید، بهداشت و توسعه پایدار در آینده نزدیک خواهیم داشت.

هم افزایی و هم اندیشی با شرکت ها و فعالان موثر در تکنولوژی متاورس ضروری است

متاورس

مهندس فریبرز نژاد دادگر، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: این رویداد را به عنوان تشکل صنفی برگزار کردیم زیرا به عنوان تشکل وظیفه داریم که پیش‌بینی و پیش‌گیری‌های لازم را در رابطه با ورود هر تکنولوژی جدید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته باشیم.

نژاد دادگر، اشاره کرد: اگر به سالهای گذشته برگردیم، مشکلاتی را در زمینه اینترنت و فضای مجازی داشته‌ایم و اگر اعمال نظر تشکل ها نبود، ممکن بود این مشکلات به صورت حادتری اتفاق افتند.

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، تاکید کرد: اگر بحث متاورس را انتخاب کرده‌ایم به این دلیل است که هم افزایی و هم اندیشی با شرکت ها و فعالان موثر در این تکنولوژی داشته باشیم و در همین جهت جمع بندی آن را به گوش حاکمیت و دولت ها برسانیم.

وی، ادامه داد: در تلاش هستیم تا چگونگی برخورد با این جهان نوظهور را مشخص کرده و در جهت توسعه هر چه بیشتر آن گام برداریم.

بزرگترین نقش حمایت از تکنولوژی و فضای مجازی در دوران کرونا، بر عهده متاورس است

متاورس

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهدی اقتصادی، رییس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، توضیح داد: متاورس در دوران کرونا برای ما قابل لمس تر بود و حتی می توان گفت که بزرگترین نقش حمایت از تکنولوژی و فضای مجازی را بر عهده داشت.

اقتصادی تبیین کرد: از نظر بنده متاورس از آنجایی که عالمی جدید در حوزه تکنولوژی است، دانش افراد فعال در آن ناقص است و مهم ترین نکته ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد، انتخاب مدیران با علم به این موضوع است.

رییس مرکز شتابدهی صادرات اتاق ایران، افزود: متاورس حتی می تواند در بحث فرهنگ، سیاست، آموزش و... پررنگ باشد، اما تا زمانی که مدیران اندیشمند نداشته باشیم این اتفاق بزرگ در کشور نخواهد افتاد در همین حال باید مدیرانی حتی از بخش خصوصی انتخاب شوند تا روند این فرایند سرعت گیرد.

متاورس، فضایی بدون محدودیت و محرومیت است

متاورس

در ادامه مراسم مهندس حسین اسلامی، توضیح داد: ایرانی ها در فضای مجازی بسیار تقویت شده عمل کرده اند زیرا به نشان دادن چیزی که نیستند، علاقه مند هستند.

رئیس هیأت مدیره‌ی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، افزود: متاورس فضایی بدون محدودیت و محرومیت است و قطعا با استقبال ما مواجه خواهد شد و هر چقدر به این فضا نزدیکتر شویم، تنظیم گری ما نیز قوی تر خواهد شد.

وی، ادامه داد: در بحث فناوری تاکنون هیچ دولتی جرات به تغییر تعرفه ها همان طور که در دیگر حوزه ها مانند خودرو اعمال شده، نکرده است، در صورتی که این افزایش می تواند به افزایش کیفیت و ورود تکنولوژی ها کمک کند و اگر به این مسائل توجه جدی شود، خروجی ها پایدارتر خواهد بود.

در آینده مرگ زودرس دولت های الکترونیک را خواهیم دید

متاورس

مهدی عرب زاده یکتا، مشاور، استراتژیست و خطی مشی گذار حوزه دیجیتال در این مراسم اظهار کرد: متاورس به یک شخص یا شرکت خاص تعلق ندارد، در 30-40 سال گذشته در بازی های دیجیتالی شاهد آن بودیم و اکنون محوریت آن به سمت حوزه فضای صنعتی در حرکت است و در همین راستا صنایع نیز برای انجام امور خود به دنبال مهاجرت به متاورس هستند.

یکتا، اضافه کرد: دولت ها باید تمرکز خود را بر روی متاورس بگذارند و در خطی مشی خود پیاده سازی کند و احتمالا در آینده مرگ زودرس دولت های الکترونیک را خواهیم دید، زیرا حاکمیت متاورسی بسیار قدرتمندتر عمل می کند و می‌تواند فضاهای آناشیستی خطرناکی را نیز ایجاد کند، در همین راستا تا سال 2050 فضای آلوده ای که صاحب آن مشخص نیست و هر فردی فضای متاورسی خود را تشکیل داده است، نیاز به ناظری را احساس می‌کند که در اینجا فضای متاورس های اجتماعی شکل می گیرد و قدرت ها تحلیل پیدا می‌کند و از نسل ششم شبکه های ارتباطی مخابرات به سمت ابزارهای متاورسی حرکت خواهند کرد.

مشاور، استراتژیست و خطی مشی گذار حوزه دیجیتال، ادامه داد: متاورس فقط به سمت حاکمیت دولت حمله نکرده است و بخش سازمانی آن نیز تشکیل شده است که مهم ترین مزایای متاورس سازمانی، رشد اقتصاد گیگ است.

