کد مطلب: 

198062

شرکت ارتباط شهر شهرداری به مانع تراشی برای سرویس دهی اینترنت متهم شد

در پی انتشار پاسخ شرکت ارتباط مشترک شهر شهرداری تهران به خبر "ایجاد اختلال اینترنتی در پی تخریب دکل مخابراتی شرکت افرانت"، روابط عمومی افرانت پاسخ داد.
شرکت ارتباط شهر شهرداری به مانع تراشی برای سرویس دهی اینترنت متهم شد

به گزارش سیتنا، با انتشار واکنش رسانه ای شرکت ارتباط مشترک شهر شهرداری تهران به خبری در ارتباط با ایجاد اختلال اینترنتی 58 سازمان و شرکت توسط شرکت ارتباط مشترک شهر، روابط عمومی افرانت نیز پاسخ داد.

متن پاسخ روابط عمومی افرانت به شرح ذیل است:

در شرایطی که با مساعدت مسوولین مختلف در دولت، شورای شهر، فرمانداری و دستگاهای نظارتی و با ورود موثر و دستور مستقیم شهردار محترم تهران جهت رفع مشکل در اسرع وقت در روز گذشته، فرایند رفع مشکل قطعی اینترنت و خدمات عمومی 58 شرکت و سازمان با تلاش شبانه روزی پرسنل افرانت در اخرین ساعات کاری سال برای تحویل گیری و برپایی مجدد دکل و نصب رادیوهای مخابراتی بر روی ان و راه اندازی مجدد خدمات سازمانهای مزبور ادامه داشت، شرکت ارتباطات مشترک شهر که وظیفه تسهیل و کمک به برقراری ارتباطات شهری را بر عهده دارد، بجای انجام دستورات صادره و همکاری در جهت حل رفع مشکل مبادرت به صدور بیانیه ای نمود که موجب توقف کامل عملیات نصب دکل و برقراری مجدد خدمات سازمانهای مزبور بدلیل احتمال تخریب مجدد آن از سوی شرکت ارتباطات مشترک شهر گردید.
صرفنظر از مشکل پیش آمده برای سایت ایمیدرو که با درایت و دخالت مسوولین ذیربط انشاالله مرتفع خواهد شد، بدلیل وجود مطالب خلاف واقع و موهن در بیانیه شرکت ارتباطات مشترک شهر، پاسخ شرکت افرانت جهت اطلاع عموم بشرح زیر اعلام می گردد:
1-  شرکت افرانت بعنوان اولین شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت با دسترسی مستقیم از طریق ماهواره به backbone  شبکه اینترنت بین الملل از بیست سال قبل و اصولا سالها پیش از تاسیس شرکت ارتباطات مشترک شهر، خدمات اینترنتی خود را از طریق خطوط استیجاری مخابرات موسوم به Leased Line و پس از جمع اوری خطوط مزبور توسط مخابرات بدلیل ظرفیت پایین انها، از طریق رادیو های نصب شده برروی دکلهای مخابرتی ارایه مینماید و سایر شرکتهای اینترنتی نیز بدلیل وجود مشکل زیرساخت مخابراتی موسوم به فرسنگ اخر (Last Mile)، برای برقراری ارتباط با سازمانها یا شرکتهای مصرف کننده خدمات سرویسهای اینترنت پرسرعت اختصاصی از همین روش استفاده مینمایند و لذا با وجود صدها دکل مشابه در سطح شهر تهران معلوم نیست چه مشکلى در مورد دکل ایمیدرو وجود داشته که موجب قطع ان در اخرین ساعات اخرین روز کاری سال و در شرایطى که ادارات بدلیل تقارن زمان انتخاب شده با اغاز تعطیلات رسمى کشور تنها از طریق الکترونیکى قادر به ارایه خدمات و انجام و پایش امور تحت نظر خود هستند شده است. آثار این اقدام غیر مدبرانه در قطع سرویس هاى عمومى سازمانهاى مهم حاکمیتى و دولتى و عام المنفعه  هنوز برطرف نشده و قطعا مسولیت قانونى پاسخگویى در مورد خسارات وارده بر عهده مجریان آن می باشد.
٢-در خصوص ادعای واهى ناایمن و غیر استانداردبودن دکل ایمیدرو و به خطر انداختن سلامت شهروندان که براى اولین بار در بیانیه مطرح شده، لازم است مستندات فنی و رسمی مربوطه که مبنای این ادعای خلاف واقع است ارایه شوند. لازم به ذکر است کلیه دکلهای مخابراتی شرکت افرانت بدلیل رعایت اصول فنی و مهندسی و الزامات ISO در برپایی و نگهداری انها در طول بیست سال گذشته در مقابل شرایط نامساعد جوی و عوامل قهری از قبیل زلزله، صاعقه وطوفان با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت مقاومت نموده و در طول بیست سال حتى یک مورد مشکل بوجود نیامده است.
٣-  مناسب است شرکت ارتباطات مشترک شهرکه شرکتهای مشابه ان در سراسر دنیا وظیفه ایجاد دکل در نقاط مناسب شهر و اجاره ان به اپراتورهای مخابراتی با هدف پرهیز از هزینه های دوباره برای ایجاد دکلهای تکراری در سطح شهر توسط اپراتورهاى مختلف و کمک به حفظ زیبایی شهر و صرفه جویی وقت و هزینه برای تمام اپراتورهای مخابراتی در ارایه خدمات خود به مردم را بر عهده دارند، آماری از دکلهایی که برای تقویت ارتباطات رادیویی در شهر از زمان تاسیس خود ایجاد و در اختیار اپراتورهای مخابراتی و شرکتهای اینترنتی (که شدیدا علاقمند و نیازمند به دریافت چنین سرویسی هستند) قرار داده است ارایه نماید. همچنین با توجه به اشاره ان شرکت به غیر قانونی بودن دکل مستقر در ایمیدرو مناسب است امار کل دکلهای مخابراتی قانونی و غیر قانونی مورد استفاده شرکتهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی شهر تهران (اعم از ISP،ISDP و FCP) و تعدادی از آنها که موفق به دریافت مجوز از شرکت ارتباطات مشترک شهر برای دکل خود شده اند را با ذکر نام شرکتهای دریافت کننده مجوز و تعداد مجوز صادره براى ایشان برای اطلاع اعضای محترم شورای شهر و تنویر افکار عمومی ارایه نماید.
