کد مطلب: 

264336

رئیس اتحادیه مخابرات: ایراد اساسی طرح صیانت، نحوه برخورد و تعامل یک‌سویه با ذینفعان است

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: ایراد اساسی طرح صیانت، رویکرد و روح موجود در این طرح و نحوه برخورد و تعامل یک سویه با ذینفعان است که انتظار می‌رود مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد. بدیهی است که این رویکرد جز نارضایتی و بی‌اعتمادی بیش از پیش فعالان اقتصادی، نابودی کسب وکارهای کوچک و تحت شعاع قرار گرفتن سایر کسب و کارها و در نهایت فرار نخبگان، استارت‌آپ‌ها و جوانان مستعد کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت.
رئیس اتحادیه مخابرات: ایراد اساسی طرح صیانت، نحوه برخورد و تعامل یک‌سویه با ذینفعان است

به گزارش سیتنا، به دنبال برگزاری نشستی پیرامون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و‌ خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که با حضور نمایندگان تعدادی از تشکل‌های بخش خصوصی حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و دکتر رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در مجلس در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، داوود ادیب، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران از حاضران در این جلسه، پیشنهادهای این تشکل به منظور اصلاح طرح را در قالب نامه‌ای خطاب به صادق ستاری‌فر، مدیرکل محترم دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد که به شرح ذیل است

جناب آقای مهندس صادق ستاری‌فر
مدیرکل محترم دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

با سلام و عرض ادب

احتراما ضمن تشکر از دعوت اتحادیه صنعت مخابرات ایران در نشست 1400/09/23 پیرامون بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و‌ خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که از سوی کمیسیون مشترک به مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای بررسی بیشتر و اخذ پیشنهادهای ذینفعان ارسال شده است، بدینوسیله موارد مد نظر این اتحادیه به شرح ذیل تقدیم حضور می‌گردد:

1- دغدغه‌های مشترک تشکل های تخصصی صنعت ICT کشور، بنگاه های اقتصادی و فعالان این حوزه ، در خصوص طرح صیانت، در شرایط کنونی کشور و در برهه ای از زمان، که مسائلی مانند بیمه، مالیات، قراردادهای یک طرفه با سازمان های دولتی و شرایط اقتصادی نامطلوب و از طرفی رکود کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا که گریبان بسیاری از  مردم و فعالان اقتصادی را در تمامی کسب و کارها گرفته است، دغدغه به حقی بوده و اطمینان داریم که با اجرای غیر کارشناسی و عجولانه این طرح، بخش بزرگی از اقتصاد کشور را در وهله اول در حوزه حیاتی صنعت ICT و سپس در سایر حوزه ها، آسیب پذیر نموده و تاثیرات نامطلوبی را بر تمامی اکوسیستم های اقتصادی همه صنایع  به جای بگذارد.  
2- در کنار چالش های بزرگی که در کشور با عنوان وابستگی به تجهیزات خارجی در زیرساخت های حیاتی کشور مطرح است، موضوع و چالش اصلی مهمتر، بی توجهی دولتمردان البته جز بخش کوچکی از بخش های حمایتی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت، به توانمندی صنایع و شرکت های دانش بنیان ایرانی و عدم خرید تجهیزات سخت افزاری داخلی با فناوری های مشابه محصولات خارجی و همچنین عدم توسعه بسترهای مبتنی بر نرم افزار مورد نیاز از منابع داخلی برای شبکه های حیاتی و حساس سازمان ها می باشد که پیش تر از آن که نگران هجمه های خارجی باشیم باید فکری به حال این گونه بی توجهی ها و تظاهر به حمایت های نمایشی کنیم. البته نقش بی بدیل سازمان پدافند غیرعامل و مرکز مدیریت راهبردی افتا در حمایت از شرکت های فناور داخلی غیر قابل انکار می باشد.  
3- جلوگیری از بی بند و باری و نابسامانی های شبکه های مجازی، قانون گذاری در حوزه های حکمرانی، ایجاد یک شبکه امن و پایدار ، ممانعت از حضور شرکت های خارجی در نگهداری و توسعه زیر ساخت های حیاتی و حساس  و ساماندهی فضای مجازی جزو بدیهیات، ارکان و اصول پدافند و شرط پایداری حکومت ها و حفظ کرامات اخلاقی هر جامعه بوده و الزام این موضوع مورد قبول بخش بزرگی از جامعه ایرانی می باشد که  طبیعتا ما هم جزو آن گروه اکثریت می باشیم، ولیکن بدیهی است که در صورت نگاه پلیسی به این موضوع و خودی و ناخودی دانستن مردم در این تصمیم گیری بزرگ، منجر به حذف سرمایه بزرگی از کشور خواهیم شد که تبعات امنیتی آن به مراتب بیشتر و بزرگتر از عدم اجرای طرح خواهد بود.
4- آن چیزی که در طرح صیانت مورد ایراد و انتقاد اساسی قرار گرفته است و یا می گیرد، ماده یا بند های خاصی از  از این طرح نیست و به نظر می رسد که در صورتی که این طرح قبل از آماده شدن، مورد مشورت تشکل های خصوصی و ذینفعان مرتبط قرارمی گرفت این چنین مورد نقد و اعتراض وافع نمی شد. امروز پس از گذشت چند ماه از مطرح شدن طرح ، هیچ نسخه به روز شده ای از طرح در دسترس تشکل ها قرار نگرفته است و شاید دلیل عدم حضور برخی از تشکل ها در جلسه ای که به منظور بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و‌ خدمات پایه کاربردی فضای مجازی جهت اخذ پیشنهادهای ذینفعان در مرکز پژوهشهای مجلس تشکیل گردیده است. این نامه تذکری است به عدم وجود نسخه ای از این سند جهت بررسی و ارایه پیشنهاد که  اعتراضی به حق می باشد. ایراد اساسی طرح ، رویکرد و روح موجود در این طرح و همچنین نحوه برخورد و تعامل یک سویه با ذینفعان است که انتظار می رود مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد. بدیهی است که این رویکرد جز نارضایتی و بی‌اعتمادی بیش از پیش فعالان اقتصادی، نابودی کسب وکارهای کوچک و تحت شعاع قرار گرفتن سایر کسب و کارها و در نهایت فرار نخبگان، استارت آپ ها و جوانان مستعد کشور نتیجه‌ای خواهد شد.
5- برخی از کشورها و علی الخصوص کشورهای مغرض این موضوع را به خوبی درک‌ نموده اند که یکی از اصلی ترین راه های از بین بردن بدون جنگ نظامی کشورها نابودی سرمایه های اجتماعی آن کشور می باشد.
برخی از کشورها در جدیدترین اقدامات خود‌ در جهت جذب نیروهای متخصص ، ویزای طلایی بلند مدت را تصویب نموده اند و ‌این ویزا را به دو‌ صورت ۵ ساله و ۱۰ ساله صادر می نمایند و به دانشمندان و‌ دانشجویان‌ نخبه، سرمایه گذاران و کارفرمایان اجازه اقامت را در آن کشورها می دهند. تشدید این فراخوان ها و‌ دادن رنگ و‌ لعاب به این اقدام ها آیا تصادفی می باشد؟ اقدام دولت امارات اگر چه در ظاهر به منظور جذب متخصصین و استعدادهای طلایی و پرورش آن‌ها می‌باشد و جزو اهداف از پیش برنامه ریزی شده و بلندمدت این کشور به حساب می آید ولیکن در صورت تداوم و فرار مغزها می تواند اثرات مخربی را در کشورمان چه در ابعاد دانشی و چه ابعاد امنیتی از خود به  به جای بگذارد.
6- همه ما می دانیم سندی وجود دارد که در سال 2015  در حوزه ورود به حوزه نخبگان  توسط برخی از کشورهای متخاصم منتشر گردیده است. در این سند به این موضوع اشاره شده است که «ما در حال به دست گرفتن ابتکار عمل برای ایجاد روابط با جوانان جهان، شناسایی رهبران آینده در دولت، کسب و کار و جامعه مدنی، اتصال آنها به یکدیگر و مهارتهای مورد نیازشان برای رشد کردن هستیم». آیا اقداماتی که ما سهوا در راستای فرار نخبگان انجام می دهیم نمی تواند همسویی با این سند را به ارمغان بیاورد.
7- متاسفانه در هیچ زمانی،  حمایت واقعی از شرکت های دانش بنیان داخلی جهت خرید کالاها یا خدمات آن ها جهت میل به درصد قابل قبولی از خودکفایی صورت نگرفته است و در این  مورد بیش از عمل شعار داده ایم و به دروغ خود را با نام گذاری های حاکمیت هم دل و هم راه وانمود ساخته ایم. در  حوزه واردات، در خصوص تجهیزات فاقد نمونه مشابه داخلی سخت گیری نموده و جلوی واردات را گرفته ایم و چرخه تکمیلی کسب و کارهای داخلی را متوقف و  فلج ساخته ایم  و با نظرات سلیقه ای با ممنوعیت ترخیص این کالاها، فعالان اقتصادی را با ضرر و زیان بسیاری روبرو نموده و در جای دیگر با وجود ده ها تولید کننده داخلی و با عمق دانش بالا ، اجازه ورود به تجهیزات خارجی داده و ممنوعیت واردات کالاهای خارجی دارای نمونه مشابه داخلی را نادیده گرفته ایم.
8- یکی از سوالات مهمی که در ارتباط با این طرح مطرح است و جای تامل دارد نحوه مقابله با فیلترشکن‌ها و یا تجهیزات جدید ماهواره ای است که توسط برخی از شرکت های خارجی ادعا شده است که می تواند این طرح را بی‌اثر سازد. آیا این موضوع کاسبان جدیدی را به همراه نخواهد داشت که پیش از سلامت جامعه، منافع اقتصادی خودشان، برایشان اهمیت داشته باشد؟
9- ادعای این موضوع که مطرح شده است تمامی و یا مجموعه بزرگی از بخش خصوصی موافق طرح صیانت از فضای مجازی می باشد، ادعای درستی نمی باشد و به نظر می رسد که حضور  نمایندگان بخش خصوصی در جلسات مرتبط با این طرح ، موضوعی فرمالیته و در جهت آرام نمودن اذهان عمومی باشد. آن چنان که در برخی جلسات شنیده شده است ، این تصمیمات نیازی به اعمال نظر بخش خصوصی و تشکل ها نخواهد داشت و لازم الجرا خواهد بود.  
10- این تصمیم اگر بدون در نظر گرفتن منافع حداکثری گرفته شود به همان اندازه می تواند مخرب باشد که تاخیر در سیاست گذاری های کلان توسعه ، عدم خودکفایی در تکنولوژی  های نوظهور و عدم توسعه شبکه های نسل جدید می تواند ضرر و زیان غیر قابل جبران را برای ما به وجود آورد. ایجاد عقب افتادگی در بخش ارتباطات و فن آوری اطلاعات یعنی سقوط شاخص هایمان در رتبه جهانی IDI و همچنین عقب نشینی در شاخص های بین المللی NRI، لازم است این موضوع به عنوان یک مساله استراتژیک و حاکمیتی مورد نظر قرار گیرد تا خدای نکرده تبعات ناگواری را تجربه ننماییم.
11- همان طور که باور قلبی همه فعالان اقتصادی کشور می باشد و دغدغه وزیر ارتباطات در برنامه های 8 گانه پیشنهادی نیز بوده است، «حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات» موارد مرتبط با  وابستگی شدید کشور به محصولات سخت افزاری و نرم افزاری خارجی ، آسیب پذیری زیرساختهای حساس و حیاتی کشور و وجود انگیزه های قوی و برنامه ریزی مستمر برای از  کار انداختن این زیر ساخت ها ، وجود تجهیزات ساخت آمریکا و حتی اسرائیل در شبکه های اصلی ارتباطی عمومی و اختصاصی و عدم توفیق محصولات و خدمات داخلی در کسب رضایت و اعتماد فراگیر کاربران ، ضعف در قوانین و مقررات به منظور التزام به ارتقاء امنیت زیرساخت های فاوا دلایل متعددی وجود دارد که اصلی ترین دلایل این چالش ها عدم باور قلبی باطنی و نه ظاهری به متخصصان داخلی می باشد که معمولا در انتخاب مشاور و تامین کننده کالا ها غالبا ترجیح به استفاده از تامین کننده های خارجی به داخلی می باشد. این مشکلات با طرح صیانت حل نمی‌گردد و باید پیش از مطرح نمودن این طرح یک عارضه یابی اصولی از فضای کسب و کار کشور به دست آورد و سپس نسبت به درمان آن پرداخت.

در پایان خاطر نشان است که این اتحادیه و سایر تشکل های مرتبط ،  با راهبردهای اعلام شده توسط حاکمیت و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همسو بوده و اطمینان دارند که با تصمیمات مناسب و غیرعجولانه و کارشناسی شده ، ارتقای توان داخلی و کاهش وابستگی به خارج از کشور، بومی سازی فناوری، خدمات و تجهیزات مورد نیاز کشور با استفاده از زیست بوم شرکت های دانش بنیان داخلی میسر بوده و می‌تواند نگرانی های دولتمردان  را به حداقل برساند.

داوود ادیب
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2021-12-14 14:55

افزودن دیدگاه جدید