کد مطلب: 

230

رمز عبور دسترسی به اسناد ویکی لیکس لو رفت!

رمز عبور دسترسی به اسناد ویکی لیکس لو رفت!

ویکی لیکس تائید کرد که کنترل مخزن اسناد محرمانه طبقه بندی شده دپلماتیک این سایت را از دست داده و روزنامه گاردین را مقصر این نشت اطلاعات دانسته است.

به گزارش سازمان خبری سیتنا به نقل از مهر، سایت چالش برانگیز "نشت کننده اطلاعات و اسناد محرمانه" تائید کرد که صدها هزار سند محرمانه دیپلماتیک بدون اینکه ویرایش شوند بر روی اینترنت منتشر شده اند و رمزعبور دسترسی به مخزن این اطلاعات در کتابی که توسط روزنامه انگلیسی گاردین منتشر شده فاش شده است.

روزنامه گاردین در دسامبر گذشته و در دوره زمانی "سونامی آسانژ" مهمترین شریک ویکی لیکس بود. اکنون سایت "جولین آسانژ" اظهار داشته است که این روزنامه انگلیسی در کتابی رمزعبور فایل رمزی این اسناد را منتشر کرده است.

در صفحه 148 این کتاب با عنوان "ویکی لیکس: درون جنگ جولین آسانژ با محرمانه بودن" که با امضای "دیوید لیگ" (رئیس دپارتمان تجسس روزنامه گاردین)، رمزعبور اطلاعات رمزگذاری شده درج شده است.

باوجود این، گاردین رسماً نسبت به این ادعای ویکی لیکس پاسخ داد که هیچ مسئولیتی را درقبال انتشار این کتاب به عهده ندارد.

براساس گزارش "در اشپیگل"، درحال حاضر صدها هزار سندی که به طور بالقوه می توانند خطرناک باشند به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته اند.

برخی از تحلیگران معتدند که با این بحران جدید به نظر می رسد که آسانژ و ویکی لیکس به فصل پایانی داستان خود رسیده اند.

جولین آسانژ در سال 2007 سایت ویکی لیکس را با هدف افشاگری، شفاف سازی و مبارزه با پنهان کاری دولتهای بزرگ به ویژه آمریکا راه اندازی کرد. اما پس از انتشار حجم وسیعی از اطلاعات فوق محرمانه سفارتخانه های آمریکا در کشورهای مختلف در فاصله زمانی آگوست تا دسامبر 2010 که از آن با عنوان "سونامی آسانژ" یاد می شود این سایت با مشکلات متعددی مواجه شد که از جمله آنها می توان به حملات انفورماتیکی به این سایت، سرقت اطلاعات مخزن ویکی لیکس توسط یکی از کارمندان سابق، مسدود کردن حسابهای بانکی شخصی و کاری جولین آسانژ از سوی Paypal، ویزا و مسترکارد و همچنین وارد شدن اتهام روابط غیراخلاقی به بنیانگذار ویکی لیکس اشاره کرد.

جولین آسانژ در پی این اتهام از 268 روز قبل در خانه ای در انگلیس در حصر خانگی به سر می برد.

در صورتیکه دستگاه قضایی انگلیس تصمیم به فرستادن وی به سوئد بگیرد وی با خطر زندانی شدن در زندان گوانتانامو و یا حتی اعدام با صندلی الکتریکی مواجه است.

درحقیقت دولت سوئد طبق توافقی که با دستگاههای امنیتی آمریکا کرده است قصد دارد پس از تحویل گرفتن آسانژ وی را به آمریکا بفرستد. 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2011-09-02 10:52

افزودن دیدگاه جدید