کد مطلب: 

199761

فرصت پدیده "نوآوری های باز" (OI) برای صنعت ارتباطات و مخابرات

"امروزه، نگاه مدیران شرکت هایی مثل نوکیا، موتورولا و همتایان صنعتی آنها این است که در سراسر جهان باید درون یک پارادایم کاملاً متفاوت کار کنند. عموماً، این به عنوان نوآوری باز (OI) شناخته شده و مطابق با این تحولات در سال های اخیر سریعاً در حال غلبه بر یکدیگر هستند. موافق بودن با این مقوله اکنون فرصت هایی را در صنعت ارتباطات برانگیخته که نگاه به فرایندهای R&D را خارج از تمامی شناخت ها منتقـل کرده و به پــدیده هایی غیرقابل پیش بینی و فراتر از آن در راستای تحول به هر جنبه ای از کسب و کار رونق می بخشد".
فرصت پدیده "نوآوری های باز" (OI) برای صنعت ارتباطات و مخابرات

به گزارش سیتنا، دکتر جمشید قضاتی، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش یادداشت ماه نوزدهمین شماره ماهنامه نسل چهارم، نوشت: قطعا صنــایع  ارتبــاطی و مخابراتی  محدودی می توانند با  همان نسبت و میزان نوآوری مشاهده شده مطابق با  دهه‌های گذشته خود در گردونه رقابت با رقبا باقی بمانند. به عنوان مثال اگرچه در سال 1998 شرکت های تولید کننده گوشی تلفن از جمله نوکیا مدل های بالایی را مطابق با استانداردهای آن دوره  از جمله قابلیت های اتصال مادون قرمز و رادیوی داخلی FM به رخ کشیدند، اما در گام بعدی و در سال 2007، بسیاری از تلفن‌های مجهز به دوربین های دیجیتال و اجراکننده‌های آهنگ (موزیک پلیرها)، ویدئو کنفرانس، شبکه بندی بی سیم (wifi) و قابلیت جستجوی اینترنت و پاسخ به پست های الکترونیکی را عرضه کردند. بر این اساس، شبکه های تلفن خود را ارتقا داده  تا افزایش حجم صدا، ترافیک داده‌ها و ویدئو را شاهد باشند.

در کمتر از پنج سال گذشته، یک شرکت راه اندازی اولین نسخه نرم افزار را که به کاربران اجازه می داد تا تماس های تلفنی رایگان بین هر دو سیستم را برقرار کنند روانه بازار کرد.  مثال آن اسکایپ به عنوان یک اپلیکیشن محبوب بود که توسط میلیون ها نفر استفاده می شود تا تماس های ویدئویی و صوتی برقرار کنند که این خود باعث می شود تا فایل ها را به اشتراک گذاشته و کار انتقال پول را انجام دهد و به دنبال آن پدیده تلفن های هوشمند در چند سال اخیر باعث جهشی قابل توجه در مسیر نوآوری شد.

دهه گذشته یک دهه پرتلاطم برای  توسعه ارتباطات در فضای مجازی بود. این حالت به طور خاص برای هزاران شرکت پیشرو در فناوری بسیار مهم تلقـی می شد. این مهم، برای این پیشرفت های غیر منتظره و یا برای آنهایی که هدف ورود به بازار ارتباطات تلفنی را دارند یک اصل در نظر گرفته شد و همانطور که میزان نوآوری افزایش یافت، فشارها و تقاضاها بر روی افراد متخصص و مسوول در بخش‌های  تحقیق و توسعه شرکت ها  افزایش یافت و در نهایت و به ناچار، این فشارها و تقاضاها آنها را وادار کرد تا  دائمــا روش کار خود را تغییر دهند.

شرکت های مخابراتی به طور گسترده در مسیر الگوی نوآوری باز

مدل سنتی تحقیق و توسعه (R&D)  در صنایع  مخابراتی، مطابق  با دیگر صنایع، برای حفظ  خود در جستجوی شدید تحت پوشش قراردادن مراکزی به عنوان شرکت های توسعه دهنده محصولات یا خدمات جدید بودند، اما این رویکرد، روشی بر گرفته از نوآوری آزاد (open innovation) است که توسط استاد مدیریت کسب کار «هنری چشبروگ» ارائه شد که شرکت ها بر اساس مدل او به دنبال به کار گیری  تامین کنندگان، شرکای شرکت های بزرگ، مشتریان و دانشگاهیان در کار تحقیق و توسعه هستند. این مورد حتی به مالکیت معنوی (IP) تعمیم می یابد و حتی امروزه شرکت ها از استفاده دیگران از ایده های خودشان سود می برند.

