کد مطلب: 

243751

«سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ آی‌مد» جهانی می‌شود

هوش مصنوعی یکی از فناوری هایی است که در روزهای شیوع کرونا و تشخیص بیماری، کاربردی زیادی دارد. چین نخستین کشوری بود که با استفاده از این روش، تشخیص کرونا را شتاب داد. ایران هم با استفاده از این روش، تلاش می کند تا روند تشخیص و درمان کرونا را سرعت دهد و این روش را با همکاری بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به مراکز درمانی و تحقیقاتی سراسر دنیا به صورت رایگان عرضه کند.
«سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ آی‌مد» جهانی می‌شود

به گزارش سیتنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از بهترین روش های تشخیص کرونا با دقت بالا، استفاده از تصاویر سی‌تی ‌اسکن قفسه سینه توسط پزشک متخصص است. حمیدرضا ربیعی رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) با اشاره به این مطلب، می‌گوید: روش‌های مختلفی برای تشخیص کووید ۱۹ وجود دارد؛ اما یکی از قطعی ترین روش‌ها، استفاده از تصاویر سی‌تی ‌اسکن قفسه سینه است که تاکنون چندین فعالیت در راستای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص این بیماری انجام شده است.

چین و دانشگاه استفورد آمریکا از جمله کشورهایی هستند که از این روش برای درمان بیماری کرونا بهره برده‌اند. در ایران هم با تمرکز بر روی کاربرد هوش مصنوعی در سی تی اسکن، با نوآوری سامانه ای برای تشخیص سریع و با دقت کوید ۱۹ طراحی شده که قابلیت تخمین حجم ناحیه عفونی را نیز دارا است.

رئیس گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص) در ادامه بیان کرد: سیستم های چینی و آمریکایی با دقت بالای 90 درصد فعالیت می کنند. سامانه آی مد طراحی شده در ایران، با حساسیت بالای 97 درصد کار می کند. این سامانه طراحی شده با نوآوری در پیش پردازش و پردازش تصاویر در شبکه‌های عمیق توصیف پذیر، توانسته‌ است به صورت پایدار و در زمانی کمتر از یک دقیقه، نتایج خوب و با دقتی ارائه می کند.

به گفته وی، علاوه بر این سامانه حجم نواحی عفونی را نیز محاسبه می کند. این سامانه به طور رایگان در اختیار پزشکان و مراکز درمانی جهان قرار می‌گیرد تا با توجه به تعداد زیاد بیماران بتواند به پزشکان در تشخیص این سریع و با دقت این بیماری کمک کند.

ربیعی با بیان اینکه کوید ۱۹ در برخی از تصاویر در مراحل اولیه بیماری با چشم غیرقابل مشاهده است، تصریح کرد: از بیمارستان‌های مختلف، نمونه‌هایی را داشته‌ایم که امکان تشخیص این بیماری برای آن‌ها از مشاهده تصاویر وجود نداشته است اما سامانه هوشمند آی مد با توجه به طراحی مناسب آن توانسته است بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

وی در ادامه گفت: این سیستم با مدیریت بنده و همکاری حسین قناعتی استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه تحقیقاتی آی مد و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، اصفهان وکرمان انجام شده و مرکز رادیولوژی تهران و بیمارستان بقیه‌الله نیز تصاویر ارزشمندی را برای طراحی سامانه به تیم ما ارائه داده اند.

ربیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر از کشورهایی مثل کانادا، رومانی و اندونزی درخواست‌هایی را برای استفاده از این محصول داشته‌ایم، گفت: استفاده از سامانه های پزشکی، نیازمند انجام یکسری تمهیدات قانونی، حقوقی و اخلاقی است که این اقدامات از هفته پیش در حال انجام است و به زودی ارسال این محصول به متقاضیان آغاز می‌شود.

سامانه ای که توسط تیم تحقیقاتی ما طراحی شده است قابل نصب بر روی دستگاه‌های پکس بیمارستانی، دسکتاپ و وب است و هر سه نوع راهکار در دسترس است و از هفته آتی این سیستم در بیمارستان‌های یزد، قم، قزوین و تهران نصب و راه‌اندازی خواهد شد و برای عرضه سامانه به خارج از کشور نیز برنامه داریم.

وی همچنین افزود: امیدواریم این سامانه هوشمند را به سرعت در اختیار کشورهای اسلامی قرار دهیم و آماده تبادل علمی با کشورهای اسلامی هستیم و مطالعات انجام شده برای تحقیقات بیشتر در اختیار این کشورها قرار می‌گیرد.

رئیس کارگروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی(ص)گفت: مسلما یکی از مباحث مهم برای گسترش همکاری بین کشورهای اسلامی، اطلاع‌رسانی است؛ بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با شبکه‌ گسترده ای که در کشورهای اسلامی دارد می‌تواند ارتباط خوبی با آنها برقرار کند و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این سامانه را در اسرع وقت در اختیار کشورهای اسلامی قرار دهیم.

وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین عامل، داشتن آرامش است و علاوه بر اینکه نباید ترس بالایی داشت، باید فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت کرد. اگر این مسائل رعایت شود ما از این بحران عبور خواهیم کرد و مسلما این ویروس تا زمان تولید دارو و واکسن در کنار ما هست و به احتمال زیاد در سال جاری هم این ویروس را در کنار خود خواهیم داشت که باید تدابیر لازم را برای مقابله با آن داشته باشیم و سبک زندگی جدید در دوران کرونایی را بپذیریم.

قطعا بدون وجود رادیولوژیست ها و پزشکان متخصص طراحی این سامانه غیر ممکن بود و امیدواریم این سامانه به عنوان یک دستیار هوشمند در اختیار رادیولوژیست ها و پزشکان در ساسر جهان قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر به آدرس آی مد در تارنمای http://aimed-sharif.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-04-18 12:13

افزودن دیدگاه جدید