کد مطلب: 

238448

برنامه ها و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در پرتوی سند مهم "بیانیه گام دوم انقلاب" ترسیم می شود

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تشکیل این شورا، ضمن اشاره به نقش این نهاد مهم در ساماندهی بخش فرهنگ و علم کشور؛ تصریح کرد حرکت رو به رشد و تعالی شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای «مدظله العالی» استمرار و ادامه خواهد یافت.
برنامه ها و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در پرتوی سند مهم "بیانیه گام دوم انقلاب" ترسیم می شود

به گزارش سیتنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن این بیانیه به شرح ذیل است:
19 آذر 1363 را می‌توان یکی از نقاط عطف تاریخ فرهنگ و علم در کشورمان دانست چون در این روز شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور سیاستگذاری، برنامه ریزی و سامان دهی حوزه فرهنگ و علم با فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی «ره» تشکیل شد.
شاید در آن روز بعضی نسبت به لزوم این کار دچار ابهام بودند و این توجه به فرهنگ و علم در بحبوحه دفاع مقدس را عجیب می‌دانستند؛ اما سیر تحولات بعدی نشان داد که این تصمیم راهبردی تا چه اندازه صحیح و موثر در شکل دهی به ساختار فرهنگی و علمی کشور بوده است.
امسال و با گذشت سی و پنج سال از تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و در آغاز دهه پنجم حیات نظام مقدس جمهوری اسلامی و در پرتوی سند مهم "بیانیه گام دوم انقلاب" لازم است با توجه به مفاد این سند عملکرد و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح و برنامه‌های پیش‌روی این شورا ترسیم شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه یکی از ثمرات اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی را ایفای نقش پیشران ها در عرصه علم و فناوری برشمرده‌اند و این نکته را دقیقا مشخص می‌کند که پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور تا چه اندازه در کارنامه نظام تلالو و درخشندگی دارد و بدون تردید یکی از اصلی‌ترین عوامل این پیشرفت‌های چشمگیر سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که حاصل تلاش و کوشش شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
در طول بیش از سه دهه حیات شورای عالی انقلاب فرهنگی و با استناد به فهرست متنوع مصوبات این نهاد راهبردی نکته‌ای که بسیار روشن است نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایجاد، ترمیم و اصلاح ساختارهای علم و فناوری کشور در قالب دانشگاه‌ها، موسسات علمی و پژوهشی است.
در گام بعدی و پس از ایجاد زیرساخت‌های مستحکم علمی و فناوری، توجه به موضوعات مهم دیگری مانند فرهنگ عمومی، نخبگان، خانواده و ... در دستور کار شورا قرار گرفت و در این موضوعات نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات مهمی مانند تشکیل شورای فرهنگ عمومی، سیاست‌های مربوط به نخبگان، سیاست‌های تحکیم خانواده و ... را به تصویب رساند.
در مرحله سوم از فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و با توجه به تاکیدات رهبر حکیم و دور اندیش انقلاب «مدظله العالی» اسناد راهبردی بخش‌های فرهنگی، علم و تعلیم و تربیت توسط شورا تدوین، تصویب و اجرایی سازی شده است.
سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان سند بالادستی بخش فرهنگ که با توجه به شرایط فعلی و وضعیت مطلوب و با لحاظ کردن همه عوامل و متغیرهای مادی و معنوی موثر بر بخش‌های مختلف مقوله کلان فرهنگ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شده و هم اکنون در مرحله اجراء قرار دارد.
 سند نقشه جامع علمی کشور نیز به عنوان سند راهبردی حوزه علم و فناوری کشور و اسناد ذیل این سند بالادستی نیز در مرحله اجرایی سازی قرار دارد و خوشبختانه همکاری و تعامل همه نهادهای ذی‌ربط به این روند سرعت مطلوبی داده است.
فعالیت‌ها و تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دو سند مهم محدود نمانده و هم اکنون مسائل مهمی مانند نخبگان، نوسازی نظام آموزشی، اصلاح مقررات مربوط به آموزش عالی مانند ضوابط ارتقا اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، آمایش آموزش عالی، به روز رسانی اسناد مهم با توجه به مقتضیات روز در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.
همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه دقیق به همه جوانب و ابعاد حوزه فرهنگ و علم در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی رصد و پایش به روز و کارآمد این دو حوزه را نیز دنبال می‌کند.
با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده برای کشور و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی «مدظله العالی» بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه نیز ورود موثر داشته و تلاش کرده است با ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان فعالان اقتصادی و کنشگران بخش علم و فناوری، زمینه ایجاد زیست بوم همکاری این دو بخش بر اساس الزامات اسناد راهبردی بخش علم و فناوری فراهم گردد.
در زمینه آمایش آموزش عالی و با توجه به لزوم ساماندهی کمّی و کیفی این بخش، شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری نهادهای ذی‌ربط و با رصد وضع فعلی و آینده نگری مبتنی بر نیازهای کشور در سال‌های آینده، قصد دارد سند جامع و کاملی در این زمینه تدوین و تصویب کند.
شایان ذکر است که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بازمهندسی ساختاری دبیرخانه، تمرکز قرارگاهی  را با محوریت ستاد علم و فن آوری و ستاد فرهنگ و ارتباط موضوعی شوراهای تخصصی و کمیسیون های مربوطه، شرایط کارآمدتری را برای راهبری علم و فنآوری و فرهنگ کشور فراهم آورده است.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد تشکیل این شورا و ادای احترام به مقام رفیع بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی «ره» و همه شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای «مدظله العالی» بر این نکته تاکید می‌کند که حرکت رو به رشد و تعالی شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به منویات معظم له استمرار و ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2019-12-10 17:06

افزودن دیدگاه جدید