اکثر شرکت های مخابراتی  که طبق یک نظرسنجی  قبول دارند  که روش و راه حلی که آنها امروزه اختراع می کنند به میزان قابل توجهی با روشی که آنها در دهه گذشته به نوآوری نزدیک شده بودند، متفاوت است. 
نوآوری باز، شامل ارتباطات نزدیکتر، همراه با افزایش تعداد شرکای خارجی است؛ در حالی که شرکت ها ارتباطات بیشتری را با راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان، محققان دانشگاهی و شرکا در جهت نوآوری باز برقرار می‌کنند. بیشتر از دو دهه گذشته، در موضوع ادغام های استراتژیک شرکت ها معمولاً با دو تا پنج سازمان دیگر شریک شدند، هرچند در حدود یک چهارم این شرکت ها با تنها یک یا اصلا هیچ یک از مشارکت‌ها خود را محدود نکرده اند. با نگاه به الزامات  آینده، تعداد آنهایی که مایل به مشارکت نیستند قطعا  کاهش خواهد یافت (از 10 درصد تا کمتر از 6 درصد)، در حالی که نسبت آنهایی که با بیشتر از پنج شرکت دیگر ادغام خواهند شد افزایش خواهد یافت.

تاثیر نگاه  مشتریان بر روی روند نوآوری

اهمیت نقش نگاه به خواسته مشتریان در قیاس با سایر عوامل در مرحله توسعه فناوری از طریق مبنا قراردادن  رویکردهای پیشنهادی دیگر، از جمله مشارکت با سایر شرکت ها، کسب فناوری های جدید، یا سرمایه گذاری مهم می باشد. در راستای باز شدن بازارهای مخابراتی بر روی تجهیزات تولیدی و به دنبال آن گسترش خدمات شبکه اثبات شده است که تاثیر نگاه  مشتریان بر روی روند نوآوری برابر با  سیر تحول در فناوری است.

گسترش فرایندهای  تحقیق و توسعه در شرکت ها  اغلب نیاز به تحول سازمانی دارد. شرکت های بزرگ با پیشینه طولانی در صنعت به اصلاح ساختارها و فرایندهای سازمانی به میزان تغییر قابل توجهی نیاز خواهند داشت. در صورتی که آنها به طور جدی و هدفمند به دنبال نوآوری باز باشند، در مسیر تحول، بسیاری از آنها برای این تغییر بزرگ بعدی آماده شده اند.

اکثر شرکت های مخابراتی در حال حاضر رقبای جدید دارند که از طریق نوآوری های جدید وارد بازار آنها شده اند و یا انتظار می رود که این اتفاق به زودی بیفتد. در بخش ارتباطات در کل، مرزهای بین ارتباطات و نرم افزاری کامپیوتر با سعی و کوشش در حال دگرگونی است. در حدود دو سوم شرکت هایی که در یک نظرسنجی شرکت کردند بیان داشتند که رقیب جدیدی از طریق فناوری جدید در طول پنج سال گذشته وارد بازار آنها شده یا انتظار دارند که در طی پنج سال بعدی اتفاق بیفتد. بر اساس همان نظرسنجی تنها 8 درصد معتقد نیستند که این اتفاق رخ می دهد. در این محیط، شرکت ها به نوع اوری باز به عنوان یک عامــل مهـم نــگاه می کنند که به آنها برای شناسایی جریان های سود در آینده، افزایش سرعت واکنش به آنها با تغییر تکنولوژیکی و مطرح کردن ایده ها برای محصولات و خدمات جدید کمک می کند.

بازارهای نوظهور امروزی منبعی مهم از ایده های آینده

در طول دهه آینده،  تحولات تکنولوژیکی در بازار ارتباطات با تکامل سریع آنها ادامه خواهد یافت؛ شرکت هایی که به دنبال منبع وعامل نوآوری بوده و به دنبال آن هستند تا ایده ها را از سراسر جهان شناسایی و مورد بهره برداری  قرار دهند. در حقیقت، به نظر می رسد که بازارهای نوظهور امروزی احتمالاً یک منبع مهمی از ایده های آینده می باشند. برای مثال یکی از شرکت های مخابراتی اخیراً یک تلفن همراه روانه بازار کرده است  که در پاسخ به تقاضای محلی مشتریان تنها 20 دلار قیمت دارد.

