کد مطلب: 

263501

ضربه بزرگ به توسعه زیرساخت‌های شرکت مخابرات با ثابت ماندن تعرفه‌ها در سنوات گذشته

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: اگر توسعه مد نظرحاکمیت بر اساس اسناد بالادستی، در شرکت مخابرات ایران به عنوان مشتری انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی در کشوربه جهت مشکلات نقدینگی شرکت مخابرات ایران صورت نپذیرد این مشکلات از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت‌های فناور و تولید کننده داخلی محصولات مرتبط و همچنین شرکت‌های حوزه خدمات فنی و مهندسی مخابراتی سرایت کرده و تمامی اکوسیستم های مرتبط را با چالش و بحران‌های اساسی روبرو خواهد ساخت.
اسماعیل ثنایی

به گزارش سیتنا، دکتر اسماعیل ثنایی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در یادداشت ماه شماره 74 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

ما در قرون گذشته می بینیم که وظایف اکثر دولت ها، ایجاد شبکه‌های گسترده تولید، انتقال و توزیع در حوزه آب و برق بوده و بعدها ایجاد بسترهایی از طریق دکل‌ها و بعضاً کانال های زیرزمینی برای نصب کابل‌های مخابراتی، سیستم تلگراف و نهایتا تلفن از ضروریات زیرساختی در جامعه بشری قرار گرفته است.

به دلیل رشد بسیار سریع در حوزه تلفن دیجیتال و شبکه های مبتنی بر IP و به دنبال آن ، رشد انفجاری اینترنت در جهان، زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی به لحاظ نیاز روزافزون به پهنای باند بیشتر، از جمله مهمترین عوامل رشد سیاسی و اقتصادی هر جامعه‌ای به خصوص در سال های اخیر گردیده است.

هیچ شکی نیست که پدیده ارتباطات ماهواره‌ای و به دنبال آن شبکه‌های گسترده موبایل، فارغ از ایجاد قابلیت و امکان ارتباط صوتی درحال حرکت در پهنه گسترده هر کشور، در نسل‌های بعدی خود به خصوص از نسل سه به بعد، به کمک ارائه اینترنت به کاربران از طریق تلفن های همراه گردید و اصولاً برخی از کاربردهای نوین که هنوز به منصه ظهور در جهان نرسیده است بدون برخورداری از شبکه 5G، قابل پیاده سازی نیست که از آن جمله می توان به بسیاری از کاربردها در زمینه IoT و یا خودروهای خودران اشاره نمود.

علیرغم موضوعات مطروحه،  بدیهی است که نقش شبکه تلفن ثابت و ارتباطات نوعاً زمینی در ایجاد پهن باند های بسیار گسترده و ضروری و به عبارتی Broadband  و نصب و اتصال فیبرنوری به سازمان‌ها و به خصوص منازل در قالب FTTX امری غیرقابل جایگزین است و متاسفانه وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران از برنامه‌های توسعه  خود عقب بوده و کوتاهی های غیرقابل جبرانی در این رابطه در دولت های پیشین انجام گرفته است.

تشکیل یک کنسرسیوم و سپس تعریف ماموریت برای شرکت ایرانیان نت که وزارت ارتباطات نیز در آن سهم دارد و ماموریت آن ایجاد شبکه FTTH در ۵ سال اول خود بود است، می بینیم که امری ناموفق بوده و به جز ایجاد شبکه ای محدود در شهرستان کرج، اتفاق دیگری نیافتاده است.

در سال 2016 در سمینار Broadband که در پاریس برگزار شد، از نزدیک شاهد سخنرانی وزیر ارتباطات استرالیا بودم که عنوان نمودند «ایجاد شبکه گسترده فیبر نوری همانند ایجاد شبکه آب، برق و تلفن ثابت گذشته، وظیفه دولت است و لذا رقم بالایی حدود ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این خصوص شده است» این موضوع در سایر کشورها همچنین می باشد و دولت های کشورهای مختلف در این خصوص سرمایه گذاری های قابل ملاحظه ای را انجام داده اند.

