کد مطلب: 

254793

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

هر‌چند امروزه بیشتر اپراتورهای مخابرات خدمات دیجیتال جدیدی را ارائه می‌دهند، اما برای افزایش درآمد و سودآوری پایدار تحت فشار قابل‌توجهی قرار دارند. مقررات، روندهای فناوری، افزایش رقبا، و تغییر سبک تقاضای مشتریان هم، اپراتورهای مخابرات را بر سر دوراهی قرار می‌دهد.
مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

دکتر جمشید قضاتی، نویسنده و تحلیگر حوزه مدیریت فناوری و کسب وکار (DBA) در مقاله‌‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار سیتنا قرار گرفته، نوشته است:

هر‌چند امروزه بیشتر اپراتورهای مخابرات خدمات دیجیتال جدیدی را ارائه می‌دهند، اما برای افزایش درآمد و سودآوری پایدار تحت فشار قابل‌توجهی قرار دارند. مقررات، روندهای فناوری، افزایش رقبا، و تغییر سبک تقاضای مشتریان هم، اپراتورهای مخابرات را بر سر دوراهی قرار می‌دهد.

صنعت مخابرات بسیار سرمایه‌بر است و بخش عمده‌ای از هزینه‌های سرمایه‌ای که ارائه‌‌دهندگان خدمات ارتباطی متحمل می‌شوند، مربوط به تجهیزات و تکنولوژی های جدید مخابرات است. سالانه، درصد قابل‌توجهی از هزینه‌های سرمایه‌ای به‌دلیل بهره‌برداری ناکارآمد ناشی از برنامه‌ریزی نامناسب از بین می‌رود. این امر، مدیریت دارایی ثابت را به مساله مالی مهمی تبدیل کرده است. اینترنت اشیاء و پیدایش فناوری‌هایی مانند بستر ابری یا کلود و 5G، قابلیت و پتانسیل مدیریت دارایی ثابت را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند.

اپراتورها باید مدیریت دارایی ثابت را به‌عنوان  محور محرک ابتکار‌عمل‌های تحول دیجیتالی در روال کار خود بگنجانند. اپلیکیشن‌های مدیریت دارایی ثابت، به کاربران این امکان را می‌دهند تا دارایی‌های خود را به روش کارآمدی توصیف و هدایت نمایند و این دیدگاه را در سامانه‌ها و سازمان‌ها به اشتراک بگذارند. این امر موجب دستیابی به بهره‌وری عملیاتی و افزایش حداکثری ارزش سامانه‌های فناوری و سرمایه‌گذاری‌ در زمینه خدمات می‌شود.

 اپراتورها، با پیاده‌سازی راه‌حل مدیریت دارایی ثابت با کیفیت بالا می‌توانند با فرایندهای کوتاه‌مدت و تاکتیکی، تصمیم‌گیری راهبردی را مرتفع سازند. همچنین، پیاده‌سازی مدیریت داراییِ خوب طراحی شده، حسابداری و عملیات مالی را دقیق تر و قابل‌سنجش‌تر می‌سازد. این امر، کیفیت تعاملات پیمانکاران و شرکا را بهینه‌سازی کرده و می‌تواند از دست دادن یا کاهش دارایی های شرکت‌ها را کاهش دهد.

در گزارش رسمی دولتی شرکت بین‌المللی داده، با پشتیبانی آیکانکتیوز (iconectiv’s)* چشم‌انداز تغییرات صنعت مخابرات، چالش‌هایی که اپراتورها با آن رو‌به‌رو می‌شوند و نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه بهینه‌سازی مدیریت دارایی ثابت بررسی شد. این امر، ویژگی‌ها و فواید کلیدی مدیریت دارایی ثابت را توصیف می‌کند، نقش آن را در تحول دیجیتالی بیان می‌کند و با هدف پیاده‌سازی موفق راه‌حل مدیریت دارایی ثابت راهنمای عملی را برای اپراتورها ارائه می‌کند. این تحقیق، راه‌حل آیکانکتیوز را برای الزامات مدیریت دارایی ثابت اپراتورهای مخابرات توضیح می‌دهد.

