کد مطلب: 

264106

برگزاری همایش آشنایی با امضای الکترونیکی مبتنی بر کلید عمومی و خصوصی

همایش آشنایی با امضای الکترونیکی مبتنی بر کلید عمومی و خصوصی با حضور نمایندگان دستگاه ­های اجرایی و همچنین بخش خصوصی فعال در حوزه امضای الکترونیکی، در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) برگزار شد.
امضای الکترونیکی

به گزارش سیتنا، همایش آشنایی با امضای الکترونیکی مبتنی بر کلید عمومی و خصوصی به منظور آشنایی دستگاه های اجرایی با مفاهیم و موضوعات حوزه امضای الکترونیکی و تسریع در اجرای مصوبات ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور، با حضور نمایندگان دستگاه­ های اجرایی نظیر سازمان غذا و دارو، بیمه مرکزی ج.ا.ا، گمرک ج.ا.ا، سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و نیروی انتظامی و همچنین بخش خصوصی فعال در حوزه امضای الکترونیکی در روز دوشنبه پانزدهم آذرماه توسط این مرکز به ­عنوان متولی زیرساخت کلید عمومی و توسعه به ­کارگیری خدمات امضای الکترونیکی در کشور برگزار شد.

در ابتدای همایش، مهندس رضا جوادی نیا، معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا، با تشریح ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس جمهور از منظر زیرساخت کلید عمومی، به معرفی این زیرساخت و مفاهیم آن پرداخت. در همین راستا در بخش اول به تشریح پشتوانه ­های قانونی استفاده از امضای الکترونیکی در کشور پرداخته و در ادامه ضمن تشریح ساختار زیرساخت کلید عمومی در کشور به تشریح اجزای این ساختار و جایگاه و ارتباطات بین این اجزا پرداخت و فرآیندهای جاری در سطوح مختلف زیرساخت کلید عمومی را به اختصار تشریح کرد.

امضای الکترونیکی

وی یادآور شد که در کنار مرکز ریشه کشور، برخی از دستگاه های اجرایی به صورت موازی اقدام به راه اندازی مرکز صدور گواهی از نوع ریشه برای خود نموده اند که با توجه به اینکه گواهی های صادره توسط این دستگاه ها بدون اخذ مجوز از شورای سیاستگذاری بوده، دارای وجاهت قانونی نبوده و چنانچه در صورت استفاده دچار چالش ‌های قانونی و دعوای حقوقی شوند، این گواهی ‌ها غیر قابل استناد در محاکم قضایی کشور می باشند.

در ادامه جوادی­ نیا ضمن تشریح روش ­های مختلف تجهیز سامانه ­ها به قابلیت به­ کارگیری گواهی الکترونیکی و بیان ویژگی ­های هر روش پرداخته و مراحل تجهیز هر سامانه به قابلیت به کارگیری امضای الکترونیکی را تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد که انتخاب روش تجهیز سامانه کاملاً به ماهیت سامانه و فرآیندهای مرتبط با آن بستگی داشته و نمی­ توان از یک روش یکسان برای تجهیز همه سامانه­ ها استفاده نمود.

جوادی نیا به برخی اقدامات انجام شده در راستای توسعه به ­کارگیری امضای الکترونیکی در کشور و همچنین معرفی برخی سامانه­ هایی که در حال حاضر قابلیت استفاده از امضای الکترونیکی در آنها ایجاد شده از جمله سامانه جامع تجارت، سامانه تدارکات الکترونیک دولت، سامانه بارنامه برخط، سامانه سفته و برات الکترونیکی، اشاره کرد.

در بخش دوم همایش، شیری، مدیر سامانه تجارت خارجی سامانه جامع تجارت ایران و شیرازی، رئیس گروه نرم ­افزار سازمان راهداری نیز به ارائه تجربیات موفق خود در زمینه به کارگیری امضای الکترونیکی در فرآیندهای سامانه­ های خود پرداختند.

در ادامه، نمایندگانی از بخش خصوصی فعال در حوزه امضای الکترونیکی مشتمل بر پنج شرکت، به تشریح توانمندی های خود پرداختند.

برای دانلود ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور در خصوص به کارگیری امضای الکترونیکی اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2021-12-07 12:04

افزودن دیدگاه جدید