نــوآوری های بیشتر از جاهای غیرمنتظره پیش بینی می شود که هر کدام نوید بخش یک گام جهشی در تحول بازار ارتباطات می شود. 

ده سال پیش، با فروش های پیش بینی شده برای تلفن های همراه و تمام تجهیزات متصل شده به اینترنت که در حال حاضر به طور عجیب و فزاینده شاهد گسترش بازار مصرف آنها هستیم ، هنوز این امکان برای شرکت های پیشرو در صنعت ارتباطات وجود دارد تا به آزمایشگاه های بسیار محرمانه مشابه با شناخت آنها به آینده بازار نگاه کنند. به طور کلی محصولات جدید مانند همیشه در پشت درهای بسته و امن نگهداری می شوند، تا وقتی که تیم  بازاریابی آماده عرضه موفق آنها  به بازار باشند.

دست اندرکاران  تحقیقات ممکن است با کنفــرانس های اموزشی و فنی برای معرفی محصولات خود اقدام کنند، اما آنها نیاز خواهند داشت تا در قبال افشای هرگونه اطلاعات اختصاصی شرکت خود، هوشیار و محتاط باشند.

امروزه، نگاه مدیران شرکت هایی مثل نوکیا، موتورولا و همتایان صنعتی آنها این است که در سراسر جهان باید درون یک پارادایم کاملاً متفاوت کار کنند. عموماً، این به عنوان نوآوری باز (OI) شناخته شده و مطابق با این  تحولات در سال های اخیر سریعاً در حال غلبه بر یکدیگر هستند. موافق بودن با این مقوله  اکنون فرصت هایی را در صنعت ارتباطات برانگیخته که نگاه به فرایندهای  R&D را خارج از تمامی شناخت ها منتقـل کرده و به پــدیده هایی غیرقابل پیش بینی و فراتر از آن در راستای  تحول به هر جنبه ای از کسب وکار رونق می بخشد.

ماهیت نوع آوری آزاد پذیرش نیاز برای همکاری با سایر گروه ها – عرضه کنندگان، محققان دانشگاهی، شرکای صنعتی و شاید بالاتر از همه مشتریان - برای توسعه محصولات و خدمات جدید باید باشد. اینکه این همکاری چگونه کار خواهد کرد از یک پروژه تا پروژه دیگر متفاوت بوده و به ارزیابی مداوم نیاز دارد، اما در هر مورد، هدف این است که ایده ها تحت کنترل در آمده و هدفمند مورد بهره برداری قرار گیرد.

نوآوری با سرعت زندگی و نه سرعت فناوری

مت براس، مدیر ارشد فناوری یکی از شرکت های فناوری اعتقاد داشت که در مورد جستجوی فناوری در ماورای مرزهای موجود در جایی که این بتواند با نوآوری داخلی ترکیب شود، نتیجه حاصله شامل موج هایی از نوآوری های متوالی است که نیازهای در حال تغییر مداوم مشتریان را پوشش می دهد و عقب ماندگی های تکنولوژیک در هر مقطع زمانی  را جبران می کنند. آقای براس دوست داشت تا آن را «نوآوری با سرعت زندگی و بر اساس خواست مشتریان ونه سرعت فناوری» بنامد.

در حدی که این معنی می دهد، نوآوری به جای اختراعات بسیار موثر و سخت توسط تنظیمات عملی و افزایشی هدایت می شود، این پدیده چیز جدیدی نیست، اما نوآوری آزاد با استفاده از آوردن برخی ایده های بسیار پیشرفته در آزمایشگاه های تحقیقاتی کاربردی در جهان به درون تماس مستقیم و دو طرفه با مصرف گرایی بازار توده مردم، این مفهوم را تا سطح جدیدی بالا برده است.

در دنیای دسترسی سراسری به کامپیوترها و اینترنت، میلیون ها کاربر دستگاه فرستنده و گیرنده تلفن همراه، ایده هایی در مورد نــوآوری و روش های به اشتراک گذاری آنها دارند. پدیده OI (نوآوری آزاد) منحصر به کسب وکار ارتباطات و مخابرات نیست، بلکه چند مورد تحقیقی  دیگر در سایر صنایع  اثر آن را به صورت چشمگیر نشان داده شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-04-23 21:38

افزودن دیدگاه جدید