کد مطلب: 

256601

بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ترکیه؛ بنیانگذار یک شرکت رمز ارز با ۲ میلیارد دلار سرمایه کاربران فرار کرد!

یک صرافی آنلاین در ترکیه با نام شرکت سرمایه‌گذاری رمزارز تدوکس با بیش از ۳۹۱ هزار کاربر و مجموع سرمایه‌های ۲ میلیارد دلاری کاربران، دسترسی کاربران به حساب‌هایشان را مسدود و مدیر این شرکت از ترکیه به آلبانی گریخت.
بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ترکیه؛ بنیانگذار یک شرکت رمز ارز با ۲ میلیارد دلار سرمایه کاربران فرار کرد!

به گزارش خبرنگار سیتنا از رسانه‌های بین‌المللی، فاروق فاتح، صاحب یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری رمز ارز ترکیه بود که اخیرا از این کشور فرار کرده است. هزاران نفر از کاربران این شرکت با طرح شکایتی خواستار رسیدگی به وضعیت پول‌های آنها و همچنین مدیر این شرکت شده‌اند.

پلیس ترکیه می‌گوید در این پرونده ۶۲ نفر در هشت شهر از جمله استانبول، جایی که شرکت تودکس در آنجا مستقر بوده را بازداشت کرده است.

فاروق در بیانیه‌ای از مکانی ناشناخته قول داده که سرمایه کاربرانش را به آنها باز گرداند و سپس برای رسیدگی به پرونده قضایی خود به ترکیه سفر خواهد کرد. گفته می‌شود که او بعد از فرار از ترکیه در آلبانی به سر می‌برد.

در حال حاضر تمام سایت‌های اینترنتی این شرکت از دسترس خارج شده و کاربران نمی‌توانند وارد حساب‌های کاربری خود شوند.

اوغوز اورن، وکیل مدافع هزاران شاکی شرکت سرمایه‌گذاری تدوکس از مراجع قانونی خواسته است تا اقدامات لازم برای استرداد این کلاهبردار به ترکیه را فراهم کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز تدوکس بیش از ۳۹۱ هزار کاربر دارد و مجموع سرمایه‌های کاربران این شرکت به حدود ۲ میلیارد دلار می‌رسد.

اوغوز ارون با اشاره به اینکه این بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ترکیه به شمار می‌رود، می‌افزاید: «ما متوجه شدیم حجم مبادله شده ماهانه در این صرافی آنلاین حدود ۱۲ میلیارد دلار است و تخمین زده می‌شود که حدود ۲ میلیارد دلار آن مفقود شده باشد.»

این شرکت اما با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده تدوکس به یک شرکت رمز ارز بزرگ جهانی پیوسته و طی چند روز آینده با پایان این روند، کاربران می‌توانند مجددا به حساب‌های خود دسترسی پیدا کنند. برخی از کاربران نگرانند که اعلامیه این شرکت در جهت خریدن وقت برای پایان دادن روند کلاهبرداری و دزدیدن سرمایه سرمایه‌گذاران در این وب‌سایت باشد.

عدم دسترسی کاربران به حساب‌های خود باعث شده تا در روزهای اخیر تشنج شدیدی در بازارهای رمز ارز ترکیه پدید آید.

صرافی ارز دیجیتال تودکس که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده صبح روز ۲ اردیبهشت بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی کلیه معاملات خود را متوقف کرد و سرمایه ۳۹۱ هزار فعال معامله‌گر در این سایت قبل شد.

ترکیه روز ۱۶ آوریل اعلام کرد که رمز ارزها و سایر سرمایه‌های دیجیتال، نمی‌توانند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای پرداخت هزینه کالاها مورد استفاده قرار گیرد. بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده بود که ارزهای دیجیتال در کنار خطرات امنیتی، هیچ ساز و کار نظراتی ندارند.

بعد از آن بود که فعالان حوزه ارزهای مجازی در ترکیه پیش‌بینی کرده بودند که ادامه فعالیت در این حوزه در ترکیه می‌تواند با دردسرهایی رو به رو شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 1
2021-04-24 13:12

افزودن دیدگاه جدید