روش تحقیق  این گزارش

این تحقیق بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌عنوان بخشی از تحقیق مداوم شرکت بین‌المللی داده در بازارهای جهانی و خدمات مخابراتی و تشکیلات مدیریت دارایی در خاورمیانه و آفریقاست. تحقیق شرکت بین‌المللی داده شامل مصاحبه‌های دقیق و کامل با اپراتورهای مخابرات خاورمیانه و آفریقا و بررسی گسترده نیازمندی‌های ثانویه است. همچنین ما از نتایج تحقیقات همایش سازمان‌های صنعتی خاورمیانه و آفریقا در سال 2017، نهایت استفاده را برده‌ایم. هدف از این تحقیق، اطلاع از گرایشات، محرکات، موانع، فناوری‌ها، و چالش‌های مشتری مدیریت دارایی ثابت است. در عین‌حال، بیشتر این تحقیق در منطقه خاورمیانه و آفریقا انجام شده است و نتایج به‌طور کلی قابل‌اعمال برای ارائه‌دهندگان خدمات مخابرات در سطح جهانی است.

بررسی کلی وضعیت

پیشینه  شرکت بین‌المللی داده

صنعت جهانی مخابرات به‌سرعت در حال تحول است و بسیاری از اپراتورها به‌سمت تحول دیجیتالی گام برداشته‌اند تا به ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال تبدیل شوند. آن‌ها درصدد غلبه بر چالش‌های اصلی زیر هستند:

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

شکل 1- اپراتورهای مخابرات: بر سر دوراهی

منبع: شرکت بین‌المللی داده، 2018

 

رشد آهسته: بازار خدمات جهانی مخابرات با کاهش رشد روبه‌رو است. به‌نظر شرکت بین‌المللی داده، رشد پایین این بازار در پنج سال آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت. این مرکز پیش‌بینی می‌کند که سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات مخابراتی (داده ثابت، صدای ثابت، داده سیار، و صدای سیار) در خاورمیانه و آفریقا طی سال‌های 2022-2017 دارای نرخ رشد ترکیبی سالانه 1/9 درصد باشد و تا پایان سال 2022 در مجموع حدود 158 میلیارد دلار رشد داشته باشد. با این نرخ‌های پیش‌بینی‌شده مشخص می‌شود که سلسله عملکردهای گذشته به‌تنهایی برای تأمین انتظارات درآمد و سودآوری کافی نیستند.

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

شکل 2- کاهش درآمدهای خدمات سنتی

منبع: شرکت بین‌المللی داده، پایگاه داده خدمات مخابراتی جهان. 2H 2017  

 

کاهش کارایی: اکثر اپراتورهای مخابرات در تلاشند تا از سرمایه‌گذاری‌ در شبکه‌های خود کسب درآمد کنند و درآمدهای جدیدی ایجاد نمایند. هرچند آن‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای مقابله با کاهش میزان کارایی ‌هستند، اما در راهبردهای سرمایه‌گذاری خود در زمینه هزینه‌های سرمایه‌ای محتاط‌تر عمل می‌کنند.

مقررات/پیروی از قوانین: صنعت مخابرات نسبت به بسیاری از صنایع دیگر با مقررات عملیاتی و مالی محدودتری روبه‌رو است، و فهرست مقررات این صنعت دائماً درحال گسترش است. شبکه‌های مقررات، نوآوری و راه‌اندازی خدمات جدید را به‌طور فزاینده‌ای برای اپراتورها دشوار می‌سازند و انطباق جهانی با استانداردهای گزارش مالی بین‌المللی، فضای تفکیک و تمایز را کاهش می‌دهد. در این محیط، مدیریت دارایی ثابت برای حفظ و نگهداری از دارایی‌ها و افزایش کنترل بر استفاده و انتقال آن‌ها امری ضروری محسوب می‌شود.

جهش فناوری: پذیرش خدماتی از قبیل ویدئوی 4k و رشد فزاینده داده‌های سیار موجب افزایش ترافیک قابل‌توجهی در شبکه‌های اصلی شده است. تقاضا برای 5G و صدا در تکامل بلندمدت، اپراتورها را به تضمین عملکرد عملیاتی و ارائه خدمات کیفیت بالا به مشتری سوق می‌دهد. فناوری‌های جدید نیز موجب تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری‌های شبکه‌های آینده می‌شوند.

