کد مطلب: 

254478

با استفاده از تکنولوژی الکتروشیمیایی احیای باتری، هزینه های میلیاردی خرید باتری تا یک چهارم کاهش می‌یابد

رئیس هیات مدیره شرکت توسعه فناوری ادیب، گفت: چشم‌انداز شرکت توسعه فناوری ادیب، ارائه آخرین تکنولوژی و دانش روز دنیا در حوزه محصولات الکترونیکی و احیای باتری تا سال ٢٠٢۵ در سراسر کشور عزیزمان ایران و منطقه خاورمیانه می‌باشد.
با استفاده از تکنولوژی الکتروشیمیایی احیای باتری، هزینه های میلیاردی خرید باتری تا یک چهارم کاهش می‌یابد

شرکت توسعه فناوری ادیب در زمینه فروش باتری، یو پی اس و احیای شیمیایی باتری فعالیت می کند. در حوزه احیای باتری جز شرکت های دانش بنیان است و ثبت اختراع دارد. در شماره 64 ماهنامه نسل چهارم با مهندس محمد ادیبی مدیرعامل و مهندس عبدالحسین ادیبی رئیس هیات مدیره این شرکت به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

مختصری پیرامون فعالیت آن شرکت دانش بنیان بفرمایید.

شرکت دانش بنیان توسعه فناوری ادیب در سال ٩٧ با تجربه ٣٠ ساله مدیران ارشد و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف  با برند تجاری ADIB CORP با هدف ارائه تخصصی تجهیزات برق، باتری، احیای باتری و فعال در زمینه تامین محصولات الکترونیکی، برق اضطراری، یو پی اس، باتری و روشنایی تاسیس شده است. چشم‌انداز شرکت توسعه فناوری ادیب، ارائه آخرین تکنولوژی و دانش روز دنیا در حوزه محصولات الکترونیکی و احیای باتری تا سال ٢٠٢۵ در سراسر کشور عزیزمان ایران و منطقه خاورمیانه می‌باشد، تا مردم عزیزمان همواره بتوانند از بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت محصولات جهت نیازهای الکترونیکی و احیای باتری بهره مند شوند.

ثبت اختراع شرکت شما در چه سالی انجام شد و وجه تمایز تکنولوژی بکار گرفته شده در این اختراع در مقایسه با سایر نمونه ها چه بوده است؟

ثبت اختراع در سال ٩۵ انجام شد و تا کنون با توجه به اطلاعات ما، نمونه مشابهی ندارد. در زمینه پرسنل هم ما در آغاز کار با دو نفر پرسنل کار را شروع کردیم و در سال 97 تعداد 5 نفر نیروی انسانی داشتیم و این درحالی است که امروز با 20 نفر همکاری داریم.
احیای باتری در کشورهای دیگر به صورت فیزیکی انجام می شود، ولی ما این پروسه را به صورت الکتروشیمیایی انجام می دهیم و تفاوتش با شرکت‌های دیگر در سایر کشورها در این است که در کار احیای باتری به صورت فیزیکی نهایت عمر باتری و کارایی باتری حدوداً 6 ماه است در حالی که ما در این روش بین یک تا دو سال گارانتی برای باتری های احیا شده انجام می دهیم.

با استفاده از تکنولوژی الکتروشیمیایی احیای باتری، هزینه های میلیاردی خرید باتری تا یک چهارم کاهش می‌یابد

در احیای باطری ها از چه تکنولوژی بهره می برید و پیرامون سایر رقبای داخلی و خارجی در این حوزه توضیح بفرمایید.

در احیای باتری از تکنولوژی احیا به روش الکتروشیمیایی استفاده می‌شود و تا کنون رقیب داخلی و خارجی در این حوزه به روش فوق وجود ندارد. 
روش احیا به صورت الکتروشیمیایی، ابتدا در کشور کره بر روی باتری های ماشین انجام شده و ما این تکنولوژی را در ایـــران بومی سازی کردیـــم و بــرای باتــری های سیلد اسید، مخابراتی و لیف تراک انجام می دهیم؛ تفاوتش با شــرکت ها و کشورهای دیگر در این است که در روش الکتروشیمیایی به باتری ها اسید تزریق می شود و پلیت‌های باتری ها توسط موادی که ما ثبت اختراع کردیم شستشــو می شود، سولفات هایی که روی پلیت هست از بین می رود و باعث می شود تا باتری همچون باتری نو مجدد احیا شود. اما در روش فیزیکی باتری ها را در محیطی شارژ و دشارژ فیزیکی می کنند و طول عمر باتری در این روش بسیار کم می شود، این درحالی است که در روش الکتروشیمیایی طول عمر باتری ها پنج سال است و ما بین یک تا دو سال خدمات گارانتی ارائه می دهیم.

پیرامون توجیه فنی و اقتصادی احیای باطری ها و مقرون به صرفه بودن استفاده از این تکنولوژی توضیح بفرمایید.

