کد مطلب: 

262479

ضرورت تداوم شفافیت در بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی

اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، بر تداوم شفافیت و عدم محدودسازی کاربران در فضای مجازی تاکید کرد.
حمایت از کاربران در فضای مجازی

به گزارش سیتنا، رضا تقی پورانوری رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی یکشنبه، 25 مهرماه در اولین نشست این کمیسیون با حضور دکترمحمدباقر قالیباف ضمن تبریک ایام آغاز امامت ولی عصر (عج)، گفت: از حضور اعضای کمیسیون مشترک و ریاست مجلس در این نشست که اولین و یا به تعبیری دومین جلسه این کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی است تشکر می کنم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از رأی مجلس برای ادامه بررسی طرح مذکور در کمیسیون مشترک با پیگیری هیات رئیسه مجلس ترکیب اعضا مشخص و به کمیسیون ها ارائه شد که مجموعا از 10 کمیسیون اعضای کمیسیون مشترک انتخاب شدند.

وی ادامه داد: از کمیسیون اقتصادی دو نفر، کمیسیون قضائی و حقوقی 3 نفر، برنامه، بودجه و محاسبات 2 نفر، صنایع و معادن 4 نفر، فرهنگی 4 نفر، آموزش و تحقیقات 2 نفر، اجتماعی یک نفر، جهش تولید 2 نفر، امنیت ملی و سیاست خارجی 3 نفر و شوراها 2 نفر در کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی حضور دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بعد از مشخص شدن اعضای کمیسیون مشترک اولین جلسه روز 18 مهرماه با حضور آقای نیکزاد تشکیل و هیات رئیسه انتخاب شدند.

زهره الهیان ضمن تشکر از حضور رئیس مجلس در نخستین نشست کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی عنوان کرد: عدم وجود قانون جامع در حوزه فضای مجازی حتی مسئله معیشت مردم را در این حوزه با مشکل مواجه کرده است و مردم نمی‌توانند پیگیر حقوق خود در فضای مجازی باشند.

نماینده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: اخیرا شاهد بودیم که اخلالگرانی در بازارهای مختلف در فضای مجازی حقوق مردم را پایمال می‌کنند ولی قانون نسبت به پیگیری حقوق آنها سکوت کرده است این در حالی است که در سایر کشورها به صورت جدی با این اخلالگران برخورد می‌شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی نشست‌های کمیسیون مشترک باید به صورت شفاف منعکس شود، تصریح کرد: امروز اولویت اصلی دولت مسائل اقتصادی است و ما باید زمینه را در این کمیسیون مشترک به نحوی قانونگذاری کنیم که مردم بتوانند در این فضا مطالبات خود را پیگیری کنند و دچار مشکل نیز نشوند.

ابراهیم رضائی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند این طرح در جهت تأمین منافع ملی و مصالح ملت ایران است، گفت: برای اینکه بتوانیم در تصویب این طرح به یک اجماع ملی برسیم، ضرورت داشت کمیسیون مشترک تشکیل دهیم تا با دعوت از فعالان بخش خصوصی و سایر حوزه‌ها این طرح مهم را در راستای احقاق حقوق مردم به تصویب برسانیم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد راه‌اندازی یک سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم در کمیسیون مشترک طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی را داد و عنوان کرد: چنانچه این سامانه راه‌اندازی شود با اطلاع‌رسانی دقیق مردم از روند کاری کمیسیون، هجمه‌ها علیه این طرح به پایان می‌رسد.

وی یادآور شد: من جزو نمایندگانی هستم که به صورت مداوم گزارش کار خود را به مردم ارائه می‌کنم اما اخیرا به دلیل انتشار تصویر سردار حاجی‌زاده و حاج قاسم سلیمانی در پیج اینستاگرامم، امکان لایو از من گرفته شد. باید به جایی برسیم که بتوانیم پلتفرم‌های داخلی را تقویت و از پلتفرم‌های خارجی نیز مطالبه داشته باشیم.

غلامرضا نوری قزلجه ضمن تشکر از رئیس مجلس به دلیل حضور در نخستین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: در نظر داریم تغییرات اساسی در طرحی که طراحان اولیه طرح تهیه کرده‌اند، ایجاد کنیم و موضوعاتی از قبیل محدودسازی و کاهش پهنای باند را کاملا از مدار بررسی‌های خود خارج خواهیم کرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس اظهار امیدواری کرد که سایر جلسات کمیسیون نیز به صورت شفاف و با حضور رسانه‌ها برگزار شود و گفت: دستگاه‌های دولتی در این طرح به هیچ عنوان نباید تضعیف شوند و باید در بررسی‌ این طرح به سمتی حرکت کنیم که به هیچ عنوان برای مردم ایجاد نگرانی نشود و همگان بتوانند در بستری امن از فضای مجازی استفاده کنند.