نوآوری در فناوری نیز با الگوهای جدید کسب و کار درحال جابجایی مرزهای بازار و هموارسازی مسیر شرکت‌ها برای ورود به بازار و راه‌اندازی خدمات جدید است. انتظار می رود که مجازی‌سازی شبکه،  بستر ابری یاکلود، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، و 5G اثر بی‌نظیری بر صنعت مخابرات داشته باشند. اپراتورها به قابلیت‌های مدیریت کارآمد دارایی ثابت نیاز دارند تا از سرمایه‌گذاری‌های کلان آینده درجهت پیاده‌سازی این فناوری‌ها و بهره‌وری بیشتر استفاده کنند.

رقابت/تغییرات در فناوری: اپراتورهای مخابرات درحال حاضر رقابت شدید با شرکت‌های قدیمی مانند ارائه‌دهندگان کابل و اپراتورهای شبکه مجازی موبایل را تجربه می‌کنند و همچنین با چالش‌هایی از طرف تازه‌واردان سطح بالا از قبیل واتساپ و اسکایپ نیز روبرو هستند. این اپلیکیشن‌ها ترافیک را به‌سوی خود هدایت کرده‌اند.

تحول و تغییر در تقاضا و رفتار مشتری: مشتریان نیازمند تجربه‌ای یکپارچه و جامع و خواستار بهترین تجربه جدید هستند و ارزش را نیز در بسته‌های چندمنظوره صنعت مخابرات می‌یابند. شرکت‌ها درصدد استقرار خدمات پیشرفته‌تر، تقاضا برای VPN، اترنت، IP، و قابلیت‌های مدیریت‌شده خدمات هستند. اپراتورها نباید تنها بر ارائه خدمات شبکه‌ متمرکز باشند، بلکه باید پشتیبانی از عملکرد خدمات گذشته و رقابت با ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال نوظهور را نیز درنظر بگیرند. راه‌حل مدیریت دارایی ثابت که به‌خوبی طراحی‌شده باشد، امکان مشاهده دقیق‌تر این تحولات و پیامدهای مالی عملیات را فراهم می‌سازد.

صنعت مخابرات معمولاً مسیر را برای دیجیتالی‌شدن صنایع دیگر هموار می‌سازد، اما اکنون اپراتورهایی که در دیجیتالی‌کردن عملیات و خدمات خود تأخیر دارند، با تهدید رقابت صرف براساس قیمت روبه‌رو هستند. اپراتورها، برای غلبه بر این چالش‌ها و ارتقا زنجیره ارزش، باید تحول دیجیتال خود را تسریع نموده و راهبرد بلندمدتی را برای رشد پایدار اتخاذ نمایند.

طبق تحقیقات همایش سازمان‌های صنعتی خاورمیانه و آفریقا در سال 2017 ، شرکت بین‌المللی داده، شرکت‌های تلکام و IT در خاورمیانه و آفریقا تلاش‌های خود را برای تحول دیجیتال تسریع نموده‌اند. تنها 19 درصد از سازمان‌های بررسی شده گفته‌اند که برنامه تحول دیجیتال را آغاز ننموده‌اند. سازمان‌ها از پروژه‌های تحول دیجیتال خود انتظار افزایش خدمات و تجربه مشتری دارند.

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

شکل 3- وضعیت کنونی تحول: شرکت‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات خاورمیانه و آفریقا

یادآوری: 27 = N

منبع: IDC MEA CIO Summit Surveys، 2017

 

اهمیت و مزایای مدیریت دارایی ثابت

مدیریت دارایی ثابت، در کنار تحول دیجیتالی مؤلفه اساسی هماهنگی کارآمد در عملکردهای شرکت (مانند شبکه و عملیات، زنجیره تأمین، و سرمایه‌گذاری) محسوب می‌شود. مدیریت دارایی ثابت مستلزم افزایش نظارت بر دارایی‌های مشهود و نامشهود یک شرکت (مانند ساختمان، ناوگان حمل و نقل، زیرساخت‌ها، و مجوزها) برای اهداف ارزیابی عملکرد عملیاتی و سرمایه‌ای، حسابداری مالی، نگهداری پیشگیرانه، ممانعت از سرقت، و پیروی از مقررات است. تسهیم‌کننده خط دیجیتال مشترک، کارت‌های خطی، مسیریاب‌ها، E-UTRAN Node Bs و آنتن فقط بخشی از دارایی‌های ثابت هستند که باید مدیریت شوند. دارایی‌های مجازی از قبیل مجوزهای نرم‌افزار نیز جنبه دیگری از پیگیری دارایی محسوب می‌شوند. ثبت دقیق دارایی‌های ثابت، هدف اصلی اپراتورها بوده ‌است: دارایی‌های ثابت، معمولاً بسیار زیادند و در منطقه تحت‌پوشش وسیعی به‌کار می‌روند. راه‌حل مدیریت دارایی ثابت که خوب طراحی شده باشد، باید بر این چالش‌ها نظارت داشته و قادر به تشخیص دقیق موجودی باشد.    