بدیهی است که یکی از سیاست‌ها و استراتژی های اصلی شرکت مخابرات ایران، می‌بایست ایجاد شبکه گسترده FTTH در کشور باشد که انجام این کار به بودجه لازم و البته تدبیر و همت کافی نیاز داشته و دارد ، اما در شرایطی که شرکت مخابرات ایران دچار مشکلات اداره روزمرگی خود بوده و از تراز مالی مناسبی برخوردار نیست، نمی‌تواند در این حوزه بسیار استراتژیک و خیلی از سرفصل‌های مهم دیگر سرمایه‌گذاری کرده باشد. به نظر ما دلیل اصلی عدم رشد شرکت مخابرات و عقب ماندن از بسیاری از شاخص‌های رشد، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بوده است.

از طرف دیگر آشکار است که با ثابت نگه داشتن اکثر تعرفه‌های مخابراتی در سنوات گذشته، ضربه بزرگی به نگهداری شبکه موجود و توسعه زیرساخت‌های شرکت مخابرات وارد شده است. این عقب‌ماندگی در سیستم های جاری و جایگزین نکردن زیرساخت های قدیمی با فناوری‌های جدید، نفس شرکت مخابرات را به طور کامل گرفته و مهمتر از آن امکان ورود به نیازهای حیاتی همانند پهن‌باند یا همان Broadband  و بسیاری از فناوری های دیگر یا حاصل نشده و یا به صورت کاملاً محدود انجام گرفته است.

در نهایت می توان به این جمع بندی رسید که با توجه به تورم های کشوری و همچنین افزایش نرخ ارزهای خارجی که می تواند خرید مواد اولیه تولید کنندگان  یا تامین کنندگان تجهیزات مخابراتی را تحت شعاع خود قرار دهد، افزایش منطقی نرخ تعرفه های مخابراتی، امری اجتناب ناپذیر است و اگر توسعه مد نظرحاکمیت بر اساس اسناد بالادستی، در شرکت مخابرات ایران به عنوان مشتری انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی در کشوربه جهت مشکلات نقدینگی شرکت مخابرات ایران صورت نپذیرد این مشکلات از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت‌های فناور و تولید کننده داخلی محصولات مرتبط و همچنین شرکت‌های حوزه خدمات فنی و مهندسی مخابراتی سرایت کرده و تمامی اکوسیستم های مرتبط را با چالش و  بحران‌های اساسی روبرو خواهد ساخت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (2 رای)
سیتنا 3
2021-11-17 12:04

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
غارتگران بیت المال به زیر ساخت های شرکت مخابرات در طول 12 سال گذشته خسارت های سنگینی وارد کرده بطور خلاصه همه درامد های شرکت مخابرات را برداشت و سرمایه گذاری را کند کرده اند که هیج نگهداری را هم رها کرده اند و نیز از پس دادن ودیعه مشترکین خو دداری کرده اند و بدهی به بار آورده اند . املام مخابرات را فروحته و پول آن را به جیب زده اند . با اعمال تعرفه های غیر قانونی در قبوض مشترکین ملت را سرکیسه کرده اند . درنگهداری از تجهیزات به بهانه صرفه جوئی تعلل کرده اند و در نهایت کارهای عقب افتاده جمع شده واکنون هم تورم به این مشکل دامن زده است و مشکلات درمان ناپذیر کشته است . علت این وضعیت تعرفه نیست بلکه مدیریت غلط و سو استفاده ها بوده و بفرض چند برابر کردن تعرفه ها باز هم مشکل حل نخواهد شد چون غارتگران حریص تر و باج گیران از مدیران مخابرات هم گستاخ تر شده و سهم بیشتری مطالبه میکنند و آنچه عملی خواهد شد سرکیسه مشترکین بینوا و بی پناه است . پس چه بهتر که تعرفه ها افزایش نیابد تا غارتگران فرصت برداشت بیشتر پیدا نکنند . بامید اصلاح امور و رسوائی غرتگران و کوتاه شدن دست این عناصر از خزانه مخابرات .
ارسال شده توسط Anonymous در 27 آبان 00 - 06:41

افزودن دیدگاه جدید