در خصوص توجیه فنی و اقتصادی احیای باتری به اطلاع می‌رساند که هزینه احیا یک سوم تا یک چهارم قیمت باتری نو است و باتـــری‌های احیا شـــده مانند باتری های نو دارای یک سال گارانتی و پنج سال طول عمر می‌باشد. لازم به ذکر است که باتری‌های احیاشده امکان احیا مجدد نیز دارند.
گارانتی باتری های احیا شده ما در خود مجموعه سرویس دهی می شود و این باعث می شود تا مشتری احساس رضایت بیشتری داشته باشد؛ چرا که کارخانه و خدمات پس از فروش ما در کنار هم فعالیت می کنند و تحت یک مجموعه مدیریت می‌شوند. در حال حاضر باتری هایی را که دو سال پیش برای شرکت ارتباطات زیرساخت احیا کردیم همچنان کار می کنند و گارانتی در خصوص درخواست مشتری حتی می تواند به صورت کارت گارانتی و حسن انجام کار در قراردادهای بزرگی که در همراه اول داریم به صورت ضمانت نامه بانکی به مشتریانمان ارائه شود.

استفاده از این روش احیا باطری چه منافعی دارد و در جلوگیری از ارزبری و استفاده از نیروی انسانی داخلی تا چه میزان موفق بوده اید؟

هدف این پروژه در حفظ محیط زیست محلی و جهانی، بومی سازی تکنولوژی احیای باتری، اشتغالزایی و در آمد زایی و صدور تکنولوژی است. همچنین جلوگیری از خروج ارز و ذخیره پول و صرفه جویی در هزینه ها از جمله اهداف اجرای این تکنولوژی است که در اجرای آن موفق بوده ایم.

با استفاده از تکنولوژی الکتروشیمیایی احیای باتری، هزینه های میلیاردی خرید باتری تا یک چهارم کاهش می‌یابد

مشتریان شما کدام شرکت ها هستند و تا چه میزان استفاده از تکنولوژی احیای باطری توانسته در کاهش هزینه های این شرکت ها موثر واقع شود؟

مشتریان این مجموعه، شرکتهای مخابراتی از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت همراه اول، شرکت مخابرات ایران، شرکت حمل و نقل شهری مترو، بانک‌ها و تمامی سازمان‌هایی هستند که از دستگاه یو پی اس و لیفتراک های برقی استفاده می کنند؛ چرا که استفاده از تکنولوژی احیا باتری، هزینه های میلیاردی خرید باتری را در حد یک سوم و یک چهارم کاهش داده است.
برای مثال آخرین پروژه ای که ما با یکی از اپراتورهای مخابراتی داریم، پروژه ای است که درآن 3000 سلول باتری که می بایست با مبلغی معادل 150 میلیارد ریال خریداری می شد، ما تنها با مبلغی حدود 40 میلیارد ریال باتری ها را احیا کردیم، یعنی کمتر از یک سوم قیمت خرید. اکنون در حال مذاکره جدیدی برای عقد قرارداد برای حدود 10 هزار سلول باتری برای یکی از اپراتورها هستیم که با عقد این قرارداد بیش از 70 درصد در هزینه های این اپراتور صرفه جویـــی می شود.

برنامه های پیش روی شرکت در بازه های زمانی کوتاه مدت و دراز مدت را بفرمایید.

این شرکت در برنامه توسعه خود در نظر دارد در کوتاه مدت فضای موجود را به دو برابر قبل و در دراز مدت قصد دارد به صورت چهار برابر افزایش دهد و هاب منطقه‌ای در شمال و جنوب و غرب و شرق ایران راه اندازی نماید.
این شرکت در ادامه بحث افزایش خط تولید در هاب تهران صحبت های اولیه را برای عقد قرارداد جهت 1000 متر فضا انجام داده و قصد دارد تا نیروی انسانی را در سال آینده از 20 نفر به 40 نفر افزایش دهد و کارآفرینی خود را توسعه دهد.
در همین راستا برنامه شرکت بر این است تا درمناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ایران نیز هاب هایی را راه اندازی کند که تا دیگر نیازی به انتقال باتری ها از سراسر کشور به تهران نباشد و در این هاب ها زنجیره تامین را اصلاح نماییم. 
مسلماً با ایجاد این هاب ها، هزینه های کارفرمایان کاهش خواهد یافت و با برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته، قراراست در هر کدام از این هاب ها پنج نفر نیروی انسانی استخدام شوند که به نوعی در این مناطق نیز اشتغالزایی صورت خواهد گرفت و امیدواریم با آغاز به کار این هاب ها در کشور بتوانیم با نیروی انسانی بیشتری همکاری کنیم.