پیچیدگی فزاینده عملیات، موجب درک دقیق منتقدانه اپراتورها از مدیریت دارایی ثابت می‌شود. نقش مدیریت دارایی ثابت محدود به اهداف ترازنامه نیست،  و ممکن است سنجش شاخص‌های اصلی عملکردی را نیز شامل شود. شکل 4، نشان می‌دهد که مدیریت دارایی ثابت، نقش کارآمدی را در ارزیابی مالی، تجاری و شاخص‌های کلیدی عملکرد بازی می‌کند. از دیدگاه شبکه، مدیریت دارایی ثابت شالوده مدیریت پیش‌بینی‌ دارایی را تشکیل می‌دهد و از دیدگاه مالی، مدیریت دارایی ثابت می‌تواند به کاهش یا جبران هزینه‌های سرمایه‌ای کمک کند. اطلاعات دقیقی که توسط اپلیکیشن مدیریت دارایی ارائه می‌شود، نقش بسیار مهمی را در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند.

 مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای    

شکل 4- شاخص‌های کلیدی عملکرد مدریت دارایی ثابت

منبع: شرکت بین‌المللی داده، 2018

 

مدیریت دارایی ثابت در موارد ذیل به اپراتورهای مخابرات کمک می‌کند:

  • تعریف و شناسایی صریح کلیه دارایی‌های ثابت و مؤلفه‌های زیرساخت مخابرات با استفاده از مجموعه اصطلاحات مناسب آن صنعت
  • شناسایی و کاهش با حذف دارایی‌های ناخواسته یا تکراری
  • تعدیل خرید، تدارکات، موجودی، و مدیریت عملیاتی
  • استفاده بهینه از موجودی قابل‌استفاده  و تأسیسات نصب‌شده یدکی
  • مشاهده دقیق و مداوم وضعیت دارایی‌های ثابت
  • استفاده از سوابق تفصیلی و بهنگام دارایی‌ها برای برنامه‌ریزی ظرفیت
  • تبعیت از الزامات مقررات، گزارش، حسابداری، و حسابرسی
  • مبارزه با کلاهبرداری و سرقت با نظارت بر مکان‌های واقعی دارایی‌ها
  • احراز ارزش دارایی‌ها در مراحل مختلف چرخه حیات‌شان
  • حذف هزینه‌های نگهداری غیرضروری با پیگیری دقیق ضمانت
  • فراهم کردن امکان مشاهده داده‌های عملیاتی شبکه، جایگزینی‌ها و به‌روزرسانی‌ها برای تکنسین‌های میدانی و مهندسان شبکه
  • ارائه داده برای ورودی محاسبات هزینه خدمات
  • شرح دقیق دارایی‌ها طی روند ارزیابی ادغام و تملیک

 

اهمیت مدیریت دارایی ثابت در خاورمیانه و آفریقا

اپراتورهای مخابرات در خاورمیانه و آفریقا، مخصوصاً در منطقه خلیج‌ فارس، مصمم هستند پذیرنده اولیه فناوری 5G باشند. آن‌ها امیدوارند که با اپراتورهای پیشروی تلفن همراه در آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، اسکاندیناوی همگام شوند. اپراتورهای خاورمیانه و آفریقا قبلاً خدمات نرم‌افزاری 5G را راه‌اندازی کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال 2019، زمانی که گوشی‌های 5G در دسترسند به شکل تجاری رونمایی شود. رونمای‌ های تجاری 5G، تحت فشارهای رقابتی و نوآوری‌های تحول دیجیتال قرار دارند که حداقل تا حدی هدفش جلوگیری از تحلیل درآمدها و حواشی سود از خدمات مخابراتی معمول است.