۴-  در خصوص دکل ایمیدرو بدلیل افزایش فشار شرکت ارتباطات مشترک شهر برای جمع اوری ان، مکاتبات مختلف برای کسب مجوز از شرکت مزبور انجام و تقاضای وقت جهت ملاقات گردید که نه تنها مجوز صادر نگردید بلکه حتی از دادن وقت ملاقات در سطح مدیران پایین دست و پاسخ به درخواست شرکت برای دادن مهلت انتقال رادیوها نیز خودداری گردید. نهایتا بدلیل نزدیکی به پایان سال و احتمال تخریب دکل ایمیدرو وقطع سرویس 58 سازمان و شرکت نامه شماره 61881/95 در تاریخ 16/12/1395 با ذکر لیست کامل شرکتهای متاثر از تخریب دکل و اثار سوء ان به مدیریت شرکت ارتباطات مشترک شهر ارسال و برای جلوگیری از بروز وقفه در خدمات مراکز مزبور تقاضای مهلت برای تعیین سایت جایگزین و صدور مجوز برای نصب دکل بر روی ان و انتقال رادیوهای موجود به محل جدید صادر گردید که هیچگونه پاسخ مثبت و اقدامی را ازسوی شرکت ارتباطات مشترک شهر بدنبال نداشت.
۵- در خصوص  ادعای واهى عدم استفاده از فیبر بدلایل منفعت طلبانه ضمن حفظ حق اقدام قانونى بر علیه مسوولین مقصر در تخریب دکل ایمیدرو و مطالبه زیانهاى مادى و معنوى ناشى از ان، عدم اطلاع شرکت ارتباطات مشترک شهر از مشکلات ارتباطی فرسنگ آخر که کلیه ارایه دهندگان خدمات اینترنت بدلیل آن مجبور به ارایه سرویس از طریق رادیو هستند و طرح ادعاهای بى اساس از قبیل استفاده از رادیوهاى اماتورى و غیره دررسانه هاى عمومى براى تشویش افکار عمومى بجای ان باعث تعجب و تاسف است. لازم بذکر است شرکت افرانت مانند سایر شرکتهای FCP در سال جاری مبلغ بیست میلیارد تومان بعلاوه سالانه سه درصد از درآمد خود را برای دریافت پروانه FCP پرداخت نموده است تا بتواند بصورت قانونی دکلهای مخابراتی خود را نصب و ارایه سرویس نماید. در خصوص ادعاى خلاف واقع استفاده از رادیوهاى اماتور نیز لازم بذکر است این شرکت براى ارتباطات رادیویى خود از رادیوهاى مجاز و نیز فرکانسهایى که بر اساس پروانه به شرکت هاى FCP واگذار میشود استفاده می کند و هدف واقعى از ذکر مطالبى تحت عنوان رادیوى آماتوری و غیر مجاز و غیره در بیانیه مزبور با علم به خلاف واقع بودن این مطالب مشخص نیست.
۶- در مورد اظهارات موجود در بیانیه مبنى بر اینکه "بر اساس مقررات ارائه سرویسهای مخابراتی (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، شرکتهای صاحب دکل باید هر ساله حداقل 10 درصد ارتباطات رادیویی را به بستر فیبر نوری منتقل کنند و ارتباطات اینترنتی با اهمیت خصوصا ارتباطات دولتی و حاکمیتی را قطعا از طریق ارتباطات فیبر نوری و با هاستینگ دیتاسنتر ملی ارائه کنند"، مناسب است شرکت ارتباطات شهر شماره و تاریخ مصوبه فوق را اعلام کند تا مسایل براى عموم بیشتر مشخص شود. در مورد دیتاسنتر ملى هم جهت اطلاع مدیران شرکت ارتباطات مشترک شهر پروژه دیتاسنتر ملى سالهاست متوقف شده و سیاست دولت استفاده از دیتاسنترهاى بخش خصوصى است که مهمترین آن متعلق به افرانت میباشد که در تابستان سال جارى توسط وزیر محترم ارتباطات و فن اورى اطلاعات بعنوان یکى از ارکان شبکه ملى افتتاح گردید.
٧-  در خصوص عدم جواز شرکت افرانت برای تداوم استفاده از دکل ایمیدرو که از سال ١٣٨۵ برای ارایه سرویس اینترنت به مشترکین این شرکت مورد استفاده قرار دارد لازم به ذکر است بدلیل اعلام مدیریت شرکت ارتباطات شهر به ایمیدرو مبنى بر اینکه به غیر از افرانت به هر شرکتى می تواند سایت خود را اجاره دهد، قرارداد اجاره با گذشت سه ماه از زمان ختم آن هنوز تمدید نشده است. علت مخالفت شرکت ارتباطات مشترک شهر با صدور مجوز استفاده از دکل ایمیدرو برای افرانت و همزمان اعلام آمادگی برای واگذاری مجوز نصب دکل جدید به شرکت جدید از سوی شرکت ارتباطات مشترک شهر که در بیانیه خود به ان (بدون ذکر نام شرکت مزبور) اشاره نموده مشخص نیست و با توجه به ضرورت شفاف سازى فعالیت شرکتهایى که از منابع عمومى استفاده میکنند مناسب است نام شرکت جدید و علت این برخورد دوگانه از سوی ان شرکت در صدور مجوز استفاده از دکل براى شرکتهاى مختلف اعلام شود.
٨- در مورد اظهارات مندرج در بیانیه مبنى براى القاى اینکه کسب مجوز از فرماندارى براى تخریب دکل انجام شده، بر اساس استعلام بعمل آمده، فرماندارى تهران صرفا ضوابط را تصویب و اصولا از ورود به مصادیق و صدور مجوز قلع و قمع دکل چه مورد سایت ایمیدرو و چه هر سایت دیگرى خوددارى می کند.
 
در خاتمه ضمن تشکر مجدد از کلیه مسوولین محترم بویژه شهردار محترم تهران در خصوص صدور دستور رفع مشکل، با یاداوری اینکه با قطع دکل هر شرکت اینترنتی، ارایه خدمات الکترونیکی دهها شرکت و سازمان بر بستر شبکه ملی اطلاعات بطور همزمان قطع می‌شود،  جای این سوال باقی است که چرا از میان صدها دکل فاقد مجوز در سطح شهر، شرکت ارتباطات مشترک شهر تنها این دکل حساس و مرتبط به سازمان‌ها و شرکتهای مهم حاکمیتی، دولتی و خصوصی را در این زمان تخریب کرده است؟ چرا این شرکت دکل‌های قانونی برای استفاده شرکت‌های اینترنتی فراهم نکرده است؟ چرا مجوزهای استفاده از دکل بصورت گزینشی صادر می شوند؟ چرا زمان لازم برای انتقال دکل و رادیوها داده نشده؟ چرا بر خلاف وظایف قانونی محوله، شرکت ارتباطات مشترک شهر راسا از طریق پیمانکار تخریب وظیفه جمع اوری دکل را راسا آنهم در آخرین ساعات کاری سال بر عهده گرفته و علیرغم دستور صاره عملیات تخریب را متوقف نکرده است؟ و نهایتا چرا علیرغم دستور صریح مافوق هنوز از صدور مجوز و همکاری برای راه اندازی مجدد سرویس خودداری می کند و پاسخگو نیست؟
 
با این نوع برخوردها آنهم در شرایطی که دستور رفع مشکل از سوی مدیران ارشد صادر گردیده معلوم نیست چگونه قرار است اقتصاد مقاومتی که پایه های آن بر توسعه کارآفرینی و صنایع دانش بنیان و ارتقای بهره وری از طریق توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) استوار است و همچنین توسعه شبکه ملی اطلاعات که ایجاد آن با استفاده از ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی در دستور کار جدی دولت برای استفاده مردم از خدمات دولت الکترونیکی و تسهیل دریافت خدمات برای امور جاری و  کسب و کار ایشان از این طریق قرار دارد، تحقق یابد؟
 
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2017-03-19 15:51

دیدگاه‌ها

تصویر یاشار کریم‌زاده رغبتی
سلام آیا شرکت ارتباطات شهر با این کاری که کرد، تونست یا میخواست چیزی رو ثابت کنه؟ واقعا جای تأسف و تاثر هست که در بیانیه آن شرکت، سرویس دهی شرکتی چون افرانت با سابقه پربارش به سازمان های معظم دولتی همچون سازمان بازرسی کل کشور، جمعیت هلال احمر استان تهران و دهها سازمان و شرکت های حاکمیتی زیر سؤال برود.
ارسال شده توسط یاشار کریم‌زاده رغبتی در 29 اسفند 95 - 16:51

افزودن دیدگاه جدید