با استفاده از تکنولوژی الکتروشیمیایی احیای باتری، هزینه های میلیاردی خرید باتری تا یک چهارم کاهش می‌یابد

در زمینه فعالیت های منطقه ای و برنامه ریزی برای انعقاد قرارداد در خارج از کشور چه اقداماتی انجام شده است؟

 در زمینه فعالیت های منطقه ای، با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صحبت‌های اولیه انجام شده و در حال انعقاد قرارداد هستیم.
در برنامه آینده شرکت، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی در دستور کار قرار دارد تا این تکنولوژی و خدمات خود را در معرض دید عموم در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس قراردهیم.
برنامه های برون مرزی ما، راه اندازی کارخانه هایی در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس است. در این کارخانه ها قصد داریم تا تکنولوژی و شارژهایی را که در ایران بومی سازی و تولید کرده ایم را مستقر کنیم، چرا که اولا باتری ها برای انتقال بسیار سنگین هستند و همچنین هزینه بسیار زیادی برای انتقال باید پرداخت شود. لذا با انتقال تجهیزات و تکنولوژی به این کشورها می توانیم به راحتی تمام باتری های کارفرمایان در کشورهای همسایه را همان جا احیا کرده و گارانتی نماییم. 
در حال حاضر نیز با کشورهای ترکیه و عمان صحبت های اولیه انجام شده است و موافقت های اولیه صورت پذیرفته است و به دنبال خرید محل های مناسبی برای احداث کارخانه هستیم تا بتوانیم به زودی کارمان را آغاز نماییم. 
با این کار می توانیم تکنولوژی احیای باتری را توسط کارشناسان اصلی خودمان که از ایران اعزام می شوند پیش ببریم و همین طور از نیروهای بومی به عنوان تکنیسین‌های فنی استفاده کنیم.

در پایان توقع شما از مسوولان مربوطه در دولت چیست و چه اقداماتی برای حمایت از آن شرکت می توانند انجام دهند؟

این شرکت در حال دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری در زمینه احیای باتری و یو پی اس می‌باشد. توقع این مجموعه سرعت بخشیدن به پروسه دریافت مجوزهای لازم، حمایت مالی برای اشتغال زایی در راستای خدمت رسانی شرکت توسعه فناوری ادیب به کشور و مردم عزیز ایران است.
با توجه به اینکه این شرکت جزو شرکت های دانش بنیان هست و باید زیر نظر معاونت علمی ریاست جمهوری باشد طبیعتاً وام هایی که به ما داده می شود از طریق نهاد ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان است ولی در آخرین صحبتی که در وبیناری با مجموعه شرکت های دانش بنیان داشتیم اعلام کردند که ما باید در وهله اول باید برای دریافت وام قراردادی را داشته باشید و پیش پرداختی را دریافت کرده باشید و ما بعد از آن بین 30 تا 40 درصد مبلغ آن پیش پرداخت را به عنوان وام به شما پرداخت خواهیم کرد. 
ما در حال حاضر قراردادی را حدود 57 میلیارد ریال بسته ایم، ضمانت نامه های بانکی آن ها صادر شده است و وقتی ضمانت بانکی تحویل کارفرما شود و ما پیش پرداخت را دریافت نماییم آن زمان به ما قول پرداخت وام داده اند.
یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر درگیر آن هستیـــم، بــرای مثال مناقصــه ای است که در یکی از شرکت های دولتی برنده شده ایم. در این مناقصه اعلام شده است که شرکت های دانش بنیان معاف از پرداخت هفت درصد به سازمان تامین اجتماعی هستند و نیازی به مفاصا حساب برای کارهای خدماتی نیست. این درحالی است که ما بیش از دو ماه است که با سازمان تامین اجتماعی درگیر هستیم و هنوز تاییدیه‌ای به ما داده نشده و کار نهایی نشده است. این موضوع باعث شده است که چرخه دریافت پول بسیار کند شود و علیرغم اینکه که تاکنون هزینه های بسیار را متحمل شده ایم از لحاظ ریالی هیچ کمکی نشده است. 
از مسوولان انتظار داریم تا این روند ها را برای شرکت های دانش بنیانی چون ما که با این سرعت در حال رشد هستند، میلیاردها دلار جلوگیری از خروج ارز دارند و تلاش می کنند هزینه های جاری شرکت های داخلی را کاهش دهد، تسهیل کنند. 
یک منبع آگاه در یکی از سازمان ها به ما خبر داد که درآن سازمان بالغ بر 150 هزار باتری وجود دارد که همه آن ها نیازمند احیا می باشند. دراولین پروژه ما با آنها که حدود هفت هزار باتری بود مبلغی حدود 700 میلیارد ریال باید برای خرید باتری‌های جدید هزینه می شد و ما این باتری ها را با حدود 150 میلیارد ریال احیا کردیم. متاسفانه این عدم همکاری ها و عدم کمک های مالی که می بایست به ما می شد باعث شده است پروسه و سرعت کار بسیار کند شود؛ چرا که تمام سرمایه گذاری های انجام شده در داخل کشور از درامدهایی بوده است که در سه سال گذشته دریافت شده بود و ما به جای اینکه سودمان را در کشورهای خارجی سرمایه گذاری نماییم و یا برای توسعه کارمان ملکی را خریداری نماییم همچنان تمام سودمان را برای توسعه و اشتغالزایی در کشورعزیزمان استفاده کرده ایم لذا توقع  داریم تا مسوولان روند قراردادها و روال پرداخت هـــا به شرکت هــای دانش بنیان را تسهیل کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (11 رای)
سیتنا 3
2021-02-11 10:36

افزودن دیدگاه جدید