با ظهور 5G، هزینه‌های شبکه بالا می‌رود. افزایش تقاضا برای داده، اپراتورهای مخابرات را وادار به سرمایه‌گذاری سنگین در شبکه های نسل بعد می‌کند. کاهش قیمت نفت، اثر منفی بر اقتصاد وابسته به نفت داشته و اپراتورهای این کشورها را وادار می‌کند تا محتاط تر سرمایه‌گذاری نمایند. اخیراً، اپراتورهای خاورمیانه و آفریقا متمرکز بر کاهش هزینه‌ها بدون آسیب رسیدن به کیفیت خدمات بوده‌اند. منطقی‌سازی مجموعه دارایی‌ها، به راهبردی برای بهینه‌سازی هزینه اصلی تبدیل شده است- و این پروسه می‌تواند با کمک راه‌حل مدیریت دارایی ثابت جامع، به بهترین نحو اجرا شود.

پروژه‌های شرکت بین‌المللی داده، بازار اپلیکیشن مدیریت دارایی شرکت در خاورمیانه و آفریقا تا 2/3 درصد در سال 2018 رشد داشته است. انتظار می‌رود تا پایان سال 2022، نرخ رشد ترکیبی سالانه 3/3 درصد به 42/6 میلیون دلار افزایش یابد.

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

شکل 5- بازار اپلیکیشن مدیریت دارایی شرکت در خاورمیانه و آفریقا ($M)

منبع: IDC Semiannual Software Tracker 2017 H2

 

چشم‌انداز آینده

آینده مدیریت دارایی ثابت

در سراسر جهان، کسب و کار صنایع با استفاده از فناوری‌های نوظهور درحال پیشرفت است. اپلیکیشن‌های مدیریت دارایی ثابت فناوری‌های زیر را گسترش می‌دهد:

اینترنت اشیا: شبکه‌های اینترنت اشیا، با اتصال دارایی‌های فیزیکی به سامانه‌های شرکت، فرصت نظارتی بی‌نظیری را در اختیار مدیران قرار می‌دهند.
یادگیری ماشینی: سازمان‌ها برای مدیریت حجم بزرگی از داده‌های درحال جمع‌آوری به‌طور روزافزونی به یادگیری ماشینی روی آورده‌اند. یادگیری ماشینی برای شناسایی الگوها در مجموعه‌های داده‌ای بزرگ و پیوسته درحال تغییر از الگوریتم‌های دائماً متغیر استفاده می نماید. مدیران با شناسایی این الگوها می‌توانند عملکردهای پیش‌بینی‌ و خودکار را بهینه‌سازی کنند.
محاسبه کلود: هزینه کل مالکیت پایین‌تر و دسترسی راه دور به منابع محاسباتی برخی از مزیت‌های مدل کلود به‌شمار می‌آیند. کلود، کارمندان میدانی را قادر می‌سازد تا سریعاً از سوابق دارایی ازجمله استفاده از قطعات، برنامه‌های نگهداری و اطلاعات سرویس و تعمیر استفاده کنند.
تجزیه و تحلیل پیشرفته: مدیران اغلب برای یافتن اطلاعات کاربردی در سیلی از داده‌های تولیدی اینترنت اشیا و اتصال دستگاه به دستگاه مشکل دارند. تجزیه و تحلیل پیشرفته، ابزار قدرتمندی را برای رسیدگی به چالش‌های دارایی و محاسبه دقیق معیارهای اصلی (مثلاً زمان متوسط تعمیر) در اختیار مدیران قرار می‌دهد.
سیار بودن: اپلیکیشن‌های سیار، کارمندان میدانی را قادر می‌سازد تا از هر محلی به سامانه‌های مرکزی مدیریت دارایی ثابت متصل شوند. این امر هنگام خدمات‌دهی یا حفظ دارایی‌ها در محل‌های دور یا دور از دسترس ضروری است. سیار بودن ممکن است فرصتی برای کارمند میدانی و بهره‌وری عملیاتی بیشتر ایجاد کند.
رباتیک: فناوری پهپاد و وسایل کنترل از راه دور، به‌سرعت به ابزار ضروری برای مدیریت دارایی تبدیل شده‌اند. این فناوری‌ها می‌توانند در مناطقی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، تصاویر دارایی‌های فیزیکی را مخابره کنند و دیدگاه‌ها و اطلاعات جدیدی را در اختیار مدیران قرار دهند.
واقعیت افزوده/واقعیت مجازی: پتانسیل استفاده از واقعیت افزوده و مجازی، از آموزش ایمنی و روند کار فراتر رفته است. آن‌ها همگام با فناوری گجت‌های پوشیدنی استفاده می‌شوند تا اطلاعات مهم در مورد نگهداری و تعمیرات را روی عینک کارمند میدانی قرار دهند.
مجازی‌سازی عملکرد شبکه: تلاش‌های مداوم برای بهینه‌سازی و مجازی‌سازی عملکرد شبکه، اساسا شیوه ساخت و بهره‌برداری از شبکه‌ها را تغییر می‌دهند. مجازی‌سازی عملکرد شبکه در تبدیل ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی به ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردارست. در چنین مواردی، مجازی‌سازی عملکرد شبکه، ملاحظات مالی، و نوع، چگونگی و محل دارایی‌ها همگی باید بخشی از روند مدیریت دارایی ثابت باشند.

