کد مطلب: 

254550

سهم 10 درصدی اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور در آینده

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: ما به دنبال پررنگ کردن نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه و اقتصاد هستیم و تلاش می‌کنیم که سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور تا چند سال آینده به 10 درصد برسد.
سهم 10 درصدی اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور در آینده

به گزارش سیتنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در برنامه «طلوع» شبکه چهار، بر فعال شدن حوزه دانش بنیان پس از تصویب قانون مربوط به تاسیس این شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: امروز شاهد انواع بازیگران اکوسیستم دانش بنیان در کشور چون استارت‌آپ‌ها، شتاب دهنده‌ها و مراکز نوآوری هستیم که پیش از این در ادبیات ما وجود نداشتند. اکوسیستم دانش بنیان در حال شکل‌گیری است. 10 سال پیش اولین پارک علم و فناوری در اصفهان راه‌اندازی شد و امروز با 46 پارک در هر استان کشور یک پارک علم و فناوری داریم. در زمانی که قانون تصویب شد تنها 52 شرکت دانش بنیان داشتیم اما امروز بیش از 5700 شرکت دانش بنیان فعال داریم که 53 درصد از آنها بعد از تصویب قانون دانش بنیان در سال 89 تاسیس شده‌اند.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به پویایی اعطای مجوز دانش بنیان در مورد معیارهای تایید صلاحیت دانش بنیانی توضیح داد و گفت: در اعطای مجوز دانش بنیان پویایی خاصی وجود دارد و چنانچه شرکتی فعالیت تحقیق و توسعه را کنار بگذارد این مجوز لغو خواهد شد و تاکنون 1500 شرکت به همین دلیل از گردونه دانش بنیان خارج شده‌اند. بر اساس قانون، معیار تایید صلاحیت یک محصول شامل ساخت نمونه اولیه، تولید مبتنی بر توان داخلی و دارای فناوری برتر با ارزش افزوده بالا است که ما بعد از تایید احراز دانش بنیانی موظف به حمایت از این شرکت‌ها و ارائه خدمات هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین بخش توسعه شرکت‌های دانش بنیان و رشد اکوسیستم، تامین مالی است که صندوق نوآوری و شکوفایی در این بخش فعالیت می‌کند. همچنین ما در قانون حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معافیت مالیاتی و گمرکی و معافیت قرارداد بیمه تامین اجتماعی و امکان حضور افراد کلیدی شرکت‌های دانش بنیان به عنوان امریه سربازی را برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم کردیم.

خیاطیان در مورد سهم اقتصاد دانش بنیان در ثروت‌آفرینی و توسعه اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: به دلیل وابستگی به اقتصاد نفتی خیلی دنبال تولید ثروت از دانش نبودیم اما این جریان امروز اتفاق افتاده و سیاست ما رشد شرکت‌های دانش بنیان و نقش‌آفرینی بیشتر آنها در اقتصاد کشور و تولید ثروت است. شرکت‌های دانش بنیان در تمامی عرصه‌های کشور ورود کردند به‌طوری‌که در ایام شیوع کرونا، مردم و جامعه شاهد نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان در تولید محصولاتی چون کیت تشخیصی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستگاه ونتیلاتور بودند.

مهمترین بخش توسعه شرکت‌های دانش بنیان و رشد اکوسیستم، تامین مالی است که صندوق نوآوری و شکوفایی در این بخش فعالیت می‌کند.

عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: ما به دنبال پررنگ کردن نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه و اقتصاد هستیم. فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان بوده است که امیدواریم با برنامه‌ریزی صحیح ظرف چند سال آینده سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP کشور به 10 درصد برسد.

خیاطیان ابعاد اقتصاد دانش بنیان را تشریح کرد و گفت: در اقتصاد دانش بنیان چهار بُعد توسعه درنظر گرفته شده است که یکی بعد زمینه‌ای و نیازمند فراهم کردن ساختارهای اقتصادی مناسب و بعد دیگر نیروی انسانی است. در حوزه دانش بنیان نیروی انسانی نقش کلیدی دارند و مفهوم آن مشابه نیروی انسانی در کارخانه‌ها نیست. همچنین بعد نوآوری و کارآفرینی و بعد فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابعاد توسعه اقتصاد دانش بنیان محسوب می‌شوند و چنانچه زمینه‌های لازم برای توسعه فراهم شود اقتصاد دانش بنیان نیز شکل خواهد گرفت و وقتی اقتصاد رشد کند ایجاد اشتغال و امکان انجام فعالیت‌های مرتبط با تخصص جوان تحصیل کرده نیز فراهم می‌شود.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد اولویت بندی توسعه دانش بنیان به سه رویکرد اشاره کرد و گفت: رویکرد مسئله محوری و بسیج توانمندی‌های داخلی برای حل مسئله، رویکرد فناوری محوری و اولویت‌گذاری رشد فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی، کلان داده، IoT و ژن درمانی که ترند دنیا هستند و رویکرد ظرفیت‌محوری و حمایت از توانمندی شرکت‌ها که در اصل دو رویکرد دیگر را پوشش می‌دهد حوزه‌هایی است که ما در ادامه مسیر سیاست‌گذاری توسعه به آن توجه داریم.

خیاطیان در پایان در مورد شرکت‌های دانش بنیان نوع سه نیز توضیح داد و گفت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان تاکنون، ۲ نوع شرکت «شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱» و «شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲» تعریف شده بود اما به این نتیجه رسیدیم که باید نسبت به شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های مستقر در مناطق کمتر برخوردار، صنایع فرهنگی، خلاق، نوآفرین، علوم انسانی و اجتماعی و شرکت‌های نقش آفرین در حل مسائل راهبردی کشور باید توجه ویژه داشته باشیم، بر این اساس این مجموعه‌ها را در دسته شرکت‌های دانش بنیان نوع 3 ارزیابی می‌کنیم که از تمامی امکانات شرکت‌های دانش بنیان به غیر از معافیت مالیاتی و معافیت حقوق گمرکی برخوردار خواهند بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (2 رای)
سیتنا 3
2021-02-14 11:42

افزودن دیدگاه جدید