مهرداد گودرزوندچگینی با تأکید بر اینکه در این طرح به هیچ وجه دنبال مسدودسازی نیستیم، تصریح کرد: بلکه تقویت پلتفرم‌های داخلی و پیگیری حقوق مردم در این فضا را دنبال می‌کنیم.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه ما برای موفقیت به سه اصل پیش‌بینی پذیری، شفافیت در اطلاعات و اعتمادآفرینی نیازمند هسیتم، گفت: در این راستا باید از اقشار جامعه هدف دعوت کنیم تا همگان بتوانند نظرات خود را برای اعمال در این طرح ارائه کنند. پیشنهاد من تشکیل یک سامانه برای جذب نظرات کارشناسان است.

احمدحسین فلاحی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد در جلسات کمیسیون اطلاع‌رسانی به خوبی صورت گیرد، یادآور شد: در جریان بررسی این طرح باید از نظرات بخش خصوصی و صاحب نظران به خوبی استفاده شود چرا که در جریان تشکیل طرح جوانی جمعیت در کمیسیون مشترک مربوط به آن طرح، تجربیات بسیار خوبی به نمایندگان اضافه شد. همچنین ضرورت دارد زمان جلسات نیز به گونه‌ای در نظر گرفته شود که در آستانه فصل بررسی بودجه به مشکل برنخوریم.

حسین نوش آبادی ضمن تشکر از رئیس مجلس به دلیل حضور در جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی عنوان کرد: بیش از دو ماه از تصویب تشکیل کمیسیون مشترک می‌گذرد اما هنوز متن طرح در اختیار نمایندگان گذاشته نشده است.

نماینده مردم ورامین ، پیشوا و قرچک در مجلس با تأکید بر اینکه باید با شفافیت مصوبات این طرح را به سمع و نظر مردم برسانیم، گفت: هجمه‌ها علیه این طرح به دلیل نبود شفافیت صورت گرفت، باید به مردم گفت که ما به دنبال فضای سالم مجازی هستیم.

وی با بیان اینکه باید اذعان کرد که امروز هیچ ابزاری نمی‌تواند جایگزین فضای مجازی شود، گفت: در این طرح به دنبال سالم‌سازی فضای مجازی هستیم و مردم باید مطمئن شوند که به هیچ عنوان به دنبال جرم‌انگاری و محدودسازی نخواهیم بود.

احمد امیرآبادی فراهانی در ادامه این نشست، گفت: در ماده 161 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ترتیب رسیدگی به طرح ها و لوایح اصل 85 همانند ترتیب بررسی طرح ها در مجلس است و باید مواد اعلام و اعضا برای ارائه نظر مخالف و موافق ثبت نام کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیات رئیسه کمیسیون مشترک طرح را در اختیار نمایندگان قرار نداده است.

تقی پور رئیس کمیسیون در پاسخ به این تذکر، گفت: رسیدگی به مواد طرح مذکور براساس آئین نامه داخلی صورت می گیرد و تا روز سه شنبه طرح به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار داده می شود.

محمدتقی نقدعلی ضمن تشکر از ریاست مجلس برای حضور در اولین نشست کمیسیون مشترک، گفت: تجربه برگزاری یکصد جلسه کمیسیون جمعیت را داریم، پیشنهاد می کنم آقایان تقی پور و بانکی پور نشستی را با یکدیگر برگزار و برای تعیین روند بررسی طرح مذکور تبادل نظر کنند.

مهرداد ویس کرمی نیز در این جلسه، گفت: باید آئین نامه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی مورد توافق اعضا قرار بگیرد، بعد از تشکیل کمیسیون و قطعی شدن آئین نامه داخلی آن می توانیم مواد طرح را بررسی کنیم. در نشست ها باید نظرات به صورت موافق و مخالف شنیده شود.

گفتنی است در پایان این نشست احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهادی را در خصوص پایان دادن جلسه تا پیش از آئین نامه داخلی کمیسیون مشترک مطرح کرد و با موافقت اعضا و ریاست کمیسیون مشترک این نشست پایان یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-10-18 09:55

افزودن دیدگاه جدید