فضای متاورسی می تواند کسب درآمدهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورد

متاورس

دکتر افشین فاتح، مدرس و مشاور رشد فردی و توسعه شغلی و کسب و کارها، گفت: متاورس تلفیق تجربه و اینترنت است و به دلیل سرعت دادن به تجربه احساساتی که در ذهن ما بوده، گرایش بشر به آن بیشتر شده است.

مدرس و مشاور رشد فردی و توسعه شغلی و کسب و کارها، اظهار کرد: کاربردهای فضای متاورس در تعامل اجتماعی، بازی، کسب و کار، آموزش، رویدادها، رسانه و سرگرمی و... است.

فاتح، بیان کرد: فضای متاورسی می تواند کسب درآمدهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورد و این کسب درآمد می تواند انواع مختلفی داشته باشد، به طور مثال می توان به طراحی، خرید و اجاره قلمرو و سرزمین، ساخت آپارتمان، اجاره زمین، معماری با سلیقه شخصی، معامله زمین، ایجاد کسب و کار با نام و برند خود، فروشگاه اینترنتی، سفر و گردش، شرکت در کنسرت آنلاین، دانشگاه و مدرسه، توسعه بازی ها، خرید آنلاینو مالکیت اموال دیجیتالی اشاره کرد.

دنیای متاورس، دنیای آموزش است

متاورس

قاسم یزدان‌پناه، مشاور وزیر آموزش و پرورش هم که به صورت ویدئویی در این مراسم حضور داشت، گفت: سرعت تغییر و ظهور تکنولوژی در دانشگاه ها و مدرسه کند است و در خارج از این محدوده سرعت بسیار زیاد است و در همین راستا اگر دولت وارد نشود ما به عنوان بخش خصوصی وارد خواهیم شد.

یزدان‌پناه، بیان کرد: در متاورس معلمان و دانش آموزان به صورت آواتار وارد فضای آموزشی خواهند شد که این فضا ترکیبی از آموزش حضوری و غیر حضوری است.

وی، اشاره کرد: دنیای متاورس، دنیای آموزش است و در کشور ما نیز نگرانی هایی در ابعاد فرهنگی وجود دارد که با تنظیم گری های درست و به موقع می توان این نگرانی ها را برطرف نمود.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

عکاس: فریناز موسوی

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2022-02-20 11:40

دیدگاه‌ها

تصویر رضا شریفی
سلام، با توجه به نیاز روزافزون کشور به توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال، ایجاد متاورس ملی، متاورس بومی یا متاورس داخلی می‌تواند یک گام مهم در راستای این اهداف باشد. این متاورس‌ها به عنوان منابعی از دانش و تخصص در داخل کشور می‌توانند به توسعه صنایع مختلف کمک کرده و در عملکرد اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی داشته باشند. استفاده از متاورس‌های ملی به اجازه بهره‌برداری از دانش و تخصص داخلی در زمینه‌های مختلف می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به کاهش وابستگی به خارج از کشور شود و باعث افزایش تولید ملی و ایجاد شغل‌های جدید گردد. همچنین، افزایش توانمندی‌های تحقیقاتی و فناورانه در داخل کشور از طریق متاورس‌های ملی بهبود اقتصاد ملی را دنبال می‌کند. توسعه متاورس‌های بومی و داخلی نیز به تقویت سرمایه انسانی کشور کمک می‌کند. آموزش و پرورش متخصصان محلی در زمینه‌های کلیدی توسعه، از جمله فناوری اطلاعات، صنعت، بهداشت و درمان و کشاورزی، از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به افزایش توانمندی‌های ملی در زمینه متاورس‌ها، کشور می‌تواند بهبود و توسعه اقتصادی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. از این رو، تمرکز بر توسعه متاورس‌های ملی و ارتقاء سطح دانش و تخصص در داخل کشور باید از اولویت‌های سیاست‌های علمی و صنعتی باشد. با توجه به توانمندی‌های متاورس‌های ملی و بومی، از آنها می‌توان به عنوان موتورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد. این تدابیر نه تنها به تقویت اقتصاد کشور کمک می‌کنند بلکه از ایجاد اشتغال نیز حمایت می‌کنند. در نتیجه، تدابیر برای توسعه متاورس‌های ملی و بومی نه تنها به تعالی دانش و فناوری در داخل کشور کمک می‌کنند بلکه به توسعه اقتصادی و اشتغال نیز بسیار کمک می‌نمایند. این اقدامات می‌توانند به توسعه کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم ارتقا بخشند.
ارسال شده توسط رضا شریفی در 28 مهر 02 - 11:08
تصویر زینب نوبخت
تشکر از تلاش‌های ممکن شما در انتشار محتوا. لطفاً در انتهای هر مقاله از ما خواسته شود که در خصوص متاورس رنگ یا متاورس ملی هم محتوایی را منتشر کنیم.
ارسال شده توسط زینب نوبخت در 18 مهر 02 - 00:37
تصویر کارشناس
ضمن سلام بایستی به عرض دوستانی که در اجلاس موضوع متاورس نظرات و دیدگاه هایشان ابراز نمودند عرض کنم هر کس که ادعا دارد و فکر می کنید می تواند در مقابل متاورس قد علم نماید و یا تحت کنترل درآورد عبس و بیهوده اندیشیده است و زهی خیال باطل... پس به چیز های دیگر بیاندیشند و خودشان را خسته نکنند.. متشکر
ارسال شده توسط کارشناس در 20 اسفند 00 - 00:09

افزودن دیدگاه جدید