کد مطلب: 

230463

مقاله/ بلاک‌چین و تحول در مدیریت دارایی

"بلاک‌چین روزبه‌روز دریچه‌های جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری باز می‌کند. بسیاری از دارایی‌ها که همیشه مکان‌های امن سرمایه‌گذاری برای افراد هستند (مانند طلا و ملک) می‌توانند به صورت راحت‌تر و در مقیاس‌های کوچک در دسترس سرمایه‌گذاران باشند و در سبد آن‌ها جای داشته باشند".
مقاله/ بلاک‌چین و تحول در مدیریت دارایی

"امیرحسین مردانی" دانشجوی دکتری فناوری اطلاعات و مدیر بازاریابی و فروش شرکت آریاهمراه سامانه، در مقاله‌ی ارسالی برای سیتنا نوشته است:

سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها یکی از جذاب‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در طول تاریخ بشر بوده است. زمین به عنوان یک دارایی، همیشه منشأ قدرت برای مردم بوده است. دارایی به نام عتیقه‌جات همیشه به عنوان یک نماد ارزش‌ داشته است.

فرش دست‌بافت یکی از ارزشمندترین دارایی‌های ایرانی‌ها از دیرباز بوده و همیشه ارزش صعودی دارد. تا به حال شده دوست داشته باشید فرش دست بافت بخرید، اما سرمایه لازم را نداشته باشید؟

شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند یک تابلو نقاشی از یک نقاش معروف فرانسوی داشته باشند، اما سرمایه کافی را نداشته باشند. حال اگر به شما بگویند که می‌تواند دو سانتی‌متر از یک فرش دست‌بافت را بخرید، خوشحال می‌شوید؟ یا اینکه یک قسمت از نقاشی نقاش‌‌ معروف فرانسوی را به عنوان سرمایه در اختیار داشته باشید چه؟ بلاک‌چین می‌تواند در این مسیر شما را یاری کند.

در سال ۲۰۰۸ و با ظهور بیت‌کوین، به تدریج بازارهای مالی دچار تحول شد. بیت‌کوین به عنوان یک ابزار مالی جدید چهره جدیدی به بازارهای مالی بخشید و تنه به تنه سایر ارزهای واقعی، سرمایه‌گذاران در لایه‌های مختلف را جذب کرد. به تازگی مفهوم جدیدی به نام توکنیزه کردن دارایی بر روی بستر شبکه‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین شکل گرفته است. این مفهوم می‌تواند بازار دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری در این حوزه را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این مفهوم، دارایی‌های مشهود می‌توانند به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم شوند و به مرحله نقدشوندگی برسند.

توکنیزه‌ کردن دارایی واقعاً چیست؟

منطق توکنیزه‌ کردن دارایی بسیار ساده است. بلاک‌چین این اجازه را می‌دهد تا حق ارزش اقتصادی دارایی‌ها در قالب یک گواهینامه دیجیتال به یک فرد منتقل شود. این توکن‌ها در شبکه بلاک‌چین ذخیره و مدیریت می‌شوند. توکنیزه‌ کردن تأثیر بسیار زیادی بر سرمایه‌گذاری و تجارت خواهد گذاشت و شفافیت، نقدشوندگی و اعتماد را به همراه می‌آورد.

در واقع با توکنیزه کردن دارایی‌ها شما می‌توانید آن‌ها را به رمزارزهای دیجیتال با پشتوانه آن دارایی تبدیل کنید. به این ترتیب، ارزش این رمزارزها با ارزش دارایی‌ها بالا یا پایین می‌رود. به این ترتیب، هر سرمایه‌گذاری می‌تواند دارایی‌های مشهود را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کند. به عنوان مثال، توکن‌های یک تابلوی نقاشی یا یک متر از یک آپارتمان در سعادت آباد می‌تواند در سبد سرمایه‌گذاری شما باشد!

برای درک بهتر ماجرا، فرض کنید شما صاحب چندین آپارتمان هستید. یکی از آپارتمان‌های شما حدود ۱ میلیارد قیمت دارد. با توکنیزه کردن این آپارتمان در بستر بلاک‌چین شما می‌توانید ارزش آن را در قالب توکن ارائه کنید. فرض کنید هر توکن شما ۱۰ هزار تومان ارزش داشته باشد؛ یعنی هر توکن معادل با سهم ۰،۰۰۱ درصدی از آپارتمان شما است. بنابراین سرمایه‌گذار در صورت افزایش قیمت آپارتمان، به ازای سهم خود می‌تواند بازده داشته باشد.

توکنیزه‌ کردن دارایی‌ها مزایای مختلفی را به همراه دارد:

انکارناپذیری: به دلیل ماهیت بلاک‌چین، اگر سرمایه‌گذاری اقدام به خرید توکنی کند، کسی نمی‌تواند آن را انکار یا زیرسوال ببرد. بنابراین کسی نمی‌تواند این تراکنش را از شبکه حذف کند.

دسترسی: توکن‌ها یا سهام دارایی‌ها از هر نقطه در جهان با کانال‌های ساده‌ای مثل وب‌سایت یا اپلیکیشن قابل دسترسی و خرید و فروش خواهند بود. حتی یک فرد از آفریقای جنوبی به راحتی می‌تواند در دارایی که در ایران است سرمایه‌گذاری کند.

تقسیم‌پذیر: توکن‌ها منجر می‌شوند دارایی‌ها به راحتی تقسیم بشوند. به عنوان مثال اگر کسی نمی‌توانست یک دهم یک یخچال را به عنوان سرمایه‌گذاری خریداری کند، به لطف بلاک‌چین می‌تواند!

مقرون‌به‌صرفه: توکن و بلاک‌چین واسطه را حذف می‌کنند. بنابراین این فرآیند می‌تواند با هزینه تراکنش کمتری انجام شود.

شفافیت: توکن‌ها می‌توانند عدم تقارن اطلاعاتی در معاملات دارایی را حذف کنند و شفافیت را به ارمغان آورند.

نقدشوندگی دارایی منجمد: این نقدینگی در کشورهایی مثل ایران که شرکت‌ها دارایی‌های منجمد بسیار و نقدینگی کمی دارند بسیار حیاتی است.

بلاک‌چین روزبه‌روز دریچه‌های جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاری باز می‌کند. بسیاری از دارایی‌ها که همیشه مکان‌های امن سرمایه‌گذاری برای افراد هستند (مانند طلا و ملک) می‌توانند به صورت راحت‌تر و در مقیاس‌های کوچک در دسترس سرمایه‌گذاران باشند و در سبد آن‌ها جای داشته باشند.

ناگفته نماند که بلاک‌چین و توکنیزه کردن دارایی‌ها چالش‌هایی مانند موانع قانونی را دارند. این مشکلات صرفاً مربوط به ایران نیست و در تمام دنیا محل مناقشه است. این هم ناشی از سرعت بالای پیشرفت فناوری نسبت به قوانین و مقررات است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2019-07-02 15:37

دیدگاه‌ها

تصویر مهلا
خوب بود
ارسال شده توسط مهلا در 27 مهر 98 - 17:27

افزودن دیدگاه جدید