کد مطلب: 

263265

تحقق ارتباطات بی‌حد و مرز توسط اینترنت اشیاء

ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال­ هاست با راه ‌اندازی کارگروه تخصصی اینترنت اشیا، ضمن بررسی و حمایت از طرح های حول این موضوع، سرعت محدوده این فناوری را مورد توجه قرار داده است.
اینترنت اشیاء

به گزارش سیتنا، اینترنت اشیاء یکی از محورهای توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق ایران هوشمند است. ایجاد زمینه ‌های لازم برای توسعه این فناوری می‌ تواند این فرآیند را توسعه ببخشد.

اینترنت اشیاء شبکه ‌ای از اشیاء فیزیکی تعبیه‌ شده با قطعات الکترونیکی، نرم‌‌افزار، سنسورها و اتصالات است تا آنها توسط تبادل اطلاعات با تولیدکننده، اپراتور و یا دستگاه‌ های دیگر، قادر به ارائه ارزش و خدمات بیش‌تر باشند.

به عبارت ساده تر، اینترنت اشیا به اشیاء و تجهیزات محیط پیرامون ‌ما که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط نرم‌افزارهای تلفن‌‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.

اینترنت اشیاء یکی از پایه‌ های اصلی انقلاب صنعتی چهارم است و به عنوان انقلابی در اینترنت به حساب می‌ آید که به دنبال آن مفاهیمی چون ارتباطات ماشین به ماشین، ارتباطات، بیگ دیتا، هوش مصنوعی و . . . به همدیگر نزدیک شده و حجم عمده ‌ای از محصولات هوشمند در ارتباط با یکدیگر به وجود خواهد آورد که بیشتر آنها بدون مداخله انسان و برای دستیابی به اهداف هوشمندسازی است.

اینترنت اشیاء استقبال قابل توجهی را به دنبال داشته زیرا ارتباط گسترده و انواع مختلفی از چالش ‌ها و موانع را شامل مقیاس ‌پذیری، امنیت، بیگ دیتا و نیازهایی مانند انرژی ارائه می‌ دهد.

امروزه محدود اینترنت اشیاء، وسعت بسیاری پیدا کرده است، به طوری که حجم وسیعی از زیرساخت ‌های مدیریت انرژی، اقدامات سلامت و مراقبت ‌های بهداشتی، سیستم‌ های خانگی، امور شهری و سیستم‌ های حمل ‌و نقل را دربر گرفته است.

اینترنت اشیاء با توانایی جاسازی سی ‌پی ‌یو و حافظه و منابع انرژی می‌ تواند تقریبا همه چیز را با استفاده از برنامه ‌ها به شبکه متصل کند.این سیستم‌ها وظیفه جمع ‌آوری اطلاعات، تنظیمات اکوسیستم ‌های طبیعی و حتی ساختمان ‌ها و کارخانه‌ ها را دارند.

با استفاده از این فرصت، مجموعه‌ ای از ارتباطات بی‌ حد و مرز در خانه، محل کار و سایر فضاهای شهری فراهم می ‌شود.

ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال­ هاست با راه ‌اندازی کارگروه تخصصی اینترنت اشیا، ضمن بررسی و حمایت از طرح های حول این موضوع، سرعت محدوده این فناوری را مورد توجه قرار داده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-11-10 13:21

افزودن دیدگاه جدید