کد مطلب: 

260870

آشنایی با سامانه چکاوک بانک ملی ایران

بانک ملی ایران سامانه چکاوک را برای تمامی دارندگان چک ارائه داده است. این سامانه به افراد این فرصت را می دهد که به صورت مجازی و نه حقیقی به وصول برگه چک‌های موجود اقدام نمایند.
سامانه چکاوک بانک ملی ایران

به گزارش سیتنا، در نظام بانکداری، سابقا روال به این صورت بود که خدمات مرتبط با چک تنها به شیوه ی فیزیکی انجام می شد؛ به این معنا که اشخاص برای پرداخت وجوه مرقوم بر روی چک بایستی به بانک مراجعه می کردند.

اما با راه اندازی سامانه چکاوک بانک ملی ایران بنظر می رسد که این مشکل مرتفع شده باشد؛ چراکه سامانه چکاوک بانک ملی ایران به معنای راه اندازی سیستم انتقال تصویر چک بوده و شیوه های دستی مرسوم را رد می کند. در این مقاله از این سامانه و کارکرد آن بیشتر خواهیم گفت.

تاریخ راه اندازی سامانه چکاوک به آذر ماه سال 1393 باز می گردد و نحوه ی کارکرد آن بدین صورت است که در زمان وصول هر چک، شعبه ی مربوطه اصل چک را اسکن و با امضای دیجیتالی صاحب آن تطبیق می دهد.

در حقیقت شعبه‌ی تحویل گیرنده ی چک، اطلاعات مرتبط با آن از جمله نام ذینفع، شماره حساب و... را وارد سامانه چکاوک کرده و پس از اطمینان از صحت شرایط موجود، تصویر چک و سایر اطلاعات مورد نیاز را به بانک مقابل انتقال می دهد. شعبه ی پرداخت کننده نیز به واسطه ی سامانه چکاوک، اطلاعات را کنترل کرده و موجودی مشتری را بررسی می نماید. در صورت کافی بودن موجودی و همچنین صحت تمامی اطلاعات، چک وصول شده و مبلغ مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن، به حساب مشتری واریز خواهد شد. انجام این عملیات بدون بهره بردن از خدمات شرکت داده ورزی سداد غیر ممکن خواهد بود. در واقع پرداخت الکترونیکی سداد یا سامانه ی انتقال پول سداد این امکان را فراهم آورد تا افراد در کوتاه ترین زمان ممکن، دقیق ترین و مطمئن ترین تراکنش ها را انجام دهند و حتی از دور ترین نقاط بتوانند وجوه مورد نظرشان را به حساب یکدیگر واریز نمایند و تمام اینها با همت خدمات انفورماتیک مرتبط با بانک ملی ایران به انجام رسیده است.

آشنایی با سامانه چکاوک بانک ملی ایران

در صورت عدم کفایت موجودی چه اتفاقی رخ می دهد؟ لذا چنانکه موجودی طرف پرداخت کننده کافی نباشد این عدم کفایت در پرداخت در سامانه ثبت شده و برای فرد پرداخت کننده اخطاریه صادر می شود و وی ملزم می گردد تا موجودی را به حساب تزریق نماید چرا که در غیر اینصورت چک برگشت داده خواهد شد.

چرا چنین سامانه ای راه اندازی شد؟

پر واضح است که مبادلات مالی و نقل و انتقال پول یکی از مهم ترین عملیاتی است که هر روزه در حال انجام است. تمامی خرید و فروش ها به وجوه نقد نیازمندند. با این حال بعضی از این مبادلات در وجوه کلان به انجام می رسند و پرداخت نقدی آنها عملا امکان ناپذیر است. پس ما ناگزیر به استفاده از چک ها هستیم. روزانه برگه چک های زیادی برای انجام کارهای مختلف رد و بدل می شوند. ناگفته پیداست که تصور وصول تمامی آنها، آن هم بطور فیزیکی کمی سخت است. فکرش را بکنید که اگر بنا باشد برای وصول چک به بانک رویم، شاید لازم باشد که بانک ها بصورت 24 ساعته یا شبانه روز در حال خدمت رسانی باشند. چرا که حجم چک های موجود زیاد است و قطعا انجام چنین عملیاتی ترافیک کاری زیادی را ایجاد خواهد کرد. همچنین الزام به حضور فیزیکی در بانک، منجر به تجمع افراد در بانک ها و مجبور بودن آنها به ایستادن در صف های طولانی خواهد شد. پر واضح است که برای انجام این کار بهترین راه حل، راه اندازی سامانه های الکترونیک و انجام تراکنش های مبتنی بر آنها بصورت مجازی می باشد. سامانه چکاوک بانک ملی ایران در راستای انجام هر چه سریع تر خدمات مرتبط به چک، در طول این سالیان، خدمات زیادی را به مشتریان ارائه کرده است.

آشنایی با سامانه چکاوک بانک ملی ایران

سامانه چکاوک بانک ملی ایران و فواید آن

لازم به ذکر است که

_ بهره بردن از زیر ساخت های بالقوه الکترونیکی به منظور انجام عملیات مرتبط با چک،
_  ایجاد گشتن فرصتی استثنایی به منظور نظارت و بررسی هر چه دقیق تر بانک مرکزی بر روند تمامی پرداخت های مبتنی بر چک، 
_ شفاف سازی و ایجاد شدن فرصتی برای مباشرت به شیوه ی متمرکز،
_  امکان رهگیری, سریع تر از هر زمان دیگر،
_ ارائه ی خدمات به شیوه ای بهتر، مطمئن تر، سریع تر و دقیق تر به منظور جلب رضایت مشتریان و مراقبت بیشتر از سرمایه های مالی آنها، 
_ افزایش ضریب امنیت با بهره بردن از الگوریتم های مجازی و گواهی الکترونیک (آرم بانک مرکزی) 
_ و کاهش هزینه های مرتبط با وصول چک و... از دیگر نکات مثبتی هستند که توسط سامانه چکاوک بانک ملی ایران به انجام رسیده اند.

کلام آخر اینکه سامانه ی چکاوک بانک ملی ایران، با هدف تسهیل و تسریع تمامی خدمات مرتبط با جابه جایی پول، یکی از مهم ترین درگاه های سیستم پرداخت الکترونیکی در کشور به حساب می آید که در راستای مبادله ی پایاپای و وصول چک در حال ارائه ی بهترین خدمات به نظام بانک و سرمایه داری می باشد. همچنین چون چک یکی از مهمترین ابزار برای معامله های تجاری محسوب می شود، این سامانه میتواند با خدماتی که ارائه می دهد به استفاده کردن از این ابزار قدرت بیشتری داده و شرایط را برای امنیت بیشتر آن فراهم نماید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2021-09-06 12:37

افزودن دیدگاه جدید