 

اهمیت مدیریت دارایی ثابت برای اپراتورهای مخابرات

اپراتورهای مخابرات برای گذار از ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال باید دامنه وسیعی از خدمات ازجمله  بسترکلود و اینترنت اشیا را ارائه دهند که البته صرفاً به این موارد محدود نمی‌شود. مجازی‌سازی عملکرد شبکه و گذار گسترده‌تر از دارایی‌های مشهود به نامشهود در مناطق مخابراتی موجب تقاضا برای خدمات دیجیتال می‌شود.

اپراتورها با چالش حاشیه سود کمتر و رقبای اخلال‌گر روبه‌رو هستند. این فشارها، بر سود و برگشت سرمایه اثر منفی دارند. نظارت بر قیمت‌ها و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان برای کنترل میزان تقاضای فزاینده برای داده‌های تلفن همراه سودآوری را تحت فشار قرار می‌دهند.

اپراتورها، بعد از سال‌ها بودن در کسب و کار، معمولاً در نهایت مجبور به ذخیره تجهیزات می‌شوند که شامل هزاران اقلام از فروشندگان متنوع است. همان‌طور که 5G و اینترنت اشیا توسعه می‌یابد، انتظار می‌رود که این روند ادامه داشته باشد. هرچند، این فهرست دارایی‌ها معمولاً به روش اصولی و متمرکز پیگیری نمی‌شوند. این امر موجب ‌استفاده ناکافی از راه‌حل‌ها و کاربرد بیهوده تجهیزات در خدمات غیرفعال می‌شود.

فشار بر مدیران سطح بالا برای پشتیبانی از نوآوری، ایجاد ارزش افزوده، و افزایش سود، نظارت از ابتدا تا انتهای دارایی‌های ثابت انجام می‌شود. اپراتورها، بدنبال افزایش مقدار دارایی‌های جاری و جمع‌آوری داده‌ها برای روند تصمیم‌گیری بهتر هستند. در عصر جدید، پیگیری دارایی‌های مخابراتی سالانه از طریق صفحه‌های حسابرسی، مؤثر و باثبات نیستند. پیاده‌سازی راه‌حل مدیریت دارایی با کیفیت عالی و ادغام آن با اپلیکیشن‌هایی از قبیل برنامه‌ریزی منابع شرکت و مدیریت زنجیره تأمین کالا، گام اصلی در سیر تحول دیجیتال اپراتورهای مخابرات خواهد بود.

 

راهنمای ضروری برای اپراتورهای مخابرات

شرکت بین‌المللی داده بر این عقیده است که مدیریت دارایی ثابت، به‌عنوان شرکت‌های مجری تحول دیجیتال برای غلبه بر چالش‌ها و حفظ رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. این شرکت برای دستیابی به بهترین نتایج حاصل از پروژه‌های مدیریت اجرایی ثابت، راهنمای ذیل را ارائه داده است:

 

شفافیت در پیشنهاد شرکت و اطمینان از اهداف پشتیبانی روند داخلی

امروزه، اپراتورهای مخابرات در کسب و کار باید خودشان را برای برآورده ساختن نیازهای متغیر مشتریان، و ماندن در رقابت تغییر دهند. هرچند، اغلب نوآوری‌های تغییر و تحول در پاسخ به فشارها یا چالش‌های فوری بدون اهداف نهایی شفاف یا اهداف خاص انجام شده است. بودجه هزینه‌های سرمایه‌ای اغلب بر اساس سرمایه‌گذاری‌های گذشته با برگشت سرمایه و ارزش دادن به مشتری، اهمیت کمتری دارد. همان‌طور که انتظار می رود، نتایج این نوآوری‌ها اغلب از بازده‌های مورد‌نظر کسب و کار فاصله زیادی دارند. اگر اپراتورها امیدوار باشند تا به پتانسیل کامل در تحول دیجیتال دست یابند، هماهنگی اهداف تجربه مشتری، الگوهای کسب و کار دیجیتال، و افزایش مهارت و کارایی بسیار مهم است. از دیدگاه مدیریت دارایی، این هدف باید ایجاد یک پایگاه داده دارایی متمرکز باشد که قادر به یکپارچه‌سازی سامانه‌های مختلف بوده و همکاری گروه‌های مختلف را تسهیل نماید.

 

تعریف، فهرست‌بندی و انتقال شاخص‌های اصلی عملکرد

تعریف شاخص‌های اصلی عملکرد برای دستیابی به درک جامع از الگوهای مصرف دارایی، اختلاف موجودی، و هزینه‌های ازکار‌افتادگی بسیار مهم است. شاخص‌های اصلی عملکرد  تأثیر هر دارایی بر هزینه‌های کسب و کار را مشخص می‌کنند. انتقال شاخص‌های اصلی عملکرد بسیار مهم است تا هر سهامداری از نکات مهم، نقش خود در محیط و اقدامات اصلاحی برای عملکرد یکپارچه شرکت اطلاع یابد.

 

یکپارچه‌سازی راه‌حل‌های مدیریت دارایی با اپلیکیشن‌های دیگر شرکت

اپلیکیشن‌های مدیریت دارایی ثابت را نمی‌توان به‌تنهایی اجرا کرد. برای رسیدن به نتایج مطلوب، راه‌حل مدیریت دارایی باید در شرکت گسترده‌تری ادغام شود. این کار مخصوصاً زمانی می‌تواند مفید باشد که مدیران دارایی درحال تصمیم‌گیری برای تعمیر یا جایگزینی برای موجودی‌های اصلی مفید باشند. شفافیت اطلاعات پیرامون دارایی‌ها، هر گروه کسب و کار ازجمله امور مالی، زنجیره تأمین، و حتی منابع انسانی را قادر می‌سازد تا تصمیمات بهتری بگیرند.

 

اولویت‌بندی مدیریت دارایی و مدیریت افراد

بسیاری از مدیران دارایی ممکن است تنها دارایی‌هایی را درنظر بگیرند که عهده‌دار نظارت، نگهداری، و مدیریت آن هستند. هرچند، مدیریت خوب دارایی با مدیریت خوب افراد شروع می‌شود، اما سرمایه‌گذاری در روند‌ها و آموزش، پروتکل‌های ارتباطی، و ایجاد فرهنگ توانمندسازی برای هر راه‌حل موفقیت‌آمیز مدیریت دارایی ضروری است.

 

پیشنهاد مدیریت دارایی ثابت آیکانکتیوز

آیکانکتیوز، شریک مسلم صنعت جهانی ارتباطات و یکی از شرکت‌های پیشگام در ارائه راه‌حل‌های مدیریت عملیات و شبکه است. راه‌حل زبان مشترک ترواپس (TruOps) این شرکت به اپراتورها کمک می‌کند تا از مشکلات ناشی از اطلاعات نادرست و ناقص جلوگیری کنند.

عدم‌شناسایی مناسب. مدیریت دارایی و امکانات موجب کمبود بهره‌وری عملیاتی و سرمایه‌ای می‌شود. پذیرش دستورالعمل‌ها ازجمله الزامات قانونگذار، حسابرس و سهامدار و افزایش نیاز به تصمیم‌گیری آگاهانه نیز چالش‌برانگیز است. راه‌حل آیکانکتیوز، این چالش‌ها را با ارائه نظر تسهیم‌ دارایی‌ها در میان واحدهای کسب و کار مختلف نشان می‌دهد. این راه‌حل، با شناسایی، پیگیری، و کسب درآمد از دارایی‌های تجهیزات داخل شرکت و سراسر کشور، مدیریت دارایی بی‌نقص را امکان‌پذیر می‌سازد و همچنین با تضمین این‌که خدمات مناسب شبکه با دستگاه مناسب از طریق شخص ثالث مناسب ارتباط دارد، امکان اتوماسیون فرآیند را فراهم می‌سازد. این راه‌حل موجب می‌شود که سازمان‌های بزرگ دارای بخش‌های متحرک بسیار همچنان یکپارچه با هم کار کنند.

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

شکل 6- ارزش‌های پیشنهادی اصلی راه‌حل مدیریت دارایی ثابت آیکانکتیوز

منبع: شرکت بین‌المللی داده، آیکانکتیوز؛ 2018

 

راه‌حل آیکانکتیوز شامل زبان مشترک TruOps، راه‌حل اطلاعات داده‌ای، است که به سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی این امکان را می‌دهد تا بر مدیریت پیچیده شبکه، مدیریت دارایی، چالش‌های فعال‌سازی خدمات و تسهیل مدیریت دارایی ثابت و برنامه‌ریزی شبکه فائق آیند. این راه‌حل موارد ذیل را پوشش می‌دهد:

  • بیش از 450000 تجهیزات شبکه از 1000 برند فروشنده
  • بیش از 11 میلیون کد با موقعیت جهانی با بیش از 60 ارائه‌دهنده خدمات
  • بیش از 4/5 میلیون پیکره‌بندی اتصال قابل‌سفارش

راه‌حل آیکانکتیوز می‌تواند از مدیریت دارایی مجازی از قبیل مجوزهای نرم‌افزار نیز حمایت نماید.

راه‌حل آیکانکتیوز، اشتباهات گذشته را اصلاح نموده و با ساماندهی مجدد ثبت دارایی ثابت، تعریف زیرساخت‌های اطلاعاتی مشترک، ایجاد فرآیندهای بین‌سازمانی، و اتصال موجودی شبکه و ایده‌ سامانه‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی مانع از اشتباهات آینده می‌شود و در نتیجه، اپراتورها می‌توانند به تأثیرات مستقیم درآمد خالص دست یابند (شکل 7).

مدیریت دارایی ثابت در اپراتورهای مخابرات از طریق بهینه‌سازی هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای

شکل 7- تأثیر گزارش درآمد سالیانه

منبع: شرکت بین‌المللی داده، آیکانکتیوز؛ 2018

 

زبان مشترک، موارد ذیل را برای ارائه‌دهندگان خدمات و شرکای آموزشی آن‌ها آسان‌تر می‌کند:

  • ساده کردن مدیریت دارایی و موجودی برای گزارش مالی دقیق‌تر و بهنگام
  • بهینه‌سازی استفاده از شبکه و ایجاد اتصالات داخلی یکپارچه
  • ارائه خدمات بهتر با بررسی مشترک و یکپارچه موقعیت‌های شبکه
  • امکان سفارش سریع و دقیق با شناسایی یکپارچه ویژگی‌های نقطه اتصال

بیش از 100 ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی از این زبان مشترک، یعنی ائتلاف مربوط به استاندارد مصوب راه‌حل‌های صنعت مخابرات برای قابلیت همکاری مخابرات ایالات متحده استفاده می‌کنند.

 

* توضیحی درباره شرکت بین‌المللی داده

شرکت بین‌المللی داده، ارائه‌دهنده برتر اطلاعات بازار، خدمات مشاوره‌ای، و رویدادهای فناوری اطلاعات، مخابرات و بازارهای فناوری مصرف‌کننده در جهان است. شرکت بین‌المللی داده به کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران اجرایی و جامعه سرمایه‌گذاری برای تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر واقعیت در زمینه خرید فناوری و راهبرد کسب و کار کمک می‌کند. این شرکت با بیش از 1100 تحلیل‌گر، تخصص جهانی، منطقه‌ای و محلی مربوط به فرصت‌های فناوری و صنعت را به بیش از 110 کشور جهان ارائه می‌دهد. شرکت بین‌المللی داده طی 50 سال با ارائه اطلاعات راهبردی به مشتریان در دستیابی به اهداف اصلی کسب و کارشان کمک کرده است. شرکت بین‌المللی داده یک شرکت تحقیقاتی و رویدادی زیرمجموعه گروه بین‌المللی داده، رسانه پیشگام جهان در فناوری است.

 

منبع: Improving Opex and Capex in Telecom Operators –IDC ANALYZE THE FUTURE

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.4 (9 رای)
سیتنا 1
2021-02-21 13:56

افزودن دیدگاه جدید