کد مطلب: 

264563

آزمایشگاه امنیت سایبری سامانه‌های کنترل نیروگاهی افتتاح شد

عملکرد قابل اطمینان بخش تولید به عنوان اولین حلقه زنجیره تامین برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مغز متفکر فرایند تولید برق در نیروگاه‌ها، سامانه‌های اتوماسیون و کنترل هستند و مباحث امنیت سایبری در این سامانه‌ها دارای اهمیت فراوانی است.
 نیروگاه

به گزارش سیتنا به نقل از پاون، آزمایشگاه‌های "امنیت سایبری سامانه‌های کنترل نیروگاهی" و "تست عملکردی شیرهای کنترلی" با حضور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی افتتاح شد.

عملکرد قابل اطمینان بخش تولید به عنوان اولین حلقه زنجیره تامین برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مغز متفکر فرایند تولید برق در نیروگاه‌ها، سامانه‌های اتوماسیون و کنترل هستند و مباحث امنیت سایبری در این سامانه‌ها دارای اهمیت فراوانی است.

بدین منظور فرایند و سامانه‌های کنترل نیروگاهی به صورت فیزیکی در فضای آزمایشگاهی پژوهشگاه نیرو پیاده‌سازی شده است که اجرای این پایلوت بستری برای انجام تست‌های نفوذ امنیتی و شناسایی آسیب‌پذیرهای امنیتی سامانه‌های کنترل نیروگاهی و همچنین اجرای راه‌کارهای امن‌سازی و بررسی اثر آن‌ها بر روی عملکرد سامانه فراهم ساخته است.

انجام تست نفوذ و حملات سایبری به منظور استخراج آسیب‌پذیرهای امنیتی روی پایلوت مشابه شرایط واقعی، بررسی عملکرد تجهیزات و کنترل‌های امنیتی از جهت کارآمد بودن آن‌ها در ارتقای امنیت، طراحی و پیاده‌سازی متدولوژی مدیریت مخاطرات امنیتی، بررسی عملکرد تجهیزات و کنترل‌های امنیتی از نظر عدم اختلال در فرایندهای اصلی نیروگاهی آموزش پرسنل و ارتقای آگاهی مدیران در خصوص پیامدهای آسیب‌پذیری و حملات سایبری از جمله اهداف اجرای این طرح است.

همچنین پیاده‌سازی شبیه‌ساز فرایند و بخش تولید برق در نیروگاه به صورت فیزیکی، استفاده از PLCهای برند زیمنس، معماری DCS مبتنی بر ساختار Server/Client زیمنس، بکارگیری سوئیچ/روتر و کارت‌های شبکه با قابلیت‌های امنیتی، پیاده HMI محلی و Remote، پیاده‌سازی لوپ کنترل دما، فشار، دبی، سطح و دور توربین و ژنراتور و قابلیت ادغام با شبیه‌سازهای نرم‌افزاری به صورت HW in the loop جهت شبیه‌سازی انواع فرایندها از ویژگی‌های پایلوت پیاده‌سازی شده است.

آزمایشگاه تست عملکردی شیرهای کنترلی نیز به منظور استخراج منحنی عملکردهای شیرهای کنترلی، تست عملکرد شیرهای کنترلی از سایز یک تا هشت اینچ، محاسبه ضریب جریان شیر کنترلی CV، امکان بررسی و تشخیص کاویتاسیون در شیرها، امکان انجام تست پرتابل در محل نصب شیر، ارائه مشاوره در خصوص انتخاب و طراحی شیرهای کنترلی و تست عملکرد شیرهای کنترلی با کلاس فشاری ANSI300 الی ANSI2500 آغاز به کرده است.
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته خدمات این آزمایشگاه به صنایع برق، نفت، پتروشیمی و سازندگان شیرهای کنترلی قابل ارائه خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-12-22 13:53

افزودن